29 czerwca – 5 lipca

Redakcja
Jerzy Kosałka, Tomasz Opania, "ENTROPOLUX", wizualizacja, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
29 czerwca – 5 lipca
Jerzy Kosałka, Tomasz Opania, "ENTROPOLUX", wizualizacja, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Bytom

Solowa wystawa Kaspra Lecnima, znanego m.in. z tęczowo-patriotycznych szalików oraz działań w duecie z Irminą Rusicką, otworzy się w sobotę (4.07) w bytomskiej Kronice. Kuratorowana przez Dawida Radziszewskiego ekspozycja Nowa normalność. Stare nawyki będzie próbą refleksji nad końcem znanego nam świata i wiążącą się z nim szansą. Gruzy na wystawie Lecnima przesiąknięte będą duchem samoorganizacji i DIY, manifestującym się m.in. we wściekłych zmechanizowanych szczotach konstruowanych przez artystę. Równolegle w Kronice otworzy się indywidualna wystawa Martyny Czech Przywoływanie, kuratorowana przez Pawła Wątrobę. Jej motywem przewodnim będzie istotna dla artystki troska o los zwierząt, z królikami na czele, nierozerwalnie spleciona z niechęcią i obrzydzeniem wobec gatunku ludzkiego.

Krytycy spółka z o.o. Wokół Najlepszych Dyplomów ASP 2019 O wystawie Najlepszych Dyplomów ASP 2019 pisze Karolina Plinta CZYTAJ!

Fryderyk Kądziela, „Pudełko Osobliwości”, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Fotografii w Krakowie

Gdańsk

Laureat nagrody Gdańskiej Galerii Miejskiej w zeszłorocznym konkursie Najlepszych Dyplomów ASP, Marek Wodzisławski, otworzy w piątek (3.07) w GGM swoją indywidualną wystawę. Kuratorowane przez Gabrielę Warzycką-Tutak Jouissance opowiadać będzie o miejscach na peryferiach kultury, wymiarze, w którym zaciera się granica między człowiekiem a zwierzęciem. Tego samego dnia w innym oddziale GGM, Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, otworzy się indywidualna wystawa Dominiki Skutnik. Rzeźba terenu vol. 2 przedefiniowywać będzie samą kategorię rzeźby, rozciągając jej rozumienie także na obszary geologiczne. W ramach rozpoczętego w zeszłym roku projektu artystka podejmować będzie refleksję na temat niezauważalnej monumentalności zintegrowanych z lokalnym krajobrazem miejskim i wiejskim głazów narzutowych przybyłych ze Skandynawii.

Kraków

Jutro (30.06) w ogrodzie Strzelnicy na Woli Justowskiej w Krakowie otworzy się wystawa To nie tak!, będąca efektem współpracy Muzeum Fotografii z III Pracownią Interdyscyplinarną Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP, prowadzoną przez Bogusława Bachorczyka. W ramach pracy nad wystawą, studenci przyglądali się krytycznie samej instytucji, jej myśleniu o fotografii i wizualności, a na warsztat wzięli przede wszystkim instrumenty optyczne. Jutro również odbędzie się drugie webinarium w ramach nowego cyklu MuFo. Poprowadzi je tym razem Marek Janczyk, kustosz Działu Fotografii i Technik Fotograficznych muzeum.

W piątek z kolei (3.07) z nową wystawą powróci galeria Elementarz dla mieszkańców miast. Będzie to także lokalny wystawienniczy powrót Marii Lobody, po zeszłorocznym dużym pokazie w CSW Zamek Ujazdowski. Kuratorowana przez Arkadiusza Półtoraka i Martynę Nowicką ekspozycja Two Ribbons Engaged in an Aerial Combat wyznacza przy okazji czwarty jubileusz prowadzonej przez nich przestrzeni.

Nie jesteśmy już wyrzutkami. Rozmowa z Marią Lobodą Z Marią Lobodą rozmawia Arkadiusz Półtorak CZYTAJ!

Poznań

Po wielu latach od pierwszej indywidualnej wystawy i dwie dekady po śmierci artysty poznański Arsenał zaprezentuje drugą w tym miejscu monograficzną wystawę Antoniego Mikołajczyka, współtwórcy Warsztatu Formy Filmowej i awangardowych grup Rytm, Krąg, Zero-61, a także pedagoga prowadzącego pierwszą w kraju pracownię sztuki wideo. Otwierane w piątek (3.07) Transmisje z rzeczywistości prezentować będą fragment najbardziej znanego cyklu fotograficznego Mikołajczyka, Partytury Miast, powstającego w latach 80. w Polsce i w Niemczech.

Radom

Indywidualną wystawę w radomskim MCSW Elektrownia otworzy w piątek (3.07) Ryszard Grzyb. Najnowsza prezentacja klasyka nowej ekspresji, zatytułowana Taniec w jaskini, wydobywać będzie przede wszystkim „szamanistyczne” akcenty w malarstwie Grzyba, jego powiązania z formami i duchem naskalnej sztuki prehistorycznej.

Warszawa

Po trzyletniej przerwie od Czarnej plaży w moim sercu do galerii Piktogram z nową wystawą powróci Bartosz Zaskórski. Otwierana w sobotę ekspozycja Circle of Life. The Order of Death swój tytuł zawdzięcza dwóm utworom. Pierwszy to piosenka Eltona Johna z tekstem Tima Rice’a, otwierająca Króla lwa i budująca wizję idyllicznego świata zwierząt, drugi, autorstwa Public Image Limited, pochodzi z soundtracku brytyjskiego horroru science-fiction Hardware. W zestawieniu tym zawierają się rozwijane przez Zaskórskiego narracje na temat życia jako turbo-horroru, życia jako rozkoszy i wreszcie życia jako życia, które po prostu się wydarza.

Anna Orbaczewska, mat. prasowe BWA Zielona Góra

Wrocław

Już jutro (30.06) odbędzie się premiera kolejnego projektu w ramach Sympozjum Wrocław 70/20, tym razem w galerii Entropia. Entropolux Jerzego Kosałki i Tomasza Opani to obiekt nawiązujący do projektu Zbigniewa Dłubaka, Natalii LL i Andrzeja Lachowicza powstałego na sympozjum w roku 1970, mobilny i przygotowany do użytku w plenerze przyrząd optyczny. Jego prezentacji dokona podczas jutrzejszego otwarcia sama współtwórczyni oryginalnego projektu, Natalia LL.

Zielona Góra

Nowe prace Anny Orbaczewskiej zobaczymy na otwieranej w piątek (3.07), kuratorowanej przez Anetę Szyłak wystawie Nie wiem jak Ci to powiedzieć w BWA Zielona Góra. W ostatnich latach artystka często mierzyła się z tematami przemocy i traumy, nie inaczej będzie też tym razem. W najnowszych obrazach Orbaczewska na warsztat bierze malarstwo rokokowe, wydobywając jednak z tego pozornie niewinnego, cukierkowego stylu mroczną stronę i wskazując na seksualizację wizerunku kobiety oraz utrwalanie systemowej przemocy. Obrazom towarzyszyć będą również na zielonogórskiej wystawie nowe rysunki na papierze i ceramice.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też