23–29 maja

Redakcja
Agata Słowak, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal
23–29 maja
Agata Słowak, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Białystok

Indywidualna wystawa Kateryny Lysovenko otworzy się w piątek (27.05) w białostockim Arsenale. Ogród cmentarny to opowieść rozwijana z perspektywy artystki zmuszonej do ucieczki z Kijowa, swego rodzaju wojenny dziennik. Lysovenko zaprezentuje na niej codzienne zapiski z okresu rosyjskiej inwazji, reprodukcje prac, których nie udało się ewakuować z jej kijowskiej pracowni oraz powstałe po wybuchu wojny rysunki i obrazy. W czasie trwania wystawy połowa przestrzeni Arsenału będzie jednocześnie pełnić rolę Wielokulturowego Placu Zabaw Arsenał, w którym odbywać się będą warsztaty, pokazy filmowe i sesje psychologiczne w językach ukraińskim, białoruskim i polskim, adresowane do różnych grup wiekowych.

Bezzębne festiwale fotografii. Krakowska neutralność i łódzka przewidywalność (z nutką seksizmu) Zeszłoroczne edycje Miesiąca Fotografii w Krakowie i Fotofestiwalu w Łodzi recenzuje Agata Pyzik CZYTAJ!

Kraków

W najbliższy czwartek (26.05) wystartuje tegoroczna, jubileuszowa edycja krakowskiego Miesiąca Fotografii, który w tym roku kończy 20 lat. Flagowa wystawa tegorocznej odsłony to I Was Lookin’ Back to See if You Were Lookin’ Back at Me to See Me Lookin’ Back at You – kuratorowana przez Magdalenę Kownacką i Annę Olszewską ekspozycja w Muzeum Nowej Huty, w budynku dawnego kina Światowid, koncentrująca się na relacjach człowieka, obrazu i technologii, będąca częścią wieloletniego międzynarodowego projektu artystyczno-badawczego Why Pictures? W Bunkrze Sztuki zobaczymy z kolei kuratorowaną przez Stanisława Rukszę wystawę Nie od razu zbudowano, opowiadającą o dawnym i współczesnym Krakowie, wypartych legendach, problemach zamiatanych pod dywan i symptomach celowej niepamięci. Nie zabraknie stałych punktów programu, czyli premierowych pokazów debiutantek i debiutantów w sekcji ShowOFF oraz sekcji Fringe, nowym, związanym z bieżącą sytuacją polityczną elementem Miesiąca Fotografii będzie z kolei powstały we współpracy z łódzkim Fotofestiwalem blok wydarzeń solidarnościowych zrealizowanych w reakcji na wojnę w Ukrainie.

Reakcją na bieżącą sytuację migracyjną będzie również organizowana przez krakowską Akademię Sztuk Pięknych w ramach Miesiąca Fotografii wystawa (un)WELCOME, również otwierana w czwartek (26.05). Zobaczymy na niej prace twórczyń i twórców łączących działalność artystyczną z działalnością społeczną i zaangażowaniem na rzecz mniejszości. Powstający przez kilka lat projekt związany jest z sytuacją osób uchodźczych nie tylko z Ukrainy, ale także z Bliskiego Wschodu, a jego podstawą stały się spotkania artystek i artystów z szeregiem specjalistów: socjologów, pisarzy, historyków i teoretyków sztuki. Ekspozycji towarzyszyć będzie także konferencja WELCOME. Interdyscyplinarne spojrzenie na kryzys migracyjny oraz premiera książki pod tym samym tytułem.

Alicja Kubicka, „Malarskie licho”, akryl, węgiel, gwasz na płótnie, 170×270 cm, 2019, dzięki uprzejmości Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Poznań

Od niedawna monograficzną wystawę Ewy Kuryluk oglądać można w ramach programu towarzyszącego tegorocznego Biennale w Wenecji, tymczasem prace artystki z ostatnich lat zaprezentuje już jutro (24.05) poznańska Galeria EGO. Na wystawie Żółty po raz ostatni zobaczymy tekstylne, rysunkowo-malarskie instalacje, będące podstawowym medium w twórczości artystki od czasu, gdy pod koniec lat 70. porzuciła ona klasyczne malarstwo sztalugowe. Tytułowy żółty kolor dominuje w instalacjach powstających przez ostatnie dwie dekady, odnoszących się do tragicznej rodzinnej historii związanej z wojną i Zagładą. Temu rozdziałowi w twórczości Kuryluk poświęcony będzie też towarzyszący wystawie katalog Moje żółte lata, instalacje 2000-2019.

Sopot

Indywidualna wstawa Alicji Kubickiej otworzy się w czwartek (26.05) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Na Pospiesznym odwrocie zobaczymy obrazy związanej z Poznaniem artystki, a sama ekspozycja to dla malarki, jak deklaruje, okazja do swego rodzaju przejrzenia się w lustrze, skonfrontowania z komentarzami i opiniami, a zarazem opowieść zsyntetyzowana do elementów koniecznych do tego, by nieść sens.

Warszawa

W najbliższą środę (25. 05) w galerii Import Export otworzy się wystawa duetu Eternal Engine zatytułowana please be tender with my data. Jej osią będzie agamingowa praca VR z 2018 roku eksplorująca tematykę queerowania intymności w metaversie zatytułowana Body Open Source. Towarzyszyć jej będą najnowsze prace duetu – obiekty 3D, wideo i instalacja podejmujące wątek poszukiwań nowych form relacji i seksualności.

Jestem w stanie z nimi żyć. Rozmowa z Agatą Słowak Z Agatą Słowak rozmawia Joanna Ruszczyk CZYTAJ!

Solową wystawę Agaty Słowak Tylko nasze stany zaprezentuje z kolei w piątek (27.05) Fundacja Galerii Foksal. W swoich najnowszych obrazach artystka sięga po charakterystyczne dla siebie motywy: miłość, cierpienie, szaleństwo i śmierć, archetypy takie jak macierzyństwo, siostrzeństwo czy walka płci, a także relacje homoerotyczne pomiędzy kobietami i wątki autobiograficzne, jednocześnie nawiązując do malarstwa renesansu, baroku czy klasycyzmu i reinterpretując obrazy „dawnych mistrzów” z feministycznej perspektywy.

Wojenne grafiki i szkice Mieczysława Wejmana – malarza, grafika, rektora ASP w Krakowie i współtwórcy Międzynarodowego Biennale Grafiki – zobaczymy w Żydowskim Instytucie Historycznym na otwieranej w piątek (27.05), kuratorowanej przez Piotra Rypsona wystawie Tańczący 1944. Mieczysław Wejman. Znajdą się na niej prace powstałe w czasie pomiędzy „Wielką Akcją” w dzielnicy żydowskiej i powstaniem w getcie a wybuchem powstania warszawskiego, będące jednym z najważniejszych polskich dokumentów artystycznych rejestrujących czas okupacji i Zagłady.

Eternal Engine, „please be tender with my data”, dzięki uprzejmości galerii Import Export

Tego samego dnia (27.05) w Stroboskopie otworzy się solowa wystawa Viktora Witkowskiego On Skin, Metal, and Water. Przywołując obrazy z kilku momentów historycznych, artysta analizować będzie praktyki dehumanizacji związane z konsekwencjami niewolnictwa, nazizmem, który bynajmniej nie umarł wraz z końcem II wojny światowej oraz współczesną polityką migracyjną. Jednocześnie Witkowski poddaje refleksji samo medium malarskie, pytając o możliwości indywidualnej ekspresji oraz bagaż tradycji związany z białym, zachodniocentrycznym kanonem.

Wrocław

Wystawa Hans Poelzig i styl tworzywa, prezentująca dorobek jednego najważniejszych architektów XX wieku, teoretyka architektury, pedagoga i animatora życia artystycznego we Wrocławiu, otworzy się w czwartek (26.05) we wrocławskim Muzeum Architektury. Kuratorzy ekspozycji, Jerzy Ilkosz i Maria Zwierz, przyglądać się będą twórczości Poelziga przede wszystkim przez pryzmat jego stosunku do rzemiosła. Punktem wyjścia do tej opowieści stał się zbiór mebli zaprojektowanych przez Poelziga do nowojorskiego salonu Fritza Sterna, nigdy wcześniej nie prezentowanych publicznie, a w roku 2020 przekazanych do zbiorów Muzeum Architektury.

Relacjom władzy i podległości przyglądać się będzie Karolina Mełnicka w swojej indywidualnej wystawie Znów tańczą gniewusa!, otwieranej w piątek (27.05) w galerii SIC! BWA Wrocław. W opowieści artystki szczególne znaczenie zyskują śmiech, taniec i zabawa traktowane jako narzędzia buntu. Mełnicka na wrocławskiej wystawie sięga między innymi do tytułowego ludowego tańca gniewusa, zwanego też Mazurem lub Gonionym, który staje się w jej perspektywie metaforą tańca dla wolności. Piątkowemu otwarciu w BWA towarzyszyć będzie też performans dźwiękowy Lubomira Grzelaka Medieval Dreams I-XIII oraz dj set Krzysztofa z kolektywu Kem.

Internet

Ruszył nabór do trzeciej edycji międzynarodowego konkursu Allegro Prize. Jego formuła pozostaje wyjątkowo otwarta – konkurs skierowany jest do artystek i artystów ze wszystkich krajów, bez względu na wiek, medium, którym się posługują i niezależnie od tego, czy ukończyli studia artystyczne. Na trójkę zwycięzców bądź zwyciężczyń czekają m.in. nagrody finansowe w wysokości 25 tys. złotych, przyznana zostanie również nagroda publiczności w wysokości 5 tys. zł. Nabór zgłoszeń potrwa jeszcze do 27 września.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też