SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 09.02.2016 5 min

„Brzmienia” Eduardo Chillidy w BWA Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Eduardo Chillida, Lotura XXVII, stal cięta, 1992
Eduardo Chillida, Elogio De La Luz XX, alabaster, 1990

Eduardo Chillida, Elogio De La Luz XX, alabaster, 1990

Pochodzący z San Sebastián Eduardo Chillida postrzegany jest jako najistotniejszy hiszpański artysta oraz rzeźbiarz światowego formatu, tuż obok Alberta Giacomettiego czy Constantina Brâncușiego. Jego prace znajdują się nie tylko w prestiżowych kolekcjach wielkich muzeów, ale również w najważniejszych miastach świata, a teraz za sprawą organizatora wystawy – Europejskiej Stolicy Kultury 2016 – możemy oglądać te dzieła we Wrocławiu, mieście które jednocześnie z San Sebastian piastuje miano Stolicy Kultury 2016.

Eduardo Chillida uważał muzykę za jedną z najbardziej inspirujących go sztuk, dlatego wielu badaczy i kuratorów często odwołuje się do utworów, których artysta słuchał i którymi inspirował się przy pracy. Hiszpańska kuratorka Inés R. Artola postanowiła zaprezentować nowe podejście do twórczości rzeźbiarza. Przygotowując wystawę w galerii Awangarda BWA Wrocław skupiła się na możliwości odtworzenia brzmienia emanującego z samej rzeźby. Zależy mi nie tyle na pokazaniu formalnego aspektu czy też chronologii dorobku twórczego – podkreśla Inés R. Artola – Ważne jest dla mnie, by pokazać muzyczność samych dzieł i umożliwić spokojną i indywidualną kontemplację każdego z eksponatów.

Brzmienia, widok wystawy,  od lewej na pierwszym planie: Gravitación, papier, nici, tusz, 1990, Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Brzmienia, widok wystawy, od lewej na pierwszym planie: Gravitación, papier, nici, tusz, 1990; Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Eduardo Chillida, Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Eduardo Chillida, Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Dlatego też przestrzeń ekspozycji w galerii Awangarda zaprojektował znany duet Matosek/Niezgoda (Paulina Niezgoda i Piotr Matosek). Każdemu zapewnimy refleksyjną intymność – dopowiada kuratorka – Sale pogrążone w półmroku pozwalają skupić się na każdej rzeźbie. To warunki, w których nic nie będzie rozpraszać uwagi. Co ciekawe, na ścianach możemy oglądać myśli Chillidy, zapisane przez niego kaligraficznym pismem, samym w sobie będącym dziełem artystycznym.

Eduardo Chillida, La Casa Del Poeta III, glina szamotowa, 1981

Eduardo Chillida, La Casa Del Poeta III, glina szamotowa, 1981

Eduardo Chillida, Lorea, żelazo, 1960

Eduardo Chillida, Lorea, żelazo, 1960

Eduardo Chillida, Relieve, ołów, 1951

Eduardo Chillida, Relieve, ołów, 1951

Takie podejście nadaje wystawie Brzmienia szczególny i pionierski charakter, łącząc rzeźbiarskie dzieła artysty z muzyką, która się z nich wydobywa. Wystawa w równej mierze skupia się na aspekcie wizualnym, jak i dźwiękowym, a to za sprawą dwóch kompozytorów, bardzo bliskich myśli Chillidy, jakimi są Gorka Alda i José M. Sánchez-Verdú. Ich dzieła będą towarzyszyć odwiedzającym przez cały czas trwania ekspozycji.

Eduardo Chillida, od lewej: Proyecto Homenaje A La Arquitectura II, alabaster, 1973; Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974; Gurutz II, alabaster, 1973

Eduardo Chillida, od lewej: Proyecto Homenaje A La Arquitectura II, alabaster, 1973; Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974;
Gurutz II, alabaster, 1973

Eduardo Chillida, Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974

Eduardo Chillida, Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Eduardo Chillida
Wystawa
Brzmienia
Miejsce
BWA Wrocław
Czas trwania
15.01 – 13.03.2016
Osoba kuratorska
Inés R. Artola, Ignacio Chillida
Fotografie
Małgorzata Kujda
Strona internetowa
www.wroclaw2016.pl
Indeks
Eduardo Chillida Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016 Galeria Dizajn BWA Wrocław Ignacio Chillida Inés R. Artola

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Brzmienia” Eduardo Chillidy w BWA Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności