„Nic się nie stało” Grzegorza Hańderka w CSW Kronika
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-06-1200x801.jpg)
Wystawa Grzegorza Hańderka Nic się nie stało odnosi się do problemu wspólnoty symbolicznej i wyobrażonej, odwołującej się do zmitologizowanej przeszłości bądź kształtowanej na traumie czy mityczno-symbolicznym instynkcie o quasi-religijnym rodowodzie, a także wspólnoty jako zjawiska opresyjnego.
Tytuł wystawy, zapożyczony z kibicowskich haseł mających osłodzić gorycz porażki, odnosić też może do nieprzepracowanej winy, tabuizowanej i wypartej. Ekspozycja składa się z korespondujących ze sobą instalacji, ucieleśniających zagadnienie emocji w przestrzeni publicznej oraz kwestii nadawania sensu klęsce. Grzegorz Hańderek metaforyzuje aktualną imagologię – rozpoznane komunikaty emocjonalne, mające za zadanie zbudowanie plemiennej wspólnoty, jej mobilizację.
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_03](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-03-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-03-200x133.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_28](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-28.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-28-133x200.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_10](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-10-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-10-200x133.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_09](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-09-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-09-200x133.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_13](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-13-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-13-200x133.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_02](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-02-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-02-200x133.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_20](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-20-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-20-200x133.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_16](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-16.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-16-133x200.jpg)
![Handerek_NicSieNieStalo_Kronika_18](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-18-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/04/handerek-nicsieniestalo-kronika-18-200x133.jpg)
Pierwsza instalacja układa się w grubą prostokątną warstwę wosku, imitującą mozaikę/dywan na podłodze. Materiał nawiązuje do zużytych, rozpuszczonych zniczy, płomienia używanego jednocząco w strukturach plemiennych, manifestacjach etc. Wosk odnosi się również do wyobrażeń związanych ze śmiercią i strategii pozwalających pogodzić się z brakiem (żałoba, trauma, melancholia). Druga składa się z analogicznej kształtem i grubością warstwy namokłej ziemi – murawy, pokrytej liniami boiskowymi usypanymi wapnem. W bezpośrednim odniesieniu odnosi się do wydarzenia sportowego (nawiązanie do „zwycięskiej porażki” z RFN w tzw. meczu na wodzie podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 1974 roku), ale ziemia to również matka w nacjonalistycznym porządku symbolicznym. W ofiarnym zapłodnieniu ziemi przelaną krwią o przestrzeń dokonuje się mityczna odnowa grupy etnicznej. Kluczowe znaczenie w obu instalacjach ma materiał, jego właściwości fizyczne i pochodna symbolika. Materia, po której chodzimy, na której organizuje się wspólnota. Konsystencja i lepkość zależne są od temperatury: wosk nie rozpuszcza się w wodzie vs. mokra murawa.
Stanisław Ruksza, kurator wystawy
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Grzegorz Hańderek
- Wystawa
- Nic się nie stało
- Miejsce
- Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom
- Czas trwania
- 24.03–28.04.2018
- Osoba kuratorska
- Stanisław Ruksza
- Fotografie
- Marcin Wysocki
- Strona internetowa
- kronika.org.pl