16.01.2019

„Fluorescent Chrysanthemum Remembered” w CSW Łaźnia

Kalendarz z motywem japońskim, wystawa „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, fot. Paweł Jóźwiak
„Fluorescent Chrysanthemum Remembered” w CSW Łaźnia
Kalendarz z motywem japońskim, wystawa „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, fot. Paweł Jóźwiak

Dokładnie 50 lat temu wystawa Fluorescent Chrysanthemum została zaprezentowana w londyńskim Institute of Contemporary Art. Wybrane prace pokazywanych wtedy japońskich artystów awangardowych będzie można zobaczyć w CSW Łaźnia 1 w Gdańsku Dolnym Mieście na wystawie pod rozszerzonym tytułem Fluorescent Chrysanthemum Remembered. „… już w 1967 roku ktoś opowiedział mi o pewnym tokijskim artyście, który zaprojektował oryginalny pokój. Gdy się do niego wchodziło sprawiał wrażenie pustego. Dopiero po podświetleniu pomieszczenia promieniami UV okazywało się, że jest on w pełni umeblowany: zwiedzający dostrzegali kontury stołów, krzeseł i regałów z książkami. Nigdy nie widziałam tego pokoju, ale gdy pojechałam do Japonii po raz pierwszy, udało mi się obejrzeć wyjątkowe dzieła sztuki, w których wykorzystano fluorescencyjne materiały” – Jasia Reichardt, kuratorka londyńskiej i gdańskiej wystawy.

W 1968 roku w prestiżowym,  londyńskim Institute of Conteporary Art  odbyła się wystawa Fluorescent Chrystanthemum, która była pierwszą po II wojnie światowej pokazem sztuki japońskiej w Europie. Koniec lat 60. XX wieku był okresem wyjątkowo burzliwym dla Japonii, również sztuki japońskiej. Rok 1970 to wystawa światowa w Osace (EXPO 70’) – pierwsza taka wystawa w Azji. W tym samym roku planowano odnowić kontrowersyjny amerykańsko-japoński traktakt o wzajemnej współpracy i bezpieczeństwie (ANPO).

„O ile  artyści wypowiedzieli się jednomyślnie przeciwko odnowieniu ANPO, o tyle EXPO’70 doprowadziło w środowisku do rozłamu. Wielu twórców zdążyło już przyjąć zaproszenia do zaprojektowania wystawowych pawilonów i zaprezentowania  w nich swoich prac w ramach wydarzenia krytykowanego za to, że będzie świętem nowoczesnej technologii pojmowanej w nacjonalistyczno-kapitalistycznym duchu”  – Julian Akira Ross.

Kohei Sugiura, książki, wystawa „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, fot. Paweł Jóźwiak
„Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, widok wystawy, fot. Paweł Jóźwiak
Susumu Shingu, „Rocking Tree”, wystawa „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, fot. Paweł Jóźwiak
Kalendarze z motywem japońskim, wystawa „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, fot. Paweł Jóźwiak
„Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, widok wystawy, fot. Paweł Jóźwiak
„Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, widok wystawy, fot. Paweł Jóźwiak
Okładki płyt winylowych, wystawa „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, fot. Paweł Jóźwiak
„Fluorescent Chrysanthemum Remembered”, widok wystawy, fot. Paweł Jóźwiak

Londyńska wystawa Fluorescent Chrysanthemum, otwarta dwa lata przed tymi wydarzeniami, zdążyła uchwycić kondycje japońskiego filmu artystycznego jeszcze przed zmianą, którą uznano za koniec pewnego rozdziału w historii japońskiego filmu.

Tytuł wystawy nawiązuje do efektu fluorescencji wykorzystywanej w pracach japońskich artystów oraz do monshō (japońskiego odpowiednika herbu) w formie chryzantemy.  Na wystawie w CSW Łaźnia 1 będzie można zobaczyć m.in. zdjęcia, filmy, kalendarze, książki, plakaty, okładki płyt winylowych, grafiki, zapisy nutowe oraz dokumentację wystawy z 1968 roku autorstwa m.in. Kohei Sugiury (projektanta londyńskiej wystawy) oraz Katsushiro Yamagochiego.

*wykorzystane cytaty pochodzą z katalogu towarzyszącemu wystawie

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaFluorescent Chrysanthemum Remembered
MiejsceCentrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
Czas trwania14.12.2018–24.02.2019
Strona internetowalaznia.pl
Indeks

Zobacz też