17.10.2022

11. edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab: _econtinuum

Tao Ya-Lun, „Freeperson - The Digital-Twins Machine”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
11. edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab: _econtinuum
Tao Ya-Lun, „Freeperson - The Digital-Twins Machine”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab

 

Jedenasta edycja Festiwalu Patchlab skupiła się na roli technologii i sztuki cyfrowej w budowaniu świadomości ekologicznej i możliwych zmianach relacji z naturą. Przyjrzano się metodologiom i ideom oraz projektom spekulatywnym, i tym nawiązującym do postulatu symbiocenu, czyli nowej ery, w której natura i technologia nie zwalczają się, a ludzie myślą o sobie jako integralnej części środowiska i działają na rzecz jego dobrostanu.Tytuł _econtinuum nawiązuje do relacji między nowymi technologiami („e-” jak elektronika), a naturą ( „eco-” to ekologia), z naciskiem na przyszłość (continuum, czyli kontynuacja naszej współegzystencji).

Yiannis Kranidiotis, „Climate Snake”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Tivon Rice, „Models For Environmental Literacy”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Robertina Šebjanič, „Aquatocene. The subaquatic quest for serenity”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Nina Slejko Blom i Conny Blom, „The Green Drawings”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab

Nowe technologie służą dziś bardzo często do panowania nad przyrodą i wykorzystywania jak największej ilości naturalnych zasobów naszej planety. Także cyfrowa współczesność, dane przechowywane w chmurze, nie są obojętne dla środowiska. Każda aktywność cyfrowa wymaga energochłonnej infrastruktury, która generuje ogromny ślad środowiskowy.

Roxolana Dudek, „Angel”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Vlas Belov, „Hold”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Leticia Almeida i Mathías Chumino, „Metagarden”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab

Urządzenia cyfrowe mogą jednak, i powinny działać także na rzecz dobrostanu planety- przywracania równowagi naturalnego środowiska, w którym żyjemy. Myśląc o przyszłości, myślmy o konsekwencjach swoich działań i szukajmy rozwiązań dobrych nie tylko dla nas – ale także dla planety. W trakcie edycji _econtinuum pokazano, że patrzenie na technologie przez pryzmat sztuki cyfrowej, daje szansę na przedefiniowanie naszej relacji z planetą.

Jakub Wojnarowski, „Sol Salutis”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab

W ciągu czterech dni festiwalu przyjrzano się roli, jaką mogą odegrać kultura i sztuka w budowaniu świadomości katastrofy klimatycznej i wzmacniania wrażliwości na środowisko. Poznać można było idee i wizje artystów pokazujących skalę problemu, ale i budujących fundamenty pozytywnego myślenia o przyszłości.

Frederik De Wilde, „Hyperminer_Extracted Earth”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Ivan Henriques, „e-SEED”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Depart, „The Entropy Gardens”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Adrien M _ Claire B, „Acqua Alta”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Theo Triantafyllidis, „Ritual”, wystawa „_econtinuum”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Sabrina Ratté, „Floralia”, wystawa _econtinuum, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab

Na dwóch wystawach można było zobaczyć m.in. instalację e-SEED brazylijskiego artysty i badacza Ivana Henriques, w której energia elektryczna wytworzona z syntetycznej fotosyntezy, wspiera wzrost rośliny oraz instalację wideo Floralia kanadyjskiej artystki Sabriny Ratté, prezentującą futurystyczną wizję wymarłego królestwa roślin, które istnieją tylko jako cyfrowe modele w wirtualnym archiwum. W spekulatywnej pracy Models For Environmental Literacy, Tivona Rice’a posłuchać można było, co do powiedzenia na temat środowiska ma sztuczna inteligencja wytrenowana na różnych tekstach, począwszy od sci-fi przez ekofilozofię, po aktualne międzynarodowe raporty na temat zmian klimatycznych. Nagradzana badaczka podwodnych pejzaży akustycznych Robertina Šebjanič w instalacji Aquatocene. W poszukiwaniu podwodnego spokoju zanurzyło nas w rzeczywistość głębin morskich, w których naturalne środowisko jest zaburzone hałasem generowanym przez człowieka, utrudniającym mieszkańcom komunikację. Francuscy twórcy Adrien M i Claire B w projekcie Alta Aqua, korzystając z technologii rozszerzonej rzeczywistości w niezwykle poetycki sposób opowiedzieli o katastrofie związanej z gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi. Frederik De Wilde w pracy Hyperminer_wyekstraktowana Ziemia wdrożył nas w spekulatywne badanie hiperekstrakcji cennych zasobów naturalnych z wykorzystaniem zaawansowanych metod obrazowania hiperwidmowego i sztucznej inteligencji.

Uwe Rieger i Yinan Liu, „LightWing II”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Sandrine Deumier, „Falling”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
Natalia Cabrera, „Hypha”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab
IP Group, Ania Haudek, „LUMEN”, wystawa „Immersive Garden”, fot. Dawid Ścigalski, dzięki uprzejmości Festiwalu Patchlab

W ramach wystawy zatytułowanej Immersive Garden, umieszczonej w poszpitalnym budynku przy Kopernika 15, było można doświadczyć interaktywnej instalacji kinetycznej Light Wing II Uwe Rieger & Yinan Liu z Nowej Zelandii. Jej efemeryczna konstrukcja, tworząca holograficzne artefakty, reaguje na dotyk niczym pajęcza sieć. W projekcie Hypha VR chilijskiej artystki Natalii Cabrery spojrzeć można było na świat z perspektywy grzybów Stephanopus Azureus, których rolą jest oczyszczanie Ziemi z katastrofalnych skutków działalności człowieka. Wrocławski kolektyw IP Group zaprezentował świetlny eksperyment poznawczy LUMEN, który kwestionując istniejące reguły przestrzenne, zapewnia serię percepcyjnych iluzji.

Dyrektor Artystyczna – Elwira Wojtunik

 

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaIvan Henriques, Theo Triantafyllidis, Sabrina Ratté, Adrien M & Claire B, Robertina Šebjanič, Depart, Frederik De Wilde, Tivon Rice, Nina Slejko Blom & Conny Blom, Yiannis Kranidiotis, Jakub Woynarowski, Tao Ya-Lun, Uwe Rieger & Yinan Liu, Natalia Cabrera, IP Group , Ania Haudek
Wystawa11. edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab: _econtinuum
MiejsceKraków
Czas trwania06 – 09.10.2022
Fotografiedzięki uprzejmości Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab
Strona internetowapatchlab.pl
Indeks

Zobacz też