NR 39/2023
12.05.2020

„Golden Years” Dawida Czycza w Galerii Śladowski

Dawid Czycz, „Bad Year, Good Time”, olej na płótnie, 80 x 120 cm, 2019
„Golden Years” Dawida Czycza w Galerii Śladowski
Dawid Czycz, „Bad Year, Good Time”, olej na płótnie, 80 x 120 cm, 2019

Wkroczyliśmy w Lata Dwudzieste. Jakie będą? Z pewnością hektyczne jak nasz świat. Będzie jeszcze szybciej i jeszcze głośniej. Wszystkiego coraz więcej i coraz gęściej. Polecimy z prędkością światła ledowych ekranów i wyślemy do siebie miliardy emoji, żeby wyrazić miliardy ulotnych emocji. Raczej wyreżyserujemy niekończące się netflixy z własnych zdjęć i filmików niż wklikamy do siebie jedno zdanie, bo preferujemy przecież kulturę obrazu, a komunikaty zapisane słowami stały się mniej potrzebne. No może czasem rzucimy tekstem w globalnym slangu, ale to tylko tak dla beki. Poczucie humoru jest przecież najlepsze na poczucie absurdu. Chociaż tak naprawdę uwielbiamy nasz świat zglobalizowanej popkultury i nieustannie lajkujemy jego kolorowe obietnice szczęścia. Lecz coraz bardziej będzie brakować nam czasu, bo nasz realny czas spędzimy reagując na wirtualne bodźce. A do tego w najbliższych dziesięciu latach na Ziemii przybędzie kolejny miliard ludzi, więc w realu zrobi się zapewne jeszcze straszniej. Ledowe ekrany odrealnią jednak wszystko i nasz hektyczny świat będzie wyglądał pięknie. Szalenie pięknie.

Dawid Czycz, „Golden Years”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Golden Years”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Golden Years”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Golden Years”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Golden Years”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Golden Years”, widok wystawy

Świat się zmienił? Globalny turbokapitalizm poza centrami handlowymi z nadmiarem towarów i bogatą ofertą taniej turystyki dostarczył nam przede wszystkim efektywne narzędzia do wirtualnej komunikacji, które możemy konsumować bez żadnych ograniczeń. Więc konsumujemy! Dryfujemy w wirtualnym oceanie wrażeń, emoji i breaking news, tęskniąc coraz mocniej za poczuciem życiowej harmonii. Kultura cyfrowa wyparła analogową, a refleksja zmutowała się w intuicję. Ale mimo to z entuzjazmem patrzymy na płonącą rzeczywistość przez rozświetlone ledami oczy. Stworzyliśmy własne symultaniczne światy. Nowe wspaniałe światy. Żyjemy przecież w czasach ledowego baroku. Welcome to Golden Years 👹👹👹
Mariusz Horanin

Dawid Czycz, „Are you satisfied”, olej na płótnie, 45 x 60 cm, 2019
Dawid Czycz, „Fever”, olej na płótnie, 120 x 160 cm, 2020
Dawid Czycz, „Sky Is The Limit”, olej na płótnie, 80 x 120 cm, 2019
Dawid Czycz, „Liberty and Poverty”, olej na płótnie, 140 x 200 cm, 2019

Feels like slow motion, we’re floating at the speed
Louder
Higher, higher, higher, higher, higher
It’s like standing in the ocean
(Travis Scott – Skelettons)

Dawid Czycz (1986), żyje i tworzy w Krakowie. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Leszka Misiaka (2011). Brał udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Laureat 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 (wyróżnienie regulaminowe). W swoim malarstwie Dawid Czycz kreuje nowe wspaniałe światy, w których artystyczna fantazja mistrzowsko operuje współczesnym językiem obrazowania popkultury. Dynamiczne i jednocześnie pełne harmonii kompozycje opowiadają o nastrojach i emocjach w dzisiejszym świecie. Rewolucja malarska i krytyczna radość.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaDawid Czycz
WystawaGolden Years
MiejsceGaleria Śladowski, Kraków
Czas trwaniaod 17.04.2020
Kuratorka / KuratorMariusz Horanin
Fotografiedzięki uprzejmości Galerii Śladowski
Strona internetowagaleria.sladowski.pl
Indeks

Zobacz też