SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 02.12.2015 5 min

„Wszyscy ludzie będą siostrami” w Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Birgit Jürgenssen, Gniazdo, 1979, dzięki uprzejmości Estate Birgit Jürgenssen

Birgit Jürgenssen, Gniazdo, 1979, dzięki uprzejmości Estate Birgit Jürgenssen

Wystawa Wszyscy ludzie będą siostrami i związane z nią wydarzenia performatywne proponują feministyczne przechwycenie idei braterstwa. Negocjują i zapośredniczają sojusze w oparciu o postulat potencjalnie otwartego, przecinającego podziały płciowe siostrzeństwa. Polem walki o nie jest obszar pracy, produkcji i reprodukcji życia, a prace artystyczne są mediatorkami diagnozy, transformacji i interwencji w obszarach pamięci, afektów, znaczeń i wyobraźni.

Raqs Media Collective, Kapitał akumulacji, 2010, dzięki uprzejmości artystów

Raqs Media Collective, Kapitał akumulacji, 2010, dzięki uprzejmości artystów

Agnieszka Brzeżańska, Promieniująca chwała, 2002, dzięki uprzejmości artystki

Agnieszka Brzeżańska, Promieniująca chwała, 2002, dzięki uprzejmości artystki

Punktem wyjścia dla wystawy jest krytyka ekonomicznej opresji kobiet w patriarchacie wyartykułowana w międzynarodowym ruchu sztuki feministycznej w latach 60. i 70. Jednym z obszarów zainteresowań artystek i kolektywów aktywistycznych była nieodpłatna praca opiekuńcza i niewidzialna, marginalizowana, sprywatyzowana sfera gospodarstwa domowego. Celem ich działań – realizowanych często w formie agitpropowych wystaw, dydaktycznych kampanii, performansów, filmów dokumentalnych – było włączenie tych obszarów do przestrzeni publicznej i ekonomii politycznej, a w rezultacie przewartościowanie pracy reprodukcyjnej wykonywanej głównie przez kobiety. Jednocześnie próbowano zmienić myślenie o celach i podmiotach ekonomii w oparciu o doświadczenia troski i miłości pracy opiekuńczej. Artystki i artyści angażowali się także w debaty dotyczące dyskryminacji pracownic najemnych, wysokiej feminizacji zawodów o niskim prestiżu społecznym, nierówności płac ze względu na płeć. Dyskusjom tym towarzyszyły próby dekolonizacji kobiecego ciała, kontestacja i feministyczne przechwytywanie seksistowskiego utowarowienia jego wizerunku.

Letícia Parente, Zadanie I, 1982, dzięki uprzejmości André Parente

Letícia Parente, Zadanie I, 1982, dzięki uprzejmości André Parente

Berwick Street Collective, Nocne sprzątanie, 1975, dzięki uprzejmosci Berwick Street Collective i LUX, Londyn

Berwick Street Collective, Nocne sprzątanie, 1975, dzięki uprzejmości Berwick Street Collective i LUX, Londyn

Wystawa wpisuje ten wciąż niezakończony fragment historii walk społecznych i zaangażowanej w nie sztuki w splot powiązań, które warunkuje, przemieszcza i intensyfikuje globalizacja. Ekonomiczna eksploatacja różnicy płciowej funkcjonuje jako jeden z wielu przecinających się czynników takich jak rasa, klasa społeczna, etniczność/narodowość, gatunek, rodzaj zasobów czy asymetrie między gospodarkami peryferyjnymi i rdzenia, mobilizowanych do nieustannej akumulacji kapitału i generowania nierówności. Odpowiadając na współzależne mechanizmy i wzory dominacji, prace na wystawie kwestionują ich roszczenia do poznawczej hegemonii. Rezonują z kształtującymi się zmianami w myśleniu o gospodarowaniu życiem na Ziemi.

Letícia Parente, Wewnątrz, 1975, dzięki uprzejmości André Parente

Letícia Parente, Wewnątrz, 1975, dzięki uprzejmości André Parente

Historycznym punktem odniesienia dla wystawy, części nowopowstających prac i wydarzeń performatywnych są historie pracownic związanych z przemysłem włókniarskim, który ukształtował robotniczą przeszłość Łodzi.

Aleksandra Polisiewicz, Krajobraz przedrewolucyjny, 2015, kadr z filmu

Aleksandra Polisiewicz, Krajobraz przedrewolucyjny, 2015, kadr z filmu, dzięki uprzejmości artystki

Aleksandra Polisiewicz, Krajobraz przedrewolucyjny, 2015, kadr z filmu

Aleksandra Polisiewicz, Krajobraz przedrewolucyjny, 2015, kadr z filmu, dzięki uprzejmości artystki

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Berwick Street Film Collective, Pauline Boudry/Renate Lorenz, Sarah Browne, Agnieszka Brzeżańska, Jan Czapliński, Ines Doujak we współpracy z Johnem Barkerem, Köken Ergun, Hackney Flashers, Krystyna Gryczełowska, Margaret Harrison, Elżbieta Jabłońska, Birgit Jürgenssen, Irena Kamieńska, Ola Kozioł/Suavas Levy, Nalini Malani, Marge Monko, Şükran Moral, Teresa Murak, Letícia Parente, Agnieszka Piksa, Marcin Polak, Aleksandra Polisiewicz, Raqs Media Collective, R.E.P., Alicja Rogalska, Daniel Rumiancew, Jadwiga Sawicka, Allan Sekula, Jo Spence, Rosemarie Trockel, Agnès Varda, Mona Vǎtǎmanu/Florin Tudor, Zorka Wollny
Wystawa
Wszyscy ludzie będą siostrami
Miejsce
Muzeum Sztuki w Łodzi
Czas trwania
23.10.2015 - 17.01.2016
Osoba kuratorska
Joanna Sokołowska
Strona internetowa
msl.org.pl
Indeks
Agnès Varda Agnieszka Brzeżańska Agnieszka Piksa Aleka Polis Aleksandra Polisiewicz Alicja Rogalska Allan Sekula Berwick Street Film Collective Birgit Jürgenssen Daniel Rumiancew Elżbieta Jabłońska Florin Tudor Hackney Flashers Ines Doujak Irena Kamieńska Jadwiga Sawicka Jan Czapliński Jo Spence John Barker Köken Ergun Krystyna Gryczełowska Letícia Parente Marcin Polak Margaret Harrison Marge Monko Mona Vǎtǎmanu Nalini Malani Ola Kozioł Pauline Boudry R.E.P. Raqs Media Collective Renate Lorenz Rosemarie Trockel Sarah Browne Suavas Levy Şükran Moral Teresa Murak Zorka Wollny

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Wszyscy ludzie będą siostrami” w Muzeum Sztuki w Łodzi — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności