NR 5/2023
21.12.2022

„Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści” Łukasza Rusznicy w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2

widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
„Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści” Łukasza Rusznicy w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin

Na koniec roku w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 zobaczyć można wystawę fotografii z Instytutu Pamięci Narodowej. „W Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej przechowywanych jest blisko 40 milionów fotografii: portrety, pejzaże, martwe natury, sceny uliczne, zdjęcia lotnicze, reporterskie, naukowe, rodzinne i wiele innych. Są także obrazy śmierci.” – pisze w swoim tekście, towarzyszącym wystawie, Tomasz Stempowski. Jak widać, to konkretne archiwum jest bardzo pojemnym zasobem. Znajdziemy tam fotografie spraw ważnych dla polskiej historii, jak i dowody banalności ludzkich działań, małych przestępstw czy niesubordynacji. Ich wspólnym mianownikiem jest przemoc. Wyrażona przez obraz ludzkiego trupa lub seksualny akt, podglądany czujnym okiem agenta systemu.

widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin

Z perspektywy aparatu opresji wszystko jest ciekawe i ważne, nic nie jest na tyle nieistotne, aby można to było pominąć. Tak jak wszystkie sprawy związane z pamięcią i w tym przypadku natkniemy się na to, co jest wyparte i niewygodne. Dlatego przemilczenie jest tak niezwykle istotnym tropem, bo to, co nie udokumentowane, może być zwyczajnie niebezpieczne.

widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin

Na co patrzy system, co go interesuje i jak to patrzenie odsłania sam system?

Ta wystawa to kolejna próba zadania pytań o historię, pamięć i naszą przeszłość.

widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin
widok wystawy „Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”, fot. Alina Żemojdzin

Książka “HOW TO LOOK NATURAL IN PHOTOS” autorstwa Beaty Barteckiej i Łukasza Rusznicy jest częścią prezentowanej wystawy.

Broszura z tekstami towarzyszącymi wystawie jest dostępna do pobrania TUTAJ.

Zostań naszym patronem_ką!

Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia w sztuce, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Od 2023 roku będziemy wyłącznie w internecie. Pomóż nam w robieniu SZUMU.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaŁukasz Rusznica
Wystawa„Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści”
MiejsceGdańska Galeria Miejska
Czas trwania17. 11. 2022 – 15. 01. 2023
Kuratorka / KuratorŁukasz Rusznica
FotografieAlina Żemojdzin
Strona internetowaggm.gda.pl/pl/19039/gdy-spojrzysz-mi-w-oczy-dwa-razy-rozchyle-usta-lub-zacisne-piesci-fotografie-z-archiwum-ipn/
Indeks

Zobacz też