NR 12/2023
04.08.2022

„Cherish” Doroty Walentynowicz w Gdańskiej Galerii Miejskiej

widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
„Cherish” Doroty Walentynowicz w Gdańskiej Galerii Miejskiej
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska

Wystawa Doroty Walentynowicz „Cherish” prezentuje wybór prac artystki: obiekty, zdjęcia, instalacje i dokumentacje, rozpięte na siatce znaczeń opisującej relacje kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym. Zgodnie z transwersalną (z łac. poprzeczną) praktyką artystka przemieszcza się swobodnie pośród dyscyplin, mediów, epok oraz pojęć, pomiędzy tym co prywatne i publiczne, materialne i pojęciowe, pomiędzy troską i opresją. Walentynowicz eksperymentuje z mechaniką obrazów antropomorfizując aparaty fotograficzne, by jednocześnie wyjść poza antropocentryczną perspektywę samego fotografowania. Używa algorytmów cyfrowych, analizując potencjalną nieskończoność strumienia obrazów w sieci internetowej, by za chwilę powrócić do ceramicznych rzeźb sugestywnie nawiązujących do tego co pierwotne i cielesne.

widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska

Punktem wyjścia (a właściwie jednym z wielu) jest tu historia amerykańskiej firmy Kodak, produkującej sprzęt fotograficzny, która od początku działalności kierowała swoją ofertę do kobiet. Wytwarzane od 1888 roku klisze w rolkach i łatwe w obsłudze kamery reklamowane były jako narzędzia służące przede wszystkim do utrwalania rodzinnych wspomnień. W ten sposób kobiety stały się domowymi dokumentalistkami i archiwistkami (oprócz tradycyjnie przypisanych im ról) zyskując możliwość fotograficznego zapisu własnej historii, a zarazem włączając się w kulturę opartą na masowej konsumpcji ze wszystkimi konsekwencjami tych procesów.

widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska

Dziś powszechna możliwość robienia zdjęć telefonami komórkowymi, a przede wszystkim dostęp do narzędzi ich upubliczniania zmieniły radykalnie naszą rzeczywistość. Następstwami tych przemian są cyberaktywizm i hashtagowe rewolucje, których kobiety są inicjatorkami i czynnymi uczestniczkami, ale też wirtualna przemoc i dezinformacja.

widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska

Tytułowe „Cherish” oznacza w języku angielskim troskę, dbanie o coś lub o kogoś, a także umiłowanie czegoś. Jednocześnie jest to nazwa najnowszego produktu firmy Kodak – zestawu monitorującego zachowanie niemowląt w czasie rzeczywistym, nazywanego też elektroniczną nianią. U Walentynowicz tytuł „Cherish” odczytywać można wielopoziomowo: jako zadanie tradycyjne przypisane kobietom, ale też postulaty współczesnych ruchów post feministycznych oparte na etyce troski czy, w innej perspektywie, jako ukryte narzędzie kontroli i ograniczania.

Anna Ciabach

widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska
widok wystawy "Cherish", fot. Dorota Walentynowicz © Gdańska Galeria Miejska

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaDorota Walentynowicz
WystawaCherish
MiejsceGdańska Galeria Miejska
Czas trwania01.07 – 04.09.2022
Kuratorka / KuratorAnna Ciabach
Strona internetowaggm.gda.pl/15292/dorota-walentynowicz-cherish/
Indeks

Zobacz też