NR 12/2023
25.10.2018

„Wokół Sola LeWitta” w galerii Lescer

Nicolai Angelov, „KH”, drewno, 30 x 110 x 50 cm, 2018
„Wokół Sola LeWitta” w galerii Lescer
Nicolai Angelov, „KH”, drewno, 30 x 110 x 50 cm, 2018

Narracja wystawy oparta jest o dwie prace Sola LeWitta, stanowiące punkt wyjścia dla dialogu z artystami współczesnymi, którzy korzystają ze zdobyczy minimalizmu oraz konceptualizmu. Każdy z nich pracuje w inny sposób i inaczej rozumie założenia tych kierunków.

Sol LeWitt(1928 – 2007) wywarł ogromny wpływ na światowe nurty konceptualizmu i minimal artu, przede wszystkim dzięki swojej zdystansowanej postawie wobec konceptu misyjności sztuki, a także roli artysty jako maga czy też szamana sztuki. Kluczowe było zerwanie przez LeWitta z teoriami ekspresjonizmu abstrakcyjnego, których podstawy stworzone w Stanach Zjednoczonych przez Clementa Greenberga nadawały sztuce i artyście znaczenie prawie że mistyczne. Pozbawione narracji realizacje LeWitta i jego optyczno-strukturalne gry były odzwierciedleniem poglądu, że sama idea czy koncept mogą stanowić dzieło sztuki.

Strukturalna, minimalistyczna, często bliska op-artowi, sztuka Sola LeWitta jest punktem wyjścia dla twórczości artystów, którym bliskie jest redukowanie środków ekspresji, syntetyzacja i klarowność kompozycji oraz operowanie podstawowymi formami geometrycznymi, a także odcięcie od emocjonalności malarstwa abstrakcyjnego. Artyści bawią się formą i optyczno-percepcyjnymi możliwościami obrazu, eksperymentują z fakturami, badają możliwości malarskich konstrukcji, bazując często na najprostszych środkach plastycznych.

Na wystawie zobaczyć można między innymi prace artystów, którzy współpracowali z Solem LeWittem i nadal wykonują jego projekty. LeWitt pozostawił pisemne instrukcje i szkice, dotyczące tworzenia swoich prac – co ważne, każdy artysta może rozumieć je inaczej i w inny sposób je realizować. Daje to wiele możliwości, zamykających się jednak w skonstruowanej przez LeWitta konceptualnej strukturze. Od początku lat 60. LeWitt rozbijał elementy plastyczne na szereg osobnych segmentów. W ten sposób badał możliwości wizualne poszczególnych form.

Norbert Grunschel, z serii „collapsing - singvögel rückwärts”, akryl na papierze, 29,7 x 21 cm, 2018
Sol LeWitt, „Irregular Form”, tempera na papierze, 19 x 28,5 cm, 1998
Sol LeWitt, „Lines in Four Direktions in Color”, linoryt, 25 x 48 cm, 2004
Ha Cha Youn, „o.y.p.g.w on blue”, plastikowe siatki w oprawie, 30 x 116 cm, 2018
Kornel Janczy, „Bez tytułu (superteoria)”, akryl na papierze, 3 x 30 x 42 cm, 2015
Daniel Schörnig, „Bez tytułu”, tekstylna taśma klejąca na płótnie, 100 x 100 cm, 2018
Andrew Colbert, „A Marker's Life”, akryl na papierze, 65 x 250 cm, 2018
Andrew Colbert, z serii „1-5 copy”
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
Ha Cha Youn, „Diamonds II”, plastikowe siatki w oprawie, 30 x 108 cm, 2018
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy
„Wokół Sola LeWitta”, widok wystawy

Powtarzalność i mnogość możliwości wywodzących się z jednego kształtu interesuje koreańską artystkę Ha Cha Youn, która eksperymentuje na materiale jakim są plastikowe siatki. Artystka konstruuje przepiękne obiekty, dla których punktem wyjścia jest idea, badanie, konceptualizacja materii. Z kolei Kornel Janczy buduje minimalistyczne struktury zgodnie z ideą bliską Solowi LeWitt, że sztuka może być generowana przez idee, a nie emocje. Interesuje go, w jaki sposób wiedza istniejąca w postaci liczb, obliczeń, czy zbiorów danych przekształcana jest na język wizualny. Michał Frydrych na zamówienie galerii Lescer wykonał instalację naścienną, bazującą na minimalistycznych formach i barwach. Pokazuje ona, że język minimalizmu jest odpowiedni również do komentowania rzeczywistości społecznej. Daniel Schörnig,Norbert Grunschel, Andrew Colbert i Nicolai Angelov to artyści, którzy za życia Sola LeWitta współpracowali z nim i realizowali jego projekty. Na różne sposoby korzystają z dziedzictwa minimalizmu, lecz każdy znalazł własną drogę artystyczną, wciąż związaną z minimal artem, jednak różnorodną i indywidualną. Colbert operuje na działaniach bliskich op-artowi,Schörnig buduje struktury oscylujące pomiędzy powierzchnią płaską, a trójwymiarową. Dwie prace Norberta Grunschla pokazują, że ten sam artysta może eksperymentować na materii sztuki w skrajnie różny sposób. Otto Reitspergerw swoich płótnachłączy geometryczny minimal z zabawami optycznymi i typografią. Z kolei rzeźba Nicolaia Angelova, prezentowana w Lescer już wcześniej, jest eksperymentem ekspozycyjnym – ponieważ przy prezentacji sztuki minimalistycznej interesujące są również jej relacje z przestrzenią galerii.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaNicolai Angelov, Andrew Colbert, Michał Frydrych, Norbert Grunschel, Ha Cha Youn, Kornel Janczy, Sol LeWitt, Otto Reitsperger, Daniel Schörnig
WystawaWokół Sola LeWitta
MiejsceGaleria Lescer, Zalesie Górne
Czas trwania30.10–18.11.2018
Kuratorka / KuratorEwa Sułek, Paweł Zaręba
Strona internetowaweb.facebook.com/GaleriaLescer/
Indeks

Zobacz też