SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 7/2023 Do zobaczenia 23.02.2023 3 min

„Aurora nostri temporis” w BWA Tarnów

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów

Wystawa poświęcona jest relacji teraźniejszości z pojęciem i wyobrażeniem antyku.
Idąc tropem tego pojęcia, zwracamy się instynktownie w stronę basenu Morza Śródziemnego, ku wiekom poprzedzającym początek tak zwanej naszej ery oraz ku kilku pierwszym stuleciom, które po tym początku nastąpiły. Pamiętamy jednocześnie, że w starożytności kultura antyczna jeszcze nie istniała. Powstała znaczenie później jako pewien konstrukt, dzieło nowożytnej Europy, budującej dla siebie system, umieszczonych w przeszłości, punktów odniesienia.

A my? Gdzie powinniśmy szukać antyku współczesności? Kiedy miał miejsce świt „naszych czasów”, w teraźniejszości, w której jesteśmy zanurzeni?
Tworząc wystawę „Aurora nostri temporis” wychodzimy z założenia, że istnieje wiele różnych, równolegle istniejących antyków. Nie tracimy z oczu klasycznej definicji tego pojęcia. Proponujemy jednak zobaczyć antyk również jako kategorię ruchomą, przemieszczającą się w czasie i przestrzeni. W tym znaczeniu antyk jest wyobrażeniem na temat źródeł, z których wypływa teraźniejszość. To wyobrażenie początków, które zaważyły na kształcie współczesności, ale już do niej nie należą ulegając estetyzacji, muzealizacji, idealizacji, a także, co nieuchronne, mitologizacji.
Na Documenta w Kassel w 2007 roku Roger M. Buergel i Ruth Noack stawiali pytanie: Is modernity our antiquity? Czy naszym antykiem jest nowoczesność?

widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów

Na wystawie „Aurora nostri temporis” proponujemy poszukać antyku teraźniejszości jeszcze później – około roku 2000. Dystans, który dzieli nas od tej cezury w kategoriach historiograficznych może wydać się niewielki. Dwie dekady, jedno pokolenie. Poszukiwania antyku współczesności prowadzimy jednak w czasach, w których jedno pokolenie to cała epoka; zresztą w dziedzinie nowych technologii epoki trwają jeszcze krócej.
Punktem wyjścia wystawy jest pochodząca z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej praca Supergrupy Azorro pod tytułem „Pyxis systematis domestici quod video dicitur”.To film drogi o czterech artystach, którzy na początku XXI wieku przemierzają Środkową Europę w podróży z Krakowa do Wiednia. Zarówno artyści, jak i wszystkie napotkane po drodze osoby porozumiewają się wyłącznie po łacinie. Celem wyprawy jest zaś dostarczenie kasety wideo do pewnego austriackiego muzeum.

Łacina jest językiem martwym, ale status martwej – chciałoby się powiedzieć „antycznej” – technologii ma również standard VHS, którego artyści używają w filmie jako nośnika swojej sztuki.
W pracy Azorro krzyżują się dwa ważne dla wystawy wątki. Jeden to uniwersalizm, wyprowadzonej z wyobrażenia antyku, kultury klasycznej. Drugim jest akceleracja przemian cywilizacyjnych, których doświadczamy w ostatnich dekadach – dziesięcioleciach, w których coraz trudniej oddzielić pojęcia cywilizacji i technologii. Dlatego właśnie współczesnego antyku poszukujemy w okolicach roku 2000 – na progu nowego millennium, w epoce młodego internetu, w czasach ustrojowej transformacji, w Polsce stojącej na progu Unii Europejskiej (kolejnego wielkiego uniwersalnego projektu realizowanego na naszym kontynencie; pierwszym było Cesarstwo Rzymskie). O świcie cyfryzacji wszystkiego i wszystkich dziedzin życia.

Dynamikę wystawy opieramy na dialogu prac z epoki (czyli powstałych około roku 2000), z powstającymi obecnie dziełami, których autorzy i autorki na różne sposoby odwołują się do pojęcia antyku, rozumianego zarówno w bliskiej, jak i historycznej perspektywie. Zwracamy uwagę na współczesne użycie kojarzonych z kulturą antyczną figur, takich jak motywy mitologiczne, estetyka ruin czy nawiązania do estetyki klasycznej. Jednocześnie nie tracimy z oczu zabytków i reliktów starożytnych technologii, które jeszcze niedawno (pokolenie temu) miały status nowości.

widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
widok wystawy „Aurora nostra temporis” w BWA Tarnów, fot. Filip Rybkowski, dzięki uprzejmości BWA Tarnów

Wystawę „Aurora nostri temporis”, postrzegamy jako przypis, a także pożywkę do dyskusji na temat tego, w jaki sposób współcześnie przeżywamy, wyobrażamy sobie i konstruujemy czas, przeszłość i historię. Co w kulturze nieustannej aktualizacji operacyjnych systemów rzeczywistości, oznaczają takie pojęcia jak „dawno” czy „starożytność”? Co w cywilizacji permanentnej zmiany jest stałe i uniwersalne, a co jest w niej mitem? Wierzymy, że pojęcie antyku, tak istotne dla europejskiej kultury, okaże się jeszcze raz przydatne i przybliży nas do odpowiedzi na te pytania.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bezimienny, Rafał Bujnowski, Veronika Hapchenko, Marcin Maciejowski, Maciej Nowacki, Laura Pawela, Konrad Pustoła, Łukasz Radziszewski, Filip Rybkowski, Supergrupa Azorro, Monika Sosnowska, Krzysztof Zieliński
Wystawa
Aurora nostri temporis
Miejsce
BWA / Dworzec PKP w Tarnowie
Czas trwania
3.12.2022-28.02.2023
Osoba kuratorska
Matylda Prus, Stach Szabłowski
Fotografie
Filip Rybkowski 
Strona internetowa
www.bwa.tarnow.pl/1,1172,wystawy,aurora-nostri-temporis.html
Indeks
Bezimienny Filip Rybkowski Konrad Pustoła Krzysztof Zieliński Laura Pawela Łukasz Radziszewski Maciej Nowacki Marcin Maciejowski Matylda Prus Monika Sosnowska Rafał Bujnowski Stach Szabłowski Supergrupa Azorro Veronika Hapchenko

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Aurora nostri temporis” w BWA Tarnów — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności