10.02.2015

„Nic nie zatrzyma idei sztuki” Ewy Partum w Muzeum Sztuki w Łodzi

„Nic nie zatrzyma idei sztuki” Ewy Partum w Muzeum Sztuki w Łodzi
Ewa Partum, Hommage a Solidarność, Łódź 1982

Ewa Partum, Hommage a Solidarność, Łódź 1982

Wystawa Nic nie zatrzyma idei sztuki wzięła swój tytuł od instalacji w przestrzeni publicznej, z którą zostaną skonfrontowani goście wchodzący do Muzeum Sztuki. Charakterystyczny dla osiedlowych ulic próg zwalniający samochody, z namalowanym obok hasłem, jest intrygującym sygnałem o przesłaniu ekspozycji. Dotyczy ono problemów sensu sztuki i sposobu jej funkcjonowania we współczesnej rzeczywistości.

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Ewa Partum, Nic nie zatrzyma idei sztuki, 2012/2013

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Ewa Partum, Wschodnio-zachodni cień, 1984

Ewa Partum jest prekursorką sztuki konceptualnej, feministycznej i krytycznej w Polsce, autorką akcji i instalacji w przestrzeni publicznej, performansów, filmów, fotografii, poezji wizualnej. Studiowała w PWSSP w Łodzi (obecnie ASP) i ASP w Warszawie. Pierwszą pracę konceptualną  Obecność/Nieobecność stworzyła w 1965 roku, jeszcze przed ukończeniem studiów, podejmując w niej problem obecności kobiet w środowisku progresywnej sztuki.

Ewa Partum, Zmiana, fotografia, 1979

Ewa Partum, Zmiana, fotografia, 1979

Partum jako pierwsza w sztuce polskiej podjęła w tak zdecydowany sposób dyskurs feministyczny. Już w 1971 roku  w pracy Poem by Ewa odcisk czerwonych ust na papierze opatrzyła komentarzem „My touch is a touch of a woman /mój dotyk jest dotykiem kobiety”. Performans Zmiana, mający miejsce w Łodzi w Galerii Adres w 1974 roku, polegał na uczynieniu dzieła sztuki z twarzy artystki poprzez jej pomalowanie. W 1979 roku w Galerii Artforum Ewa Partum na oczach zgromadzonej publiczności została częściowo ucharakteryzowana w sposób postarzający połowę jej ciała. Akcja była krytycznym głosem przeciwko przedmiotowemu traktowaniu kobiet. Jako jedyna artystka w Polsce Partum konsekwentnie kontynuowała feministyczną praktykę, m.in. w cyklu Samoidentyfikacja czy w performansie Kobiety. Małżeństwo jest przeciwko wam!.

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

W 1971 roku zrealizowała prekursorską akcję Legalność przestrzeni, identyfikującą przestrzeń publiczną miasta jako miejsce politycznej dyskusji, ścierania się odmiennych postaw i idei. Przeprowadzona na Placu Wolności w Łodzi, polegała na ustawieniu w dużym zagęszczeniu poleceń i znaków zakazu lub nakazu – zarówno prawdziwych, jak i fikcyjnych i ironicznych np. „Zabrania się zabraniać”, ”Zabrania się pozwalać”. W 1972 roku artystka rozpoczęła działalność autorskiej galerii mail-artu Adres przy ul. Piotrkowskiej 86 w Łodzi, kontaktując się ze światową awangardą (z galerią współpracowali m.in. Włodzimierz Borowski czy Krzysztof Wodiczko). W tym samym roku zrealizowała performans i instalację Metapoezja w Muzeum Sztuki, łącząc sztuki wizualne z poetyckimi inspiracjami. Ważnym performansem był też mający miejsce w Łodzi Hommage a Solidarność (1982 rok).

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Ewa Partum, Stupid Woman, 1981

Artystka obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. W 2006 roku zrealizowała performans i instalację w Turbin Hall w Tate Modern w Londynie. W ostatnich latach brała udział w wielu wystawach na całym świecie, m.in.: Le Mouvement Biennale 2014 w Szwajcarii, Triennale Sztuki w Paryżu, 18 Biennale of Sydney, Manifesta 7 w Rovereto czy WACK! Art and The Feminist Revolution Moca w Los Angeles. Współpracuje z Galerią M+R Fricke w Berlinie.

W 2009 roku dzięki inicjatywie Krystyny Potockiej z Galerii Manhattan zrealizowana została w Łodzi idea Konceptualnego Muzeum Ewy Partum (sześć tablic umieszczonych w miejscach wystąpień artystki, m.in. w Muzeum Sztuki przy Więckowskiego 36). Muzeum w ostatnich latach wzbogaca kolekcję o nowe prace artystki, które pojawiły się m.in. na wystawie Dla Was, a obecnie prezentowane są w ramach ekspozycji Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku Atlas Nowoczesności. Kluczowa w twórczości Partum instalacja Legalność przestrzeni z inicjatywy Krytyki Politycznej została dwa lata temu powtórzona w miejscu akcji z 1971 roku jako Reenactment – Legalizowanie przestrzeni.

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Wystawa w Muzeum ma na celu określenie znaczenia twórczości Ewy Partum dla łódzkiej sceny artystycznej. Wpisuje się także w program indywidualnych wystaw prezentujących wybitne artystki i stawiających pytanie o należne im miejsce w historii sztuki. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane prace z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcji Fundacji GESSEL dla Muzeum Narodowego w Warszawie, a także zbiorów prywatnych, archiwów Ewy Partum i Fundacji Signum (Poznań) oraz kolekcji Osmana Djajadisastra (Akwizgran).

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

Nic nie zatrzyma idei sztuki, widok wystawy

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaEwa Partum
WystawaNic nie zatrzyma idei sztuki
MiejsceMuzeum Sztuki w Łodzi
Czas trwania21.11.2014-15.2.2015
Kuratorka / KuratorMaria Morzuch
FotografieP. Tomczyk
Strona internetowamsl.org.pl
Indeks

Zobacz też