„Wokół Sola LeWitta” w galerii Lescer
Narracja wystawy oparta jest o dwie prace Sola LeWitta, stanowiące punkt wyjścia dla dialogu z artystami współczesnymi, którzy korzystają ze zdobyczy minimalizmu oraz konceptualizmu. Każdy z nich pracuje w inny sposób i inaczej rozumie założenia tych kierunków.
Sol LeWitt(1928 – 2007) wywarł ogromny wpływ na światowe nurty konceptualizmu i minimal artu, przede wszystkim dzięki swojej zdystansowanej postawie wobec konceptu misyjności sztuki, a także roli artysty jako maga czy też szamana sztuki. Kluczowe było zerwanie przez LeWitta z teoriami ekspresjonizmu abstrakcyjnego, których podstawy stworzone w Stanach Zjednoczonych przez Clementa Greenberga nadawały sztuce i artyście znaczenie prawie że mistyczne. Pozbawione narracji realizacje LeWitta i jego optyczno-strukturalne gry były odzwierciedleniem poglądu, że sama idea czy koncept mogą stanowić dzieło sztuki.
Strukturalna, minimalistyczna, często bliska op-artowi, sztuka Sola LeWitta jest punktem wyjścia dla twórczości artystów, którym bliskie jest redukowanie środków ekspresji, syntetyzacja i klarowność kompozycji oraz operowanie podstawowymi formami geometrycznymi, a także odcięcie od emocjonalności malarstwa abstrakcyjnego. Artyści bawią się formą i optyczno-percepcyjnymi możliwościami obrazu, eksperymentują z fakturami, badają możliwości malarskich konstrukcji, bazując często na najprostszych środkach plastycznych.
Na wystawie zobaczyć można między innymi prace artystów, którzy współpracowali z Solem LeWittem i nadal wykonują jego projekty. LeWitt pozostawił pisemne instrukcje i szkice, dotyczące tworzenia swoich prac – co ważne, każdy artysta może rozumieć je inaczej i w inny sposób je realizować. Daje to wiele możliwości, zamykających się jednak w skonstruowanej przez LeWitta konceptualnej strukturze. Od początku lat 60. LeWitt rozbijał elementy plastyczne na szereg osobnych segmentów. W ten sposób badał możliwości wizualne poszczególnych form.
Powtarzalność i mnogość możliwości wywodzących się z jednego kształtu interesuje koreańską artystkę Ha Cha Youn, która eksperymentuje na materiale jakim są plastikowe siatki. Artystka konstruuje przepiękne obiekty, dla których punktem wyjścia jest idea, badanie, konceptualizacja materii. Z kolei Kornel Janczy buduje minimalistyczne struktury zgodnie z ideą bliską Solowi LeWitt, że sztuka może być generowana przez idee, a nie emocje. Interesuje go, w jaki sposób wiedza istniejąca w postaci liczb, obliczeń, czy zbiorów danych przekształcana jest na język wizualny. Michał Frydrych na zamówienie galerii Lescer wykonał instalację naścienną, bazującą na minimalistycznych formach i barwach. Pokazuje ona, że język minimalizmu jest odpowiedni również do komentowania rzeczywistości społecznej. Daniel Schörnig,Norbert Grunschel, Andrew Colbert i Nicolai Angelov to artyści, którzy za życia Sola LeWitta współpracowali z nim i realizowali jego projekty. Na różne sposoby korzystają z dziedzictwa minimalizmu, lecz każdy znalazł własną drogę artystyczną, wciąż związaną z minimal artem, jednak różnorodną i indywidualną. Colbert operuje na działaniach bliskich op-artowi,Schörnig buduje struktury oscylujące pomiędzy powierzchnią płaską, a trójwymiarową. Dwie prace Norberta Grunschla pokazują, że ten sam artysta może eksperymentować na materii sztuki w skrajnie różny sposób. Otto Reitspergerw swoich płótnachłączy geometryczny minimal z zabawami optycznymi i typografią. Z kolei rzeźba Nicolaia Angelova, prezentowana w Lescer już wcześniej, jest eksperymentem ekspozycyjnym – ponieważ przy prezentacji sztuki minimalistycznej interesujące są również jej relacje z przestrzenią galerii.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Nicolai Angelov, Andrew Colbert, Michał Frydrych, Norbert Grunschel, Ha Cha Youn, Kornel Janczy, Sol LeWitt, Otto Reitsperger, Daniel Schörnig
- Wystawa
- Wokół Sola LeWitta
- Miejsce
- Galeria Lescer, Zalesie Górne
- Czas trwania
- 30.10–18.11.2018
- Osoba kuratorska
- Ewa Sułek, Paweł Zaręba
- Strona internetowa
- web.facebook.com/GaleriaLescer/