SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 25.10.2018 3 min

„Wokół Sola LeWitta” w galerii Lescer

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Nicolai Angelov, „KH”, drewno, 30 x 110 x 50 cm, 2018

Narracja wystawy oparta jest o dwie prace Sola LeWitta, stanowiące punkt wyjścia dla dialogu z artystami współczesnymi, którzy korzystają ze zdobyczy minimalizmu oraz konceptualizmu. Każdy z nich pracuje w inny sposób i inaczej rozumie założenia tych kierunków.

Sol LeWitt(1928 – 2007) wywarł ogromny wpływ na światowe nurty konceptualizmu i minimal artu, przede wszystkim dzięki swojej zdystansowanej postawie wobec konceptu misyjności sztuki, a także roli artysty jako maga czy też szamana sztuki. Kluczowe było zerwanie przez LeWitta z teoriami ekspresjonizmu abstrakcyjnego, których podstawy stworzone w Stanach Zjednoczonych przez Clementa Greenberga nadawały sztuce i artyście znaczenie prawie że mistyczne. Pozbawione narracji realizacje LeWitta i jego optyczno-strukturalne gry były odzwierciedleniem poglądu, że sama idea czy koncept mogą stanowić dzieło sztuki.

Strukturalna, minimalistyczna, często bliska op-artowi, sztuka Sola LeWitta jest punktem wyjścia dla twórczości artystów, którym bliskie jest redukowanie środków ekspresji, syntetyzacja i klarowność kompozycji oraz operowanie podstawowymi formami geometrycznymi, a także odcięcie od emocjonalności malarstwa abstrakcyjnego. Artyści bawią się formą i optyczno-percepcyjnymi możliwościami obrazu, eksperymentują z fakturami, badają możliwości malarskich konstrukcji, bazując często na najprostszych środkach plastycznych.

Na wystawie zobaczyć można między innymi prace artystów, którzy współpracowali z Solem LeWittem i nadal wykonują jego projekty. LeWitt pozostawił pisemne instrukcje i szkice, dotyczące tworzenia swoich prac – co ważne, każdy artysta może rozumieć je inaczej i w inny sposób je realizować. Daje to wiele możliwości, zamykających się jednak w skonstruowanej przez LeWitta konceptualnej strukturze. Od początku lat 60. LeWitt rozbijał elementy plastyczne na szereg osobnych segmentów. W ten sposób badał możliwości wizualne poszczególnych form.

Norbert Grunschel, z serii „collapsing – singvögel rückwärts”, akryl na papierze, 29,7 x 21 cm, 2018
Sol LeWitt, „Irregular Form”, tempera na papierze, 19 x 28,5 cm, 1998
Sol LeWitt, „Lines in Four Direktions in Color”, linoryt, 25 x 48 cm, 2004
Ha Cha Youn, „o.y.p.g.w on blue”, plastikowe siatki w oprawie, 30 x 116 cm, 2018
Kornel Janczy, „Bez tytułu (superteoria)”, akryl na papierze, 3 x 30 x 42 cm, 2015
Daniel Schörnig, „Bez tytułu”, tekstylna taśma klejąca na płótnie, 100 x 100 cm, 2018
Andrew Colbert, „A Marker’s Life”, akryl na papierze, 65 x 250 cm, 2018
Andrew Colbert, z serii „1-5 copy”
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
Ha Cha Youn, „Diamonds II”, plastikowe siatki w oprawie, 30 x 108 cm, 2018
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
W sklepie

O stanie polskiego malarstwa pisze Piotr Policht

Powtarzalność i mnogość możliwości wywodzących się z jednego kształtu interesuje koreańską artystkę Ha Cha Youn, która eksperymentuje na materiale jakim są plastikowe siatki. Artystka konstruuje przepiękne obiekty, dla których punktem wyjścia jest idea, badanie, konceptualizacja materii. Z kolei Kornel Janczy buduje minimalistyczne struktury zgodnie z ideą bliską Solowi LeWitt, że sztuka może być generowana przez idee, a nie emocje. Interesuje go, w jaki sposób wiedza istniejąca w postaci liczb, obliczeń, czy zbiorów danych przekształcana jest na język wizualny. Michał Frydrych na zamówienie galerii Lescer wykonał instalację naścienną, bazującą na minimalistycznych formach i barwach. Pokazuje ona, że język minimalizmu jest odpowiedni również do komentowania rzeczywistości społecznej. Daniel Schörnig,Norbert Grunschel, Andrew Colbert i Nicolai Angelov to artyści, którzy za życia Sola LeWitta współpracowali z nim i realizowali jego projekty. Na różne sposoby korzystają z dziedzictwa minimalizmu, lecz każdy znalazł własną drogę artystyczną, wciąż związaną z minimal artem, jednak różnorodną i indywidualną. Colbert operuje na działaniach bliskich op-artowi,Schörnig buduje struktury oscylujące pomiędzy powierzchnią płaską, a trójwymiarową. Dwie prace Norberta Grunschla pokazują, że ten sam artysta może eksperymentować na materii sztuki w skrajnie różny sposób. Otto Reitspergerw swoich płótnachłączy geometryczny minimal z zabawami optycznymi i typografią. Z kolei rzeźba Nicolaia Angelova, prezentowana w Lescer już wcześniej, jest eksperymentem ekspozycyjnym – ponieważ przy prezentacji sztuki minimalistycznej interesujące są również jej relacje z przestrzenią galerii.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Nicolai Angelov, Andrew Colbert, Michał Frydrych, Norbert Grunschel, Ha Cha Youn, Kornel Janczy, Sol LeWitt, Otto Reitsperger, Daniel Schörnig
Wystawa
Wokół Sola LeWitta
Miejsce
Galeria Lescer, Zalesie Górne
Czas trwania
30.10–18.11.2018
Osoba kuratorska
Ewa Sułek, Paweł Zaręba
Strona internetowa
web.facebook.com/GaleriaLescer/
Indeks
Andrew Colbert Daniel Schörnig Ewa Sułek Galeria Lescer Ha Cha Youn Kornel Janczy Michał Frydrych Nicolai Angelov Norbert Grunschel Otto Reitsperger Paweł Zaręba Sol LeWitt

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Wokół Sola LeWitta” w galerii Lescer — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności