07.07.2016

„Biała kruk” Zuzanny Janin w galerii lokal_30

„Biała kruk” Zuzanny Janin w galerii lokal_30
Druga wystawa indywidualna Zuzanny Janin w lokalu_30 zestawia najnowsze rzeźby, kolaże i wideo artystki z jej wcześniejszymi pracami z lat 90. i z początku lat 2000.

Wystawa zbiega się z premierą książki monograficznej o twórczości artystki z tekstami Amy Bryzgel, Magdaleny Ujmy i Agnieszki Rayzacher oraz wywiadem przeprowadzonym przez Małgorzatę Czyńską.

Późną jesienią 2014 roku Zuzanna Janin wyruszyła do Brazylii, gdzie zaczęła realizację projektu LOST BUTTERFLY. Jego kanwą stała się jedna z wielu niezwykłych historii związanych z jej biografią.

Na początku lat 60. roku matka artystki, surrealistka Maria Anto, namalowała obraz dla swojej jeszcze nienarodzonej córki, portretujący ją w wieku przedszkolnym w przebraniu motylka. Trzy lata później Ryszard Stanisławski, legendarny dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, zaprosił młodą absolwentkę ASP do udziału w Biennale w São Paulo, gdzie był kuratorem polskiego pawilonu. Obraz nigdy nie wrócił do Polski, a w archiwach zmarłej w 2007 roku Anto odnaleziono zdjęcie jego późniejszej wersji: Zuzanna idzie na bal (z 1966 roku), obrazu namalowanego na wystawę indywidualną w Zachęcie. Ponad pół wieku po tych wydarzeniach Zuzanna Janin wyruszyła śladem zaginionej pracy i po dwóch podróżach do Brazylii odnalazła u znanego tu kolekcjonera sztuki współczesnej inny obraz matki, zakupiony w latach 60. bezpośrednio na Biennale.

Zuzanna Janin, LOST BUTTERFLY. Skrzydła, wideo, 20', 2016; LOST BUTTERFLY. Obraz, wideo, 42', 2016; LOST BUTTERFLY. Skrzydła, rzeźba, drut, siatka mosiężna, dąb, 2016

Zuzanna Janin, LOST BUTTERFLY. Skrzydła, wideo, 20′, 2016; LOST BUTTERFLY. Obraz, wideo, 42′, 2016; LOST BUTTERFLY. Skrzydła, rzeźba, drut, siatka mosiężna, dąb, 2016

Zuzanna Janin przyzwyczaiła nas do procesualnego charakteru swoich podróżniczych prac – tak jest i w przypadku tego projektu, na który składa się cykl wideo oraz rzeźby. Na pierwszą odsłonę projektu w Galerii Labirynt powstały dwie części filmu oraz seria rzeźb, w której dominują: uformowane z mosiężnego drutu motyle skrzydła i rzeźba LOST BUTTERFLY. Dziewczynka z cebulą i skrzydłami (Portret Matki) — niosący ze sobą wojenną historię portret Marii Anto jako dziewczynki ocalałej z transportu do Auschwitz. Poliptyk wideo LOST BUTTERFLY to zapis poszukiwań artystki od kwerendy w archiwach Biennale w Sao Paulo aż po wizytę w domu kolekcjonera, gdzie odnajduje jeden z obrazów z cyklu pokazywanego na tym biennale.

Janin opowiada w charakterystyczny dla siebie sposób: mieszając wątki, przerywając relację fragmentami innych zapisów. Monotonne przeglądanie czarno-białych zdjęć oraz pożółkłych wycinków z gazet przeplata dynamicznymi, kipiącymi radością i seksualnością ujęciami z karnawału w Rio de Janeiro. Wyszukane stroje z lat 60. i białe twarze gości z kręgów międzynarodowej dyplomacji, finansjery i sztuki kontrastują z kolorową mieszanką ras i tandetnymi transgenderowymi strojami tańczących na ulicach ludzi. Od czasu do czasu widzimy postać samej artystki, przemieszczającej się z motylimi skrzydłami przypiętymi do pleców. Dorosła kobieta przechadzająca się z kolorowymi skrzydełkami nie robi tu na nikim wrażenia — jest jednym z wielu pląsających motylków, Alicją krążącą po Krainie Dziwów, Calineczką, Arielką, skrzydlatą wojowniczką z kreskówek mangi, zagubioną w tłumie dziewczynką z obrazu z Biennale w Sao Paulo, która wędruje do przeszłości, by przeżyć niezrealizowany scenariusz. Jej wyprawa w głąb czasu staje się manifestem wiary w realizację marzeń.

Zuzanna Janin, 55, fotografia, wydruki cyfrowe na piance, 2016

Zuzanna Janin, 55, fotografia, wydruki cyfrowe na piance, 2016

Zuzanna Janin, Powstańcy, kolaże z wykorzystaniem XIX-wiecznych rysunków Ignacego Jasińskiego, 1863–2016

Zuzanna Janin, Powstańcy, kolaże z wykorzystaniem XIX-wiecznych rysunków Ignacego Jasińskiego, 1863–2016

Motyw podróży, również podróży w czasie, powraca w cyklu kolaży Powstańcy 1863-2016. Ich ważnym elementem są XIX-wieczne rysunki autorstwa pradziada Janin malarza, rysownika, uczestnika powstania styczniowego oraz zesłańca – Ignacego Jasińskiego. Prace Jasińskiego przedstawiają akty męskie – znakomite technicznie, ale też ujawniające potrzebę odmiennego spojrzenia na modela – nie przez pryzmat jego bojowej przydatności, ale poprzez jego cielesność, piękno proporcji i nadanie im rysu, który dziś określilibyśmy jako „metroseksualny”. Spojrzenie to niejako przejmuje od Jasińskiego artystka, która klasyczne rysunki łączy z cytatami ze współczesnej pop-kultury – wyciętymi z gazet zdjęciami idoli, będącymi aktualnymi wzorcami męskości – uzyskując tym samym symboliczną władzę nad wizerunkami mężczyzn i odwracając historyczną relację płci w sztuce.

Zuzanna Janin, LOST BUTTERFLY. Skrzydła, wideo, 20', 2016; LOST BUTTERFLY. Obraz, wideo, 42', 2016; LOST BUTTERFLY. Skrzydła, rzeźba, drut, siatka mosiężna, dąb, 2016
Zuzanna Janin, Powstańcy, kolaże z wykorzystaniem XIX-wiecznych rysunków Ignacego Jasińskiego, 1863–2016
Zuzanna Janin, Powstańcy, kolaże z wykorzystaniem XIX-wiecznych rysunków Ignacego Jasińskiego, 1863–2016

W ramach dialogu ze swoim przodkiem-artystą włącza też niewielkie reprodukcje swoich prac oraz zniszczone smartfony, które tak jak piękni mężczyźni z rysunków i fotografii stają się obiektami przeznaczonymi wyłącznie do oglądania. Do „posiadania” wizerunku Janin odnosi się też w instalacji fotograficznej 55, przedstawiającej ciało w ogromnym zbliżeniu, z perspektywy patrzenia na samą siebie. Zamykając we własnej fotografii ten rodzaj spojrzenia, artystka odbiera swój wizerunek patrzącemu. Tworzy w nim napięcie między zbliżeniem i zmysłowością a świadomością przemijania. Z cyklem Powstańcy powiązana jest również rzeźba Biała kruk z pępowiną. Praca ta łączy najnowsze rozważania artystki nad językiem sztuki figuratywnej z jej dostrzeżeniami dotyczącymi pozycji kobiet oraz braku równości w dziedzinie społecznej i kulturowej.

Zuzanna Janin, Ocaleńcy (Taniec dla Nelly i Marii), rzeźba, orzech włoski, oryginalny drewniak z II wojny światowej (Oświęcim), saboty, trampki, drut , 2016

Zuzanna Janin, Ocaleńcy (Taniec dla Nelly i Marii), rzeźba, orzech włoski, oryginalny drewniak z II wojny światowej (Oświęcim), saboty, trampki, drut , 2016

Zuzanna Janin, Volvo V70 Cross Country Transformed into 6 Drones (Piaski pustyni), 6 rzeźb, karoseria samochodu, 2015; Czarna jak ja, fotografia, 2015

Zuzanna Janin, Volvo V70 Cross Country Transformed into 6 Drones (Piaski pustyni), 6 rzeźb, karoseria samochodu, 2015; Czarna jak ja, fotografia, 2015

Na wystawie pokażemy też Volvo V70 Cross Country Transformed into 6 Drones (Sands of the Desert) gdzie solidne, rodzinne Volvo V70, analogicznie do wcześniejszego samochodu artystki Volvo 240, uległo transformacji w grupę dronów. Pracę tę można interpretować jako ukazanie cienkiej linii pomiędzy korzyściami a zagrożeniami jakie niesie za sobą postęp technologiczny.

Koncepcja kuratorska wystawy zakłada ukazanie ciągłości w twórczości Zuzanny Janin, poprzez zestawienie najnowszych prac z tymi pochodzącymi z wcześniejszego okresu twórczości.

Zuzanna Janin, Idź za mną. Zmień mnie. Już czas. Ramię, 16 laminowanych fotografii, 1995–1997

Zuzanna Janin, Idź za mną. Zmień mnie. Już czas. Ramię, 16 laminowanych fotografii, 1995–1997

W połowie lat 90. artystka przeszła do eksploracji własnej tożsamości poprzez poszukiwanie granicy pomiędzy ja i nie-ja. „Ile mnie jest w innych – babce, matce, córce?”, zdawała się pytać w cyklu przenikających się, laminowanych fotografii przedstawiających brzuchy, nogi, ręce, stopy najbliższych kobiet w cyklu Idź za mną. Zmień mnie. Już czas (1995-97). Dziś praca ta zyskuje kolejne znaczenia dzięki prezentacji jej w sąsiedztwie LOST BUTTERLY czy panneau fotograficznego 55.

Zuzanna Janin, WALKA / FIGHT, wideo, 9', 2001

Zuzanna Janin, WALKA / FIGHT, wideo, 9′, 2001

Jedna z bardziej rozpoznawalnych realizacji wideo Zuzanny Janin – WALKA z 2001 roku – pokazuje artystkę w niekończącej się walce bokserskiej z zawodowym bokserem wagi ciężkiej, Przemysławem Saletą. Artystka przygotowywała się do niej, trenując boks przez blisko cztery miesiące. W pracy tej fragmenty walki zebrane są w poetyckim zbiorze zapętlonych gestów i symboli, gdzie typowe zachowania sportowe zostały przetworzone w metaforyczny obraz relacji między symbolicznie przedstawionymi „stronami”. Praca w 2012 roku została poddana digitalizacji, co znacznie wpłynęło na jakość obrazu. Dlatego też pokazujemy ją w nowej odsłonie, ale też w nowej rzeczywistości politycznej i społecznej, która zdaje się pogłębiać metaforę WALKI.

Zuzanna Janin, Powstańcy (Fani), kolaż z wykorzystaniem XIX-wiecznego rysunku Ignacego Jasińskiego, 1863-2016

Zuzanna Janin, Powstańcy (Fani), kolaż z wykorzystaniem XIX-wiecznego rysunku Ignacego Jasińskiego, 1863-2016

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaZuzanna Janin
WystawaBiała kruk
Miejscelokal_30
Czas trwania25.05-09.07.2016
Strona internetowawww.lokal30.pl
Indeks

Zobacz też