08.07.2019

„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]” w Galerii Miejskiej we Wrocławiu

Marek Sobczyk, „The Beatles [Mięso, dzieci, lalki, 500+]”, 2016, 230 x 180 cm, tempera jajkowa na płótnie
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]” w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
Marek Sobczyk, „The Beatles [Mięso, dzieci, lalki, 500+]”, 2016, 230 x 180 cm, tempera jajkowa na płótnie

Na wystawę Marek Sobczyk: 2015-2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android] składa się blisko 40 obrazów pochodzących z cykli malarskich, takich jak Wokół słowa „ateizm”, „Muzeum” w cudzysłowie, Tabela Co? Kto? – Czym? Kim? oraz Rok rzeźby. Pokaz stanowi podsumowanie ostatnich czterech lat pracy twórczej warszawskiego artysty.

Jednym z tematów dominującym w malarstwie Marka Sobczyka jest ateizm. Jednakże autor dystansuje się od wydawania jednoznacznych opinii i sądów na jego temat. Przyglądając się przemocy obecnej w obrębie kilku największych systemów religijnych, artysta poszukuje raczej powodów odchodzenia od wiary i rezygnacji przez współczesnych z różnych przejawów transcendencji. W tym kontekście cykl „Wokół słowa ‘ateizm’” jawi się jako projekt niemający końca – autor bowiem zatacza kręgi wokół istoty zagadnienia, jednocześnie celowo nigdy do niej nie docierając.

Marek Sobczyk, „Sarah Lucas Autoportret [jajka sadzone Magritte’a]”, 133 x 125 cm, tempera jajkowa na płótnie, 2016
Marek Sobczyk, „Programistka statku Atheism – Apollo – Epoka Wiktoriańska (projekt Iza), 230 x 180 cm, tempera jajkowa na płótnie, 2019
Marek Sobczyk, „Francis Bacon na tle lustra [Obraz konfrontowany albo konfrontujący]”, 180 x 230 cm, tempera jajkowa na płótnie, 2019
Marek Sobczyk, „Mr and Mrs Brown in Church [Dobra energia]”, 125 x 133 cm, tempera jajkowa na płótnie, 2016
Marek Sobczyk, „Targowa 15”, 180 x 230 cm, tempera jajkowa na płótnie, 2016
Marek Sobczyk, „Płeć żeńska w biologii [Suprematyzm]”, 80 x 100 cm, tempera jajkowa na płótnie, 2016
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]”, widok wystawy
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]”, widok wystawy
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]”, widok wystawy
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]”, widok wystawy
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]”, widok wystawy
„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]”, widok wystawy

Tytuł organizowanej we wnętrzach wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy odnosi się do tego, co w obrazie ożywione i myślące. Czteroletni dystans pomiędzy datami powstania najstarszych i najmłodszych prac Sobczyk skojarzył natomiast z zaprogramowanym właśnie na cztery lata życiem androidów z filmu Ridley’a Scotta pt. Blade Runner z 1982 roku, w którym ginące roboty walczyły o choćby minimalne przedłużenie swojego bytu. Wskazując więc na obecny w dziełach aspekt żywości, artysta odwołuje się do tego, co w nich „andro-(człowieko)-podobne”.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaMarek Sobczyk
WystawaMarek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]
MiejsceGaleria Miejska we Wrocławiu
Czas trwania21.06–13.07.2019
KuratorMirosław Jasiński
Strona internetowagaleriamiejska.pl
Indeks

Zobacz też