05.10.2022

„Pod pniem mieszka pająk” Jagody Dobeckiej w galerii Arttrakt

Jagoda Dobecka, „Rodzeństwo”, 2022, akryl na płótnie, fot. Piotr Blajerski
„Pod pniem mieszka pająk” Jagody Dobeckiej w galerii Arttrakt
Jagoda Dobecka, „Rodzeństwo”, 2022, akryl na płótnie, fot. Piotr Blajerski

Podnosząc kamień lub pień nieustannie zaskakuje nas obecność życia, w tych wydawałoby się nieprzyjaznych warunkach. Pod pniem mieszka pająk brzmi jak dziecięce obwieszczenie zdumiewającego odkrycia. W moich pracach odwołuję się do dzieciństwa jako okresu otwartości i gotowości na przyjęcie tego, co nowe. Wspominanie beztroskiego dzieciństwa jest szukaniem komfortu, czymś powszechnym i potrzebnym. Z tej pozycji staram się zrozumieć co i kto miał wpływ na to, kim dzisiaj jestem. Moje prace są dokumentacją transformacji i procesu akceptacji, ale także stwarzaniem rzeczywistości pełnej zrozumienia i miłości.

Jagoda Dobecka, „And there is pansies, that's for thoughts”, 2021, instalacja audio, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, „Bransoletka przyjaźni”, 2022, lina, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, „Kapitanka tonie razem ze statkiem”, 2020-2022, opowiadnie, druk cyfrowy, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, „Przebranie strumienia II”, 2022, tkanina, silikonowa przynęta na ryby, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, „Przebranie strumienia II”, 2022, tkanina, silikonowa przynęta na ryby, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, „Rodzeństwo - dziedziczenie”, 2022, drewniane domki dla ptaków, kolce akacji, ozdobne kwiaty, farba, fot. Piotr Blajerski

Postać pająka jest nieprzypadkowa, albowiem nawiązując do harawayowskiej koncepcji macki — tentaculum pochodzącego od tentare — czucie, próbowanie, wskazuje na pajęcze odbieranie świata oraz symboliczne znaczenie pająka, jako figury chtonicznej, strażniczki życia, tkającej jego delikatną nicią.

Utrata popycha do zwrotu ku przeszłości. Można się zagubić pomiędzy nostalgią i tęsknotą a potrzebą przeżycia żałoby. Każdy z tych stanów ma jednak swoją specyfikę i istotnym jest ich nazywanie. Odwołując się do własnych doświadczeń, przyglądam się różnym aspektom straty. Poszukuję sposobów na jej kolektywne przeżywanie oraz elementów dających poczucie bezpieczeństwa. Nie tylko za pomocą języka wizualnego, ale także narracji literackiej snuję opowieści, w których przeszłość pozwala nam zrozumieć teraźniejszość oraz spekulować o przyszłości.

widok wystawy, fot. Piotr Blajerski
widok wystawy, fot. Piotr Blajerski
widok wystawy, fot. Piotr Blajerski
widok wystawy, fot. Piotr Blajerski

Bardzo chciałabym, żeby odbieranie moich prac było jak spotkanie z nostalgicznym wspomnieniem w drewnianej chatce na wzgórzu. Może nie jest najwygodniej, ale jednocześnie jest ekscytująco, bo jeśli damy sobie szansę, to odkryjemy na nowo rzeczy, które już kiedyś poznaliśmy. Poczujemy się jak mała dziewczynka, która ukrywa się w domku na drzewie, gdzie nikt jej nie może znaleźć, czująca ukojenie płynące z tego oderwania. Rano w tej chacie budzą nas ciepłe promienie słońca odbijające się od liści drzew, a w nocy usypiają masywne okoliczne wzgórza i miasto w oddali z tysiącem migoczących, żółtych światełek. To takie momenty, kiedy możemy poczuć, że jesteśmy niewielką częścią czegoś dużego i zachwycić się tym z dystansu.

Jagoda Dobecka, „And there is pansies, that's for thoughts II”, 2021, instalacja audio, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, „Powolne odchodzenie”, 2022, szkło, masa ceramiczna, farba, palce do ćwiczenia manikiuru, fot. Piotr Blajerski
Jagoda Dobecka, od lewej „Urge to survive”, 2022, akryl na płótnie, drewno; „Kawka”, 2020, akryl na płótnie, drewno, plexi, fot. Piotr Blajerski

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaJagoda Dobecka
WystawaPod pniem mieszka pająk
Miejscegaleria Arttrakt
Czas trwania15.09 – 12.10.2022
Kuratorka / KuratorIda Smakosz-Hankiewicz
FotografiePiotr Blajerski
Strona internetowaarttrakt.pl/jagoda-dobecka-pod-pniem-mieszka-pajak/
Indeks

Zobacz też