„Czułe guziczki” Zuzanny Szary w BWA Ostrowiec Świętokrzyski
Zuzanna Szary nie od dziś w swojej twórczości zainteresowana jest domem, domowymi wnętrzami, atmosferą, przestrzenią i zamieszkiwaniem; dość przypomnieć, że jedna z jej ubiegłorocznych wystaw indywidualnych zatytułowana była Śnię o domach obcych ludzi. Tym razem artystka nie śni jednak o cudzych mieszkaniach, w zamian proponując wizytę we własnym domu; domu, którego wnętrze staje się performatywną przestrzenią sceniczną intymnego, erotycznego i kostiumowego przedstawienia rozpisanego na dwie aktorki.
W nowym, prezentowanym na wystawie Czułe guziczki cyklu, artystka sięga przy tym po rokoko, jedną z głównych, historycznych – obok (neo)gotyku, kampu i rozmaitych redakcji greckiego antyku – queerowych estetyk i stylizacji. Rokokowe: intymność, bel esprit, pastelowa paleta, zmysłowa przyjemność i cielesna rozkosz osadzone w pudrowych różach, kulturowa praktyka uwodzenia, frywolność poza dobrem i złem – wszystkie te cechy bez trudu odnaleźć można w płótnach Zuzanny Szary. Malowane przez nią pocałunki, pośladki, podbrzusza, piersi i wszędobylskie – zdawałoby się – łabędzie szyje inkrustowane są wręcz jawnymi cytatami i kryptocytatmi z francuskiego malarstwa XVIII wieku, zwłaszcza zaś z twórczości François Bouchera. W tych interwizualnych grach i zapożyczeniach, licznych apropriacjach oraz przywodzących na myśl rokokowe wnętrza obrazy-rekwizyty – jak monumentalne, trójdzielne panneau – artystka umieszcza siebie i swoją ukochaną: artystkę i rysowniczkę, Ninę. Ich wspólne krakowskie mieszkanie-pracownia zostaje w malarskiej wizji Zuzanny Szary zmienione tym samym w rodzaj neo-rokokowego, lesbijskiego buduaru.
Rokoko nie jest jedynym uruchomionym przez artystkę na wystawie queerowym kodem. Tytułowe Czułe guziczki są zarazem tytułem książki Gertrudy Stein z 1914 roku. Podzielona na trzy rozdziały – Przedmioty, Jedzenie, Pokoje – książka składa się z wierszy opisujących codzienne sytuacje i rzeczy, będąc jednocześnie zapisem intymnego i zmysłowego doświadczenia domowego życia pisarki z jej ukochaną, Alicją B. Toklas w ich paryskim mieszkaniu.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Zuzanny Szary
- Wystawa
- Czułe guziczki
- Miejsce
- BWA Ostrowiec Świętokrzyski
- Czas trwania
- 27.09–31.10.2025
- Osoba kuratorska
- Wojciech Szymański
- Fotografie
- Szymon Sokołowski
- Strona internetowa
- bwa.ostrowiec.pl/zuzanny-szary-czule-guziczki-otwarcie-wystawy/



