„Metamorfizm” Magdaleny Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6327-1200x799.jpg)
Magdalena Abakanowicz odcisnęła wyraźny ślad w światowej sztuce tkaniny dzięki prezentacji swoich przemyśleń, idei i osiągnięć na kilku edycjach legendarnego Biennale Tkaniny w Lozannie. Relacje były obustronne i przebiegały na różnych płaszczyznach. Pozwoliły skupić na artystce uwagę całego świata, a jednocześnie spowodowały, że jej wpływ na światową sztukę, przede wszystkim tkaniny, nabrał tak szerokiego i ogromnego znaczenia. Kontakty lozańskie, przyjaźnie Abakanowicz z Alice i Pierre’em Pauli, Marguerite i Pierre’em Magnenat, pozwalają po wielu latach odkrywać wspaniałe dzieła, które artystka przekazała swoim szwajcarskim przyjaciołom. Stanowią one obecnie część zbiorów Fundacji Toms Pauli, która zachowuje i bada bogatą spuściznę lozańskich Biennale. I nie były dotychczas prezentowane publiczności w Polsce. To czyni tę wystawę tak wyjątkową.
![_DSC6333](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6333-1200x1803.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6333-133x200.jpg)
![_DSC6388](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6388-1200x1803.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6388-133x200.jpg)
![_DSC6346](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6346-1200x1803.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6346-133x200.jpg)
![_DSC6312a](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6312a-1200x1803.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6312a-133x200.jpg)
![_DSC6288](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6288-1200x1803.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6288-133x200.jpg)
![_DSC6329](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6329-1200x1803.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6329-133x200.jpg)
Obecna prezentacja skupia się na dojrzałym okresie twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkaniny artystycznej, kiedy jej starania o autonomię tego medium zyskały uznanie na świecie. Dzięki nim we wnętrzach uznanych galerii i muzeów na świecie pokazywano prace, które zrywały z płaszczyznowością formy tkackiej czy wręcz stworzyły nowy gatunek w pełni trójwymiarowych rzeźb miękkich. Abakanowicz była prekursorką tych działań i z nimi jest przede wszystkim kojarzona. W tym kontekście jako eksperyment należy traktować powrót do tradycyjnych metod pracy, jaką było projektowanie na kartonie i przekazanie realizacji wykwalifikowanym rzemieślnikom. Taka postawa była odległa polskiej szkole tkaniny, jednak została przez Abakanowicz wypróbowana. Efektem są dwa wyjątkowe dzieła: karton autorstwa artystki i zrealizowana w legendarnym Aubusson na jego podstawie tkanina.
Abakanowicz znana jest ze swoich wielkoformatowych dzieł, dlatego na wystawie nie mogło ich zabraknąć. Są więc Abakany z Lozanny, ale też „Kompozycja monumentalna”, praca wypożyczona z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, która pokazuje, jak doskonale artystka potrafiła swoją sztuką dominować w przestrzeni. Ta instalacja z lat 1973–75 ma rozmach i siłę organicznych form, stanowi komentarz dla realizacji przeznaczonych do wnętrz prywatnych i galerii.
![_DSC6373](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6373-1200x798.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6373-200x133.jpg)
![_DSC6287](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6287-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6287-200x133.jpg)
![_DSC6321a](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6321a-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6321a-200x133.jpg)
![_DSC6352](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6352-1200x828.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6352-200x138.jpg)
![_DSC6314](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6314-1200x798.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6314-200x133.jpg)
![_DSC6363](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6363-1200x798.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6363-200x133.jpg)
![_DSC6285](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6285-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6285-200x133.jpg)
![_DSC6291](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6291-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6291-200x133.jpg)
![_DSC6331](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6331-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6331-200x133.jpg)
![_DSC6359](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6359-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6359-200x133.jpg)
![_DSC6374](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6374-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6374-200x133.jpg)
![_DSC6337](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6337-1200x799.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/06/dsc6337-200x133.jpg)
Zapowiedzią zmian w języku formalnym są prace z cyklu „Landscape” i „Embrologia”. Dopełniają one portretu Magdaleny Abakanowicz jako artystki wszechstronnej i otwartej, wciąż poszukującej nowych form wyrazu. Niemniej zamykają już etap zdobywania dla sztuki tkaniny nowych obszarów. To w okresie, który wyznacza ramy czasowe dla obu odsłon wystawy „Metamorfizm” (lata 60. i 70. XX w.), Magdalena Abakanowicz wpłynęła tak znacząco na zmianę podstaw funkcjonowania medium tkaniny.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Magdalena Abakanowicz
- Wystawa
- Metamorfizm
- Miejsce
- Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
- Czas trwania
- 17.05–9.09.2018
- Osoba kuratorska
- Marta Kowalewska
- Strona internetowa
- muzeumwlokiennictwa.pl