30 marca – 5 kwietnia

Redakcja
Liliana Piskorska, Asymetria językowo-płciowa, 2017, dzięki uprzejmości artystki
30 marca – 5 kwietnia
Liliana Piskorska, Asymetria językowo-płciowa, 2017, dzięki uprzejmości artystki

O ile w pierwszych dniach kwarantanny internetowe propozycje instytucji były jeszcze dość skromne, tak w kolejnych tygodniach zdążyły one zewrzeć szyki na tyle, że w tej chwili mamy do czynienia z prawdziwym zatrzęsieniem sieciowych form prezentacji sztuki. Oprócz prezentowania w sieci wystaw, które nie zdążyły się otworzyć, pojawiają się pierwsze propozycje nowych projektów w reakcji na pandemię. Białostocki Arsenał ogłosił open call do wirtualnej wystawy Solidarność i sprawstwo. Ma ona stawiać pytania o możliwość spotęgowanego sprawstwa i budowania wspólnot opartych na współpracy w czasie nadzwyczajnej kontroli i nadzoru, a także o rolę samej instytucji w okresie, gdy jej siedziba zamknięta jest na cztery spusty.

Bauhaus inny niż zwykle. „Do zobaczenia po rewolucji” w Galerii Arsenał w Białymstoku Wystawę "Do zobaczenia po rewolucji” w Galerii Arsenał w Białymstoku recenzuje Alicja Gzowska CZYTAJ!

Fanom Ubu króla polecamy open call Patafizyka w kwarantnannie 2.0 organizowany przez Curie City, które proponuje udział w „patafizycznym cyberperformansie” polegającym na wspólnym czytaniu najsłynniejszego dzieła Alfreda Jarry’ego. Nabór zgłoszeń potrwa do końca tego tygodnia (5.04). Teoretycy z kolei zainteresować się mogą trwającym do 30 kwietnia open callem do drugiego numeru „Biuletynu rzeźby”, ogłoszonym przez Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego.

Kolejnym z prawie-otwartych highlightów sezonu jest wystawa Poezja i performans. Perspektywa wschodnioeuropejska w Muzeum Współczesnym Wrocław. Póki co dostępna jest więc w innych formach – na początek wrocławskie muzeum udostępniło obszerny przewodnik po ekspozycji wprowadzający w jej tematykę. Wkrótce udostępniona zostanie także dokumentacja niedostępnej fizycznie wystawy, w planach jest też seria sieciowych wydarzeń wokół niej.

Na podobny krok zdecydowała się Cricoteka, szykująca wystawę Tadeusz Kantor. Widma. Zgodnie z tytułem póki co faktycznie jest ona wystawą widmo, jednak od piątku (3.04) Cricoteka udostępniać będzie online materiały związane z ekspozycją oraz organizować w ten sposób wydarzenia towarzyszące. Pierwszym z nich będzie piątkowy wykład Michała Kobiałki Widma przeszłości.

Od środy (1.04) w podobnej formule będzie można zobaczyć również materiały związane z nową wystawą w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia, który na czas kwarantanny stał się Wirtualnym Pawilonem. Treści związane z Przepływem Zuzanny Malinowskiej udostępniane będą codziennie na facebookowym profilu pawilonu. W całości do sieci przeniesie się z kolei Kolejna wystawa o Polsce Agnieszki Sejud, która miała być prezentowana w Rotacyjnym Domu Kultury na Jazdowie. Zobaczyć ją będzie można od piątku (3.04).

Prezentację swoich zbiorów online kontynuuje też Centrum Sztuki WRO. Program udostępnianych dzieł sztuki wideo i rejestracji działań artystycznych ułożony jest w tematyczne cykle i codziennie aktualizowany. Dziś (30.03) rozpoczyna się nowy cykl pod tytułem Koncertujemy!, w kolejnym tygodniu tematem przewodnim będzie natomiast Życie codzienne w dawnym mieście.

Po tymczasowym zamrożeniu do sieci swoją aktywność przenosi też galeria Studio. Jeśli nie zdążyliście zobaczyć otwartej na krótko przed wybuchem pandemii wystawy &I<3U2, na facebookowym i instagramowym profilu galerii możecie obejrzeć z niej relację. W ostatnich latach Studio sporo uwagi poświęciło swojej kolekcji, sytuację przymusowego przejścia na komunikację wirtualną wykorzystuje więc także na przybliżenie publiczności zbiorów w nowy sposób. Od zeszłego tygodnia co dwa dni galeria udostępnia na swojej stronie kolejną pracę z kolekcji.

Jedno z archiwów postanowiło też odkurzyć CSW Zamek Ujazdowski. Podczas wystawy Inne tańce zamek udostępniał sieciowe archiwum rejestracji spektakli i performansów, które po zamknięciu ekspozycji przestało być dostępne. Teraz przywraca je na czas kwarantanny, jeśli więc ominęliście któryś z klasycznych już choreograficznych spektakli ostatnich lat, teraz jest dobra okazja, by to nadrobić.

Swoje zasoby otwiera też Queer Archives Institute. Na kanale vimeo jednoosobowej instytucji Karola Radziszewskiego od kilku dni znaleźć można między innymi wybór zdjęć z serii Cruising Ryszarda Kisiela, przegląd cruisingowych barów, parków i zaułków w polskich miastach i miasteczkach lat 70. i 80. Oprócz tego QAI udostępnia też szereg obszernych wywiadów wideo, m.in. ze wspomnianym Kisielem.

Wśród propozycji filmowych warto pamiętać też o nowej serii Jana Michalskiego Podróże z wyobraźnią. W drugim jej odcinku zatytułowanym Dlaczego ryby płyną w lewo? współtwórca Zderzaka i badacz dorobku Andrzeja Wróblewskiego przygląda się jego wczesnym, m.in. kosmogonicznym obrazom.

Jedną z najciekawszych propozycji na wirtualną rekompensatę odwołanych wydarzeń opracowała poznańska galeria EGO. W środę (1.04) zainauguruje ona cykl Spotkajmy się wirtualnie, w ramach której będziemy mogli zajrzeć do pracowni wybranych artystów i artystek. Pierwszą z nich będzie Ewa Kuryluk, której wystawa miała się odbyć w EGO w maju. Podczas relacji z paryskiej pracowni Kuryluk artystka opowie m.in. o tłumaczonych przez siebie w czasie kwarantanny wierszach młodego Jamesa Joyce’a.

Na porządku dziennym są już wirtualne oprowadzania po wystawach. W tym tygodniu w ten sposób obejrzeć będzie można drugą edycję projektu Bieguny. Dialogi młodych w poznańskim Arsenale, o którym opowiedzą Bogna Błażewicz i Marek Wasilewski. Wrocławskie BWA w tym tygodniu oferuje natomiast oprowadzanie po wystawie Invisible w języku migowym. Krakowski MOCAK zaprasza z kolei na wirtualne zaglądanie do zakamarków Biblioteki Mieczysława Porębskiego, w której oprócz samych zbiorów książkowych wybitnego historyka sztuki znajdują się prace takich artystów jak Andrzej Wróblewski czy Maria Jarema.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też