10.02.2022

„+Q NC Y” Magdaleny Żołędź i Lou Jaworskiego w galerii Śmierć Człowieka

Lou Jaworski, „songs for space”, z serii „Presence Vinyl LP”, ⌀ 30,5 cm, winyl, kartonowe pudełko, papier, unikat, 2022; fot. Lou Jaworski
„+Q NC Y” Magdaleny Żołędź i Lou Jaworskiego w galerii Śmierć Człowieka
Lou Jaworski, „songs for space”, z serii „Presence Vinyl LP”, ⌀ 30,5 cm, winyl, kartonowe pudełko, papier, unikat, 2022; fot. Lou Jaworski

Nieuważne częstotliwości są zatopione we wszystkim – my i rzeczy żyjemy w świecie fal i drgań. Szum morza, śpiew ptaków są rytmicznościami: cztery, trzy, dwa. Jest to zakres najbardziej wszechobecny, zapewne dla tych wszystkich bytów, które operują w ludzkiej skali. Jedna z hiszpańskich artystek rozszerzyła swe sensorium o czujniki połączone z urządzeniami rejestrującymi ruchy płyt tektonicznych. Dla nas jednak to spektrum percepcji jest niedostępne, jesteśmy w stanie poczuć drgania jedynie w wąskiej skali podczas stania przy kolumnach na imprezie, trzęsienia ziemi, czy przejeżdżającego pojazdu, który wprawia w ruch budynek, w którym jesteśmy. Są to niecodzienne sytuacje. Czy to oznacza, że artystka dzięki czujnikom czuje więcej każdego dnia? Jeżeli drgania są ciągłe, to może mózg zaczął czytać je jako szumy, które należy zniwelować.

Lou Jaworski, „Untitled”, (performance Hamburger Bahnhof 14-17.09.2017), 4 koszule z bawełny egipskiej z grafitowymi guzikami, druk CNC, 2017; fot. Lou Jaworski
Lou Jaworski, „Ω SUN elliptical”, druk pigmentowy UV w rastrze na siatce ze stali nierdzewnej i aluminium, 154 x 116 cm, 2022; fot. Lou Jaworski
Magdalena Żołędź, „01”, wydruk UV na flizelinie, 100 x 125 cm, 2014-2022; fot. Lou Jaworski
od lewej: Lou Jaworski, „Ω SUN linear”, druk pigmentowy UV w rastrze na siatce ze stali nierdzewnej i aluminium, 154 x 116 cm, 2022; Magdalena Żołędź, „Untitled”, stalowy sześcian; wydruki na folii, wysokość 30 cm, 2021; Lou Jaworski, „Untitled”, (performance Hamburger Bahnhof 14-17.09.2017), 4 koszule z bawełny egipskiej z grafitowymi guzikami, druk CNC, 2017; fot. Lou Jaworski
Magdalena Żołędź, z serii „You Are Only an Image to Me”, druk UV na aluminium, 100 x 65 cm, 2022; fot. Lou Jaworski
Magdalena Żołędź, „Untitled”, stalowy sześcian; wydruki na folii, wysokość 30 cm, 2021; Lou Jaworski, „Ω SUN linear”, druk pigmentowy UV w rastrze na siatce ze stali nierdzewnej i aluminium, 154 x 116 cm, 2022; fot. Lou Jaworski

Jedna z praca Lou Jaworskiego opowiada właśnie o tych odczuciach, o wyciszaniu przez umysł sygnałów z zewnątrz. Na profesjonalnych płytach winylowych w miejscu startu igły gramofonu, przed właściwym utworem, nagrana jest cisza – nie absolutna, ale ludzka, ziemska (jak myślisz, jaka?). Również prace Magdaleny Żołędź opowiadają o podobnych niezauważalnych falach, tych które stanowią w usieciowiony świecie wszechobecną ciszę, która dla ludzkich oczu jest ledwo widoczna. Pojawiają się podczas nieustającego zaglądaniu w stronę drgających, szumiących pixeli, gdy naokoło świat się zmienia pod wpływem pogody.

Wystawa +Q NC Y jest właśnie o tej ciszy.

I Inspiracją dla tekstu jest podkast O Zmierzchu: S03E30 – Medycyna Naturalna
II Moon Ribas

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMagdalena Żołędź, Lou Jaworski
Wystawa+Q NC Y
Miejscegaleria Śmierć Człowieka, Warszawa
Czas trwania7-12.02.2022
Kuratorka / KuratorKamil Pierwszy
FotografieLou Jaworski
Strona internetowawww.facebook.com/events/3158672247701314/
Indeks

Zobacz też