„Nie potrafię oddzielić siebie od oddechu” Julii Bornefeld i Ewy Kulki w Domu Norymberskim
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/bornefeld.final-.play-w.tle-.kulka-.gradobicie-1440x960.jpg)
Z wdechem, materia wokół nas – cały strumień wydarzeń – miesza się z naszym ciałem, aby odpłynąć do wspólnej przestrzeni już przetworzona przez nasze wilgotne wnętrze. W płynnym, nieustannym i trudno uchwytnym procesie zmian jesteśmy zanurzeni w świecie i nie potrafimy oddzielić siebie nawet od oddechu. “Przesączamy się wewnętrznie – pisze Jolanta Brach-Czaina w Błonach umysłu – z jednego stanu w drugi, przeciekamy z miejsca na miejsce pod pokrywą skóry. Na tym właśnie polega życie wewnętrzne – fizyczne, psychiczne, uczuciowe, duchowe – zawsze płynne.”
Prezentowane na wystawie kompozycje Ewy Kulki są oparte o feministyczną wrażliwość, metafizykę codzienności, ciężkie od cielesnej materii, skupione na więzi i relacji ze światem, w ciągłym poszukiwaniu swobody dla przepływu emocji, wspomnień, fascynacji i idei. Codzienność stanowi tło, a to co prywatne i intymne staje się punktem wyjścia dla sztuki.
![E_Kulka_Rozowy_sabotaz_2021_110x100_ol_pl (1)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/e-kulka-rozowy-sabotaz-2021-110x100-ol-pl-1-1440x1592.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/e-kulka-rozowy-sabotaz-2021-110x100-ol-pl-1-181x200.jpg)
![E_Kulka_Ach_spij_kochanie_2015_105x150cm_ol_pl](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/e-kulka-ach-spij-kochanie-2015-105x150cm-ol-pl-1440x2046.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/e-kulka-ach-spij-kochanie-2015-105x150cm-ol-pl-141x200.jpg)
![_Julia Bornefeld, Memories, 1987-2022_u.góry.Kulka..akwarela](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/julia-bornefeld-memories-1987-2022-u.gory-.kulka-..akwarela-1368x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/julia-bornefeld-memories-1987-2022-u.gory-.kulka-..akwarela-134x200.jpg)
Julia Bornefeld w proces poszukiwania tożsamości wplata również w obraz konteksty rodzinne i historyczne. Zanurzona w akt malowania, gdy to co przeszłe, teraźniejsze i przeczuwane łączy się gdzieś pomiędzy konkretną formą a poetycką introspekcją. To malarka, która sięga również po fotografię lub rzeźbę, a jej wielkoformatowe, przeskalowane i imponujące instalacje często wypełniają całe pomieszczenia galerii. Tym razem prezentuje prace na papierze w bardziej intymnych formatach – Wspomnienia.
![Julia Bornefeld, <i>Memories (Wspomnienia)</i>, instalacja, fotografia, grafika, rysunek, technika mieszana, 1987-2022](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/bornefeld.memories.obiekt-1375x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/bornefeld.memories.obiekt-134x200.jpg)
![_Julia Bornefeld, Memories, 1987-2022.1](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/julia-bornefeld-memories-1987-2022.1-1368x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/07/julia-bornefeld-memories-1987-2022.1-134x200.jpg)
Obie Artystki łączy duszna od emocji atmosfera formalnych eksperymentów – w ramach wieloznacznych, często abstrakcyjnych i niepokojących kompozycji. Obie są świadome napięcia istniejącego między ich twórczością a kulturowymi rolami i wizualnymi kliszami. Skupione na pamięci osobistej i osobistym doświadczeniu w trakcie intymnego malarskiego gestu bo ich sztuka powstaje z ich pasji, fascynacji, wspomnień i traum. Wizualne elementy wypływają z emocji – niewidocznych procesów myślowych, pamięci ciała. To nie abstrakcyjne malarstwo, ale bardzo konkretne – własne, oparte na osobistym symbolicznym systemie.
Bornefeld i Kulka poprzez tworzenie dochodzą do momentu autorefleksji, a tematem staje się życie wewnętrzne. Ale to, co zwykliśmy nazywać “życiem wewnętrznym”, gdy chcemy mówić o uczuciach czy myślach, nie przybiera tu wcale stanu – suchej jak kartka papieru i literackiej – metafory. Raczej formę materii realnej, choć przelewającej się i nietrwałej – trudnego do zaakceptowania mięsa w nas, o którym staramy się na co dzień nie pamiętać. To częściej obrazy dotykające tych wypchniętych w podświadomość trzewi, o których Brach-Czaina pisała: “Zamknąć oczy, nie widzieć, zemdleć, niech fachowcy czym prędzej to zaszyją.” Bo poza obszarem naszej uwagi dzieją się procesy, nad którymi nie panujemy, a w których jesteśmy zanurzeni. Poszukiwania kontaktu z wewnętrznym życiem prowadzą na spotkanie z wewnętrznym “mięsem” – wszystkim tym co niejawne i niepokojące.
Ewa Pasternak-Kapera
*Tytuł wystawy oraz inspiracje interpretacyjne pochodzą z książki Jolanty Brach-Czainy Błony umysłu
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Julia Bornefeld, Ewa Kulka
- Wystawa
- Nie potrafię oddzielić siebie od oddechu
- Miejsce
- Dom Norymberski
- Czas trwania
- 25.06 – 14.07.2022
- Osoba kuratorska
- Ewa Pasternak-Kapera, Małgorzata Błaszczyk
- Strona internetowa
- dom-norymberski.com/nie-potrafie-oddzielic-siebie-od-oddechu/