NR 22/2023

„Hide And Seek” Mateusza Choróbskiego w galerii Secci w Mediolanie

Mateusz Choróbski, „Hide And Seek", 2023, fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie
„Hide And Seek” Mateusza Choróbskiego w galerii Secci w Mediolanie
Mateusz Choróbski, „Hide And Seek", 2023, fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie

Hide And Seek to pierwsza indywidualna wystawa Mateusza Choróbskiego w Secci Gallery w Mediolanie. Wystawa, której kuratorem jest Pier Paolo Pancotto potrwa do 27 maja 2023 roku. W połączeniu z wystawą indywidualną w eksperymentalnej przestrzeni galerii, artysta zainaugurował także projekt site-specific w instytucji publicznej Fabbrica del Vapore.

W obu przypadkach badania nad światłem, pomiarem czasu i ekonomicznymi uwarunkowaniami życia ludzkiego stają się kluczowymi narzędziami praktyki artystycznej Choróbskiego. Jedna wystawa poświęcona jest fizycznym obiektom w przestrzeni prywatnej, druga – światłu w przestrzeni publicznej. Podczas gdy w galerii obiekty poruszając zmysły takie jak zapach, wzrok i dotyk odnoszą się do stanu kondycji ludzkiej i warunków kształtujących jednostkę (w kolejnych salach mamy odniesienia do domu, sytuacji ekonomicznej i społeczno-kulturowych wzorców); to prace w Fabbrica del Vapore niczym latarnia morska świecąca nocą w rytm obracającej się raz na godzinę lampy (jednak w kierunku przeciwnym wskazówek zegara) przypomina o mijającym? czasie. Obie wystawy są połączone zarówno koncepcyjnie, jak i pod względem medium.

Mateusz Choróbski, „Hide And Seek No. 2" (detal), 2023, „Hide And Seek", fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie
Mateusz Choróbski, „Hide And Seek", 2023, fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie
Mateusz Choróbski, „37 Old Road #1/ #2/ #3", 2022, „Hide And Seek", fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie
Mateusz Choróbski, „2329,77/4", 2023, „Hide And Seek", fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie

Te wizualnie surowe prace są zwięzłym ucieleśnieniem większości tematów, które fascynują artystę: kapitał określający system stratyfikacji, poziom życia i bariery ekonomicznego wykluczenia, czas warunkujący naszą egzystencję, dyscyplina regulująca społeczeństwo, antagonizmy rodzące się w społeczeństwie na bazie fantazmatów klasistowskich – wszystko to na tle późnego kapitalizmu.

Symptomatyczna na tym tle jest praca prezentowana w galerii 2329,77/4 z 2023 roku. Monumentalna praca stworzona została na rzucie kalendarza miesięcznego. Każdy z 30 obiektów odpowiada jednemu dniowi miesiąca i każdy zawiera w sobie dzienną granicę ubóstwa. Według książkowej definicji minimum egzystencji uwzględnia jedynie te potrzeby, których zaspokojenie nie może być odłożone w czasie, a konsumpcja niższa od tego poziomu prowadzi do biologicznego wyniszczenia i zagrożenia życia. W skład koszyka minimum egzystencji wchodzą potrzeby mieszkaniowe i artykuły żywnościowe. Zatem mowa tutaj bardziej o przetrwaniu niż przeżyciu. Suma przetopionych monet w instalacji z podziałem na dni miesiąca równa się 2329,77 PLN, czyli kwocie minimum egzystencji dla 4-osobowej rodziny.

Mateusz Choróbski, „2329,77/4" (detal), 2023, „Hide And Seek", fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie
Mateusz Choróbski, „405973 km"., 2022, „Hide And Seek", fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie
Mateusz Choróbski, „2329,77/4" (detal), 2023, „Hide And Seek", fot. Stefano Maniero, dzięki uprzejmości Artysty i galerii Secci w Florencji i Mediolanie

Oprócz oczywistych skojarzeń z oszczędnościami z domowego budżetu, nieustanną i codzienną walką o przeżycie, akumulacją kapitału i nieproporcjonalnym podziałem zasobów w społeczeństwie, forma obiektu przywodzi na myśl fragment wykresu słupkowego – symptomatyczny obraz typowo sterylnej estetyki statystyki.

Z jednej strony statystyki reprezentują homogeniczność, eliminując indywidualność na rzecz swoich procedur analitycznych. Z drugiej strony, zakotwicza abstrakcję w rzeczywistości, tworząc poczucie niepodważalności liczb, które kształtują sposób, w jaki postrzegamy siebie i otaczający nas świat, zacierając różnicę między indywidualnym człowiekiem i jego bolączkami a jednolitymi danymi, które nie wymagają od nas empatii.

Przetopione monety ułożone są na walcach zrobionych z pozostałości po odwiertach budynków mieszkalnych i zawierają różne warstwy domów, z których zostały wydobyte. Są także wglądem w geologię domu.

Wystawie, na której również można zobaczyć prace prezentowane w ubiegłym roku podczas Biennale w Wenecji w Museo Palazzo Mocenigo, towarzyszyć będzie katalog obejmujący obie mediolańskie wystawy.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMateusz Choróbski
WystawaHide And Seek
MiejsceGaleria Secci, Fabbrica del Vapore, Mediolan, Włochy
Czas trwania9.03-27.05.2023
Kuratorka / KuratorPier Paolo Pancotto
FotografieStefano Maniero
Strona internetowawww.seccigallery.com/exhibition/10108/
Indeks

Zobacz też