1-7 czerwca

Redakcja
Suzanne Husky, La Noble Pastorale (Szlachetny pastorał), 2016/2017, gobelin. Dzięki uprzejmości artystki
1-7 czerwca
Suzanne Husky, La Noble Pastorale (Szlachetny pastorał), 2016/2017, gobelin. Dzięki uprzejmości artystki

Białystok

Jedną z pierwszych instytucji, które zareagowały na rozpoczęty w marcu lockdown był białostocki Arsenał, który ogłosił wówczas nabór do wirtualnej wystawy Solidarność i sprawstwo. Jego rezultat poznamy w tym tygodniu – od dzisiejszego wieczora (01.06) wystawę będzie można oglądać na specjalnej stronie internetowej zaprojektowanej przez Michała Szotę. Na ekspozycji wyrastającej z przekonania, że momenty kryzysu pobudzać mogą społeczną solidarność i altruizm, znajdą się realizacje m.in. Adeliny Cimochowicz, Galerii Komputer, Sergeya Shabohina czy Jany Shostak. Do ponownego fizycznego otwarcia białostocka galeria podchodzi z kolei ostrożnie – na odwiedziny w jej siedzibie poczekamy jeszcze do 20 czerwca.

Gra na nosie. „Kradzieże i zniszczenia” w białostockim Arsenale Wystawę „Kradzieże i zniszczenia” w białostockim Arsenale recenzuje Agata Pyzik CZYTAJ!

Bydgoszcz

Podczas gdy jedne projekty dotyczące okresu izolacji znajdują swój finał, nie brakuje instytucji uruchamiających nowe inicjatywy w reakcji na pandemię. Jedną z nich jest konkurs Sztuka izolacji organizowany przez Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego. Zainteresowane artystki i artyści mogą nadsyłać swoje propozycje prac dotyczących doświadczenia izolacji do końca miesiąca. We wtorek (2.06) za pośrednictwem Zooma odbędzie się wykład Doroty Grubba-Thiede poświęcony dorobkowi patrona BCS, zatytułowany Stanisław Horno-Popławski. Od poezji w kamieniu do feminizmu. Kontekst sztuki ziemi.

Gdańsk

Magdalena Kirklewska, Adonis, dzięki uprzejmości galerii Kolonia Artystów

W Trójmieście na nowe otwarcie szykuje się Kolonia Artystów. W środę (3.06) otworzy się w niej nowa wystawa w ramach czwartej odsłony cyklu Wieszajmy artystów każdego dnia. Gdańska malarka Magdalena Kirklewska, zgodnie z ideą serii, prezentować będzie cztery nowe prace, wieszane w galerii pojedynczo co środę. Pod koniec miesiąca pokaz zwieńczy otwarta dyskusja na ich temat prowadzona przez Piotra Mańczaka.

Równolegle z kameralnym pokazem w Kolonii Artystów (3.06) wystartuje dla odmiany szeroko zakrojona prezentacja pięćdziesięciu prac gdańskich artystek i artystów w ramach organizowanej Instytut Kultury Miejskiej wystawy online Gdańsk 2020. Jak wiele innych projektów w ostatnich tygodniach, koncentrować się ona będzie na doświadczeniu izolacji w czasie pandemii, podchodząc jednak do tematu z konkretnej, lokalnej perspektywy, dając wgląd w aktualną gdańską panoramę artystyczną.

Łódź

Spośród trwających projektów sieciowych warto też śledzić trwający od ponad miesiąca cykl instagramowych rezydencji artystycznych organizowany przez Muzeum Sztuki w Łodzi. Kuratorowany przez Kacpra Szaleckiego program Zapisz jako wersję roboczą to na swój sposób cyfrowa mutacja muzealnego cyklu Prototypy – zdigitalizowane zbiory MSŁ stają się w nim bazą do prac wykorzystujących sieciowe narzędzia. Od dziś (1.06) kolejną rezydentką w ramach cyklu będzie Pamela Bożek. Łódzkie Muzeum startuje dziś także z nowym projektem online, tym razem na nieco zapomnianej platformie Tumblr. Praca = Dokumentacja wyobraźni to międzynarodowa wirtualna kolekcja prac, nawiązująca do działania węgierskiego historyka sztuki László Bekego, który w 1971 rozesłał do znajomych artystów zaproszenie do reakcji na tytułowe hasło.

Doktrynerstwo à rebours Poprzednią odsłonę Triennale Młodych w Orońsku recenzuje Piotr Policht CZYTAJ!

Orońsko

Do orońskiego parku rzeźby i galerii Centrum Rzeźby Polskiej mogliśmy zaglądać już od kilku tygodni, jednak plany wystawiennicze instytucji uległy sporemu przetasowaniu. Kluczowym wydarzeniem sezonu miało być w ostatnich tygodniach kolejne Triennale Młodych, które jednak przeniesione zostało na wrzesień. W tym tygodniu zobaczymy natomiast inne nowe wystawy. Od soboty (6.06) oglądać będzie można przygotowaną wspólnymi siłami przez zespół CRP #wystawęinterwencyjną2020. Choć znajdą się na niej prace ze zbiorów instytucji, nie będzie to statyczny przegląd kolekcji, a wystawa w procesie, odnosząca się do szeroko pojętej współczesnej ludzkiej kondycji.

Równolegle w Galerii Kaplica otworzy się kuratorowana przez Wojciecha Szymańskiego indywidualna wystawa Małgorzaty Mirgi-Tas 29. ćwiczenia ceroplastyczne. Artystka zaprezentuje na niej cykl nowych prac, odnoszących się do historii jej rzeźby sprzed dziewięciu lat – pomnika Zagłady Romów w Borzęcinie Dolnym. Drewniana rzeźba upamiętniająca grupę Romek i Romów rozstrzelanych przez nazistowskich żołnierzy i polskich policjantów w 1942 roku w borzęcińskim lesie została zniszczona przez nieznanych sprawców. Na podstawie porąbanych siekierą na kawałki resztek oryginalnego pomnika Mirga-Tas przygotowała cykl nowych rzeźb odlanych z wosku – materiału podwójnie znaczącego, istotnego w romskiej kulturze, a od antyku wykorzystywanego także do wykonywania werystycznych portretów pośmiertnych.

Piotr Macha, „Fear Management”, 2020, akwarela, 50×70 cm, dzięki uprzejmości Galerii EGO

Poznań

Poznańska Galeria EGO póki co pozostaje przy prezentacjach sieciowych, kontynuując swój cykl pod tytułem Spotkajmy się wirtualnie. W jego ramach właśnie dobiega końca prezentacja nowych prac Tomasza Ciecierskiego, natomiast od środy (3.06) kolejnym bohaterem serii będzie Piotr Macha.

Warszawa

Jedną z pierwszych wystawienniczych ofiar lockdownu był kuratorowany przez Sebastiana Cichockiego i Jagnę Lewandowską Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany. Wystawa zdążyła zostać zamontowana w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej, nie udało się jej jednak udostępnić publiczności przed zamknięciem wszystkich instytucji. Co prawda MSN szybko zareagował przygotowując stronę internetową bogatą w materiały okołowystawowe, ale nawet najobszerniejszy wirtualny przewodnik to nadal nie wszystko. Wkrótce jednak bijący na stronie licznik dni nieotwarcia wystawy będzie można zatrzymać – w piątek (5.06) MSN otworzy się ponownie, a wraz z nim długo wyczekiwana, a w tych okolicznościach jeszcze bardziej aktualna wystawa o planetarnej zmianie.

Zbyt straszne, żeby mogło być nieprawdziwe. Edward Dwurnik w Rastrze Wystawę Edwarda Dwurnika "Zbiórka na placu" w Rastrze recenzuje Stach Szabłowski CZYTAJ!

Dzień później (6.06) otworzy się nowa wystawa w Rastrze, który ostatnimi czasy rozmiłował się w podwójnych prezentacjach – tym razem zobaczymy obok siebie pokazy Janka Simona (Machine Learning Folklore) i Edwarda Dwurnika (Mojżesz i inni z Rypina). Wystawa Simona ma mieć charakter otwarty – zamiast gotowych obiektów zobaczymy pracę nad nowymi realizacjami z cyklu Synthetic Folklore w procesie. Co biorąc pod uwagę charakter serii – bazującej na ciągłych komplikacjach z wykorzystaniem opracowanego przez Simona algorytmu – wydaje się być naturalnym sposobem na ich prezentację. Z oczywistych względów procesualna nie będzie wystawa Edwarda Dwurnika, jednak kolejna prezentacja dorobku malarza pokazuje, że w pracy nad jego bogatym dorobkiem nie ustają sami galerzyści. Tym razem zobaczymy w Rastrze zestaw dziesięciu niepokazywanych wcześniej prac na papierze Dwurnika.

Wrocław

Podczas pandemii w trudnej sytuacji znalazła się większość artystek i artystów, jednak można zaryzykować stwierdzenie, że w szczególnie ciężkim położeniu postawieni zostali mieszkający w Polsce twórcy zagraniczni – jak pokazała zeszłoroczna wystawa w ramach Biennale Warszawa, często ignorowani przez rodzime instytucje także w mniej niepewnych czasach. Przygotowany specjalnie dla nich program rezydencyjny uruchamia jednak Strefa Kultury Wrocław. Przez cały miesiąc (1-30.06) zgłaszać się można na przeznaczoną wyłącznie dla artystów i artystek zagranicznych mieszkających w Polsce rezydencję w ramach szerszego programu AIR Wro pod hasłem Overdue time off / Zaległy urlop. Wyłoniona artystka lub artysta odbędzie w sierpniu miesięczną rezydencję we Wrocławiu, której czas będzie możliwy do spożytkowana w dowolny sposób, bez narzuconej konieczności stworzenia pracy czy wystawy.

We Wrocławiu od niedawna można też wybrać się na wystawę finalistów 13. Konkursu Gepperta. Po wcześniejszych wirtualnych prezentacjach uczestników, sama wystawa jest już dostępna w galeria BWA Wrocław Główny i pozostanie otwarta do końca sierpnia, termin gali wręczenia nagród powinniśmy natomiast poznać wkrótce.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też