20-26 lipca

Redakcja
Monika Sosnowska, „Pręt żebrowany 20”, 2017, malowana stal, wystawa „Structural Exercises”, Hauser & Wirth, Londyn, 2017, dzięki uprzejmości artystki oraz Hauser & Wirth London, fot. Alex Delfanne
20-26 lipca
Monika Sosnowska, „Pręt żebrowany 20”, 2017, malowana stal, wystawa „Structural Exercises”, Hauser & Wirth, Londyn, 2017, dzięki uprzejmości artystki oraz Hauser & Wirth London, fot. Alex Delfanne

Gdańsk

Po wirtualnym przeglądzie gdańskiej sceny artystycznej na wystawie Gdańsk 2020 czeka nas wkrótce kolejna szeroko zakrojona prezentacja lokalnej sceny, tym razem w formie fizycznej. Ruszyły bowiem zgłoszenia do Gdańskiego Biennale Sztuki 2020 w Gdańskiej Galerii Miejskiej. To już szósta i jak dotąd największa edycja tej imprezy – finałowa prezentacja odbędzie się w tym roku we wszystkich trzech oddziałach GGM. Zgłoszenia na biennale nadsyłać można do końca września.

Zuza Piekoszewska, Hamulec, 2020, dzięki uprzejmości galerii Łęctwo

Poznań

Indywidualna wystawa Zuzy Piekoszewskiej, absolwentki fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, a aktualnie studentki szczecińskiej Akademii Sztuki, otworzy się w piątek (24.07) w poznańskiej galerii Łęctwo. You are a little soul carrying about a corpse eksplorować będzie relacje między ciałem a umysłem w postapokaliptycznej otoczce. W optyce Piekoszewskiej ciało reprezentuje to, co pierwotne, a jednocześnie podatne na ból, umysł zaś – siłę hamującą ciało, ukształtowaną przez opresyjną kulturę.

W Poznaniu trwa również jubileuszowa, trzydziesta edycja Festiwalu Malta, pod podyktowanym aktualnymi warunkami hasłem W czasie zarazy. W środę (22.07) rozpocznie się trzeci etap festiwalowego programu, z szeregiem nowych wydarzeń teatralnych, choreograficznych, muzycznych czy warsztatowych. Pierwszego dnia zobaczymy m.in. koncert-requiem dla znikających w wyniku celowego osuszania pod zabudowę i zmiany klimatu poznańskich rzek, wykonany przez Poznańską Orkiestrą Improwizowaną nad Wartą, pod mostem Rocha. Wśród pozostałych wydarzeń polecamy m.in. niedzielny (26.07) wizualno-dźwiękowy performans Magdaleny Mellin i Kajetana Hajkowicza, udźwiękowiony przez Huberta Wińczyka, skomponowany z herstorii wielu kobiet, które łączy zarówno doświadczenie opresji, jak i akty odwagi, a także improwizowany spektakl warszawskiego Klubu Komediowego, który będzie można zobaczyć w piątkowy wieczór (24.07).

Sokołowsko

Przez ostatnie lata Międzynarodowy Festiwal Sztuk Efemerycznych Konteksty w Sokołowsku stanowił jeden z bastionów klasycznej sztuki performance. Wszystko jednak kiedyś się zmienia i w tym roku, przy okazji dziesiątej, jubileuszowej edycji Konteksty przejdą małą metamorfozę. Tegoroczna odsłona, która potrwa od najbliższej środy od soboty (23-26.07), będzie przebiegać dwutorowo. Na miłośników klasyki czeka kuratorowany przez Małgorzatę Sady program pod hasłem Samotność. Fanów nieco innego rodzaju performansu ucieszyć powinna z kolei wiadomość o drugiej linii programowej, przygotowanej przez Martę Czyż we współpracy z Julią Wielgus i Joanną Zielińską. Dzięki temu obok stałych bywalców takich jak Ewa Zarzycka i Józef Robakowski w Sokołowsku zagoszczą po raz pierwszy m.in. KEM czy Galeria Komputer. Trzecim elementem programu będzie indywidualna wystawa Bożenny Biskupskiej, a z uwagi na trwająca pandemię ci, którzy do samego Sokołowska nie dojadą, będą mogli śledzić wszystkie działania online.

Do czego służy dobra zmiana? 7. edycja Kontekstów dzień po dniu 7. edycję Kontekstów omawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Warszawa

W Warszawie intensywny dzień otwarć szykuje się w piątek (24.07). W Stroboskopie otworzy się tego dnia solowa wystawa Patryka Różyckiego Rozwiązywanie. W jej ramach artysta wypełni przestrzeń garażu, w którym mieści się galeria, tkaninami, rzeźbami, fotografiami, kolażami i skrawkami rysunków, tworząc gęstą, przytłaczającą przestrzeń i próbując skonfrontować się z archetypami męskości. Dzieląc się swoimi marzeniami, lękami i frustracjami Różycki snuć będzie wizję możliwej wspólnej, queerowej i inkluzywnej przyszłości.

fot. Kasia Bielska

W tym samym czasie (24.07) w Instytucie Fotografii Fort zobaczymy wystawę Kasi Bielskiej, fotografki balansującej na granicy fotografii modowej i sztuki. W Ciałach nieułożonych Bielska koncentrować się będzie na tytułowym ciele i jego ekspresji, często nieświadomej, poszukując momentów zawieszenia pomiędzy gestami, w których ujawnia się cielesna bezbronność, a jednej pozy nie zdążyła zastąpić druga. Przy okazji wystawy artystka przeprowadzi także warsztaty z fotografii modowej – chętni mogą zgłaszać się na nie od 27 lipca do 23 sierpnia.

Piątkowym wydarzeniem dnia będzie natomiast otwarcie jednej z kluczowych pozycji w tegorocznym programie Zachęty – monograficznej wystawy Moniki Sosnowskiej. W ostatnich latach nowe prace Sosnowskiej mogliśmy zobaczyć przede wszystkim w jej macierzystej Fundacji Galerii Foksal, a jedną z nich aktualnie prezentuje lubelski Labirynt, zachętowska ekspozycja będzie jednak pierwszą w kraju tak obszerną prezentacją jej dorobku. Obok starszych realizacji znajdą się na niej także nowe rzeźby, wyrastające niezmiennie z fascynacji artystki dziedzictwem modernizmu, w których jednak tym razem Sosnowska odwołuje się nie do socmodernizmu w naszym lokalnym wydaniu, a m.in. do powojennej architektury Bangladeszu czy konstrukcji przemysłowych Władimira Szuchowa powstających w schyłkowych latach carskiej Rosji, a następnie Związku Radzieckim.

Przy okazji przypominamy też o trwającym naborze do tegorocznej edycji konkursu stypendialnego dla magistrantów i doktorantów kierunków związanych z teorią i historią sztuki i kultury ±∞Zachęta. Zainteresowanym radzimy pospieszyć się ze zgłoszeniami – wnioski o przyznanie stypendium doktoranckiego składać można jeszcze tylko do 30 lipca.

Patrycja Pilch, Pustkowie, dzięki uprzejmości Fundacji Salony

Artystki i artyści mogą z kolei zainteresować się nowym open callem ogłoszonym przez Instytut Adama Mickiewicza. Projekt pod tytułem What Next związany jest z nadchodzącą setną rocznicą urodzin czołowego polskiego twórcy fantastyki naukowej, czyli Stanisława Lema. Wychodząc od Kongresu Futurologicznego, IAM-owski projekt stawiać będzie pytania o możliwą przyszłość człowieka, przede wszystkim w obliczu przemian technologicznych. Open call skierowany jest do twórczyń i twórców z Polski, Ukrainy i Wielkiej Brytanii, a zgłoszenia nadsyłać można do 24 września.

Projektantom przypominamy natomiast o trwającym naborze do innego programu Instytutu Adama Mickiewicza, czyli Wystawiajmy się! goes online. To specjalna edycja wydarzenia skierowanego do twórców zajmujących się projektowaniem i wytwarzaniem unikatowych lub limitowanych przedmiotów. Wybrane projekty prezentowane będą na platformie internetowej Adorno, ponadto wyselekcjonowana dziesiątka znajdzie się też na wystawie podczas tegorocznej, wirtualnej edycji London Design Festival we wrześniu. Zgłoszenia przesyłać można jeszcze do 28 lipca.

Zielona Góra

Efekty niedawnej zielonogórskiej rezydencji Patrycji Pilch zobaczymy na otwieranej w sobotę (25.07) wystawie Bez pustkowia nie ma objawień w Fundacji Salony. W ramach swojego projektu artystka przeprowadziła skrupulatne badania nad usytuowanymi poza dużymi aglomeracjami ośrodkami przemysłowymi i skalą ich oddziaływania na środowisko. Koncentruje się w nich nie tylko na samych poprzemysłowych zmianach krajobrazu, ale przede wszystkim na kwestii dostępu do informacji o środowiskowych kosztach działalności konkretnych zakładów i wykorzystywanych przez nie strategiach manipulacji, mających owe koszta ukryć.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też