SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 10.06.2022 5 min

„Trouble in Paradise” w Muzeum Architektury

Portret Aleksy Wójtowicz
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
W Trouble in Paradise wciąż mowa jest raczej o problemach niż o świetlanej przyszłości; a jeżeli już o przyszłości, to takiej, która zastyga w makietach pod światłem jarzeniówek.
widok wystawy „Trouble in Paradise”, Muzeum Architektury we Wrocławiu

„Rzecz dzieje się w Polsce, to znaczy nigdzie” – pisał Alfred Jarry we wstępie do Ubu Króla. Najprawdopodobniej Jarry nigdy Polski nie widział, a jeśli już ją sobie wyobrażał, to robił to pewnie przez pryzmat sztubackiej fantazji karmionej lekcjami historii i ówczesnymi mapami, na których tego kraju nie było. Jednak to właśnie Polska stała się dla niego dogodnym miejscem do umieszczenia purnonsensownej fabuły, w której samozwańczy władca rozwiązuje problemy poprzez wrzucanie oponentów do jamy. Jak pisano później, rzecz wcale nie dotyczyła wyłącznie sprawy polskiej, ale ogólnej kondycji współczesności, w której wspólne życie staje się chaosem wzniecanym przez despotycznych samozwańców i podtrzymywanym dzięki osobliwym strategiom zarządzania kryzysami. Nieprzypadkowo w kontekście próby określenia kondycji „współczesnego” 17. Biennale Architektury padło pytanie „jak żyć razem?”, które zostało postawione w obliczu katastrofy klimatycznej i wyzwań związanych z projektowaniem i budowaniem dla wspólnoty. W odpowiedzi na nie polski kolektyw projektowy PROLOG +1 postanowił opowiedzieć o polskim nigdzie. Czyli o wsi. I to wsi możliwie dalekiej od eksportowego wizerunku przepełnionego samofolkloryzacją, o którym niegdyś pisała Ewa Klekot. Tytułowe Trouble in Paradise to także próba metaforycznej diagnozy i odważna propozycja na przyszłość. A tego rodzaju propozycje – mówiąc słowami jednego z kuratorów przedsięwzięcia, Rafała Śliwy – „wykonują dwa kroki do przodu, by postawić pytanie, czego oczekujemy od wsi w dalszej perspektywie”; są architektoniczną prowokacją, która ma uwidocznić jednocześnie skalę zaniedbania i wielość wyzwań w kontekście wsi i wiejskości. A także w obszarze (re)definicji tych pojęć, a co za tym idzie – wskazać na potrzebę uaktualnienia (urealnienia?) własnej tożsamości.

widok wystawy „Trouble in Paradise”, Muzeum Architektury we Wrocławiu
widok wystawy „Trouble in Paradise”, Muzeum Architektury we Wrocławiu

Próba wyjścia poza orientalizujące spojrzenie to jedna kwestia, druga to potrzeba takiego myślenia o projektowaniu wspólnego, wiejskiego życia, które wykraczałoby poza dyskurs wszechmodernizacji.

Biorąc pod uwagę statystyki – kwestia wsi jest sprawą arcypolską. Ponad 90% powierzchni kraju stanowią wsie (a zatem nie-miasta), a ponad połowa kraju to powierzchnie wykorzystywane przez rolnictwo. Pomimo niskiej produktywności i rozdrobnienia tego sektora gospodarki znajdujemy się w czołówce europejskich producentów żywności roślinnej i zwierzęcej. W perspektywie katastrofy klimatycznej ta zależność zdefiniuje najbliższą przyszłość kraju, w którym żyjemy. Kuratorzy i osoby zaproszone do udziału w projekcie zauważają jednak, że wobec przemian ostatniego trzydziestolecia zawężenie pojęcia wsi do jej służebnej funkcji (i antytezy tego, co miejskie) jest co najmniej niewystarczające. Nadal ścierają się tu dwie instrumentalizujące perspektywy – wiecznej Arkadii i ucieleśnienia stereotypu polnische Wirtschaft; swojskiej sielskości i powiatowej „śmieciowej przestrzeni” reprezentowanych kolejno przez kuszące „Słowianki” z kurnych chat i roszczeniowych Innych, mieszkających w postpegeerowskich bloczkach. Próba wyjścia poza to orientalizujące spojrzenie to jedna kwestia, druga to potrzeba takiego myślenia o projektowaniu wspólnego, wiejskiego życia, które wykraczałoby poza dyskurs wszechmodernizacji. W kontekście Trouble in Paradise – wystawy prezentowanej zarówno na 17. Biennale, jak i we wrocławskim Muzeum Architektury – problemem jest przede wszystkim możliwa recepcja utopijnych projektów i ram, w jakich są one prezentowane.

1
Eseje 12.11.2021

Precz z komuną! Polskie modernizacje i widma wiejskich dóbr wspólnych

Łukasz Moll

Panorama polskiej wsi jest ekstraktem z wstydliwego „polskiego doświadczenia”, backstage’em wyciągniętym na światło dzienne w celu unaocznienia opowieści o tym, „jak jest”.

Wrocławska ekspozycja ponawia rozwiązanie zastosowane na biennalowej wystawie: opiera się na kontraście pomiędzy ramą (diagnozą) a propozycjami dla przyszłości. Centralną przestrzeń złożoną z sześciu projektów – autorstwa niemieckiego Atelier Fanelsa, węgierskiego GUBAHÁMORI + Filip + László Demeter, brytyjskiego Rural Office for Architecture, polskiego RZUTu, belgijskiego Traumnovelle i rosyjsko-austriacko-szwajcarskiej inicjatywy KOSMOS – okala kontekst w postaci kilkunastometrowej kurtyny. Panorama polskiej wsi to projekt Michała Sierakowskiego, Pawła Starca i Jana Domicza, który sprawia wrażenie rzuconego na tkaninę widoku z kamery sferycznej o nieprzyzwoitej rozdzielczości. Pomyślcie o aucie Google StreetView, które zboczyło z drogi, wjechało na błotnistą miedzę i wyzionęło ducha pośrodku pola – ostatnim tchnieniem jest właśnie widok wszechogarniającej polskiej prowincji. Jednak widok ten, w odróżnieniu kuriozów z map Google’a wyszukiwanych przez Jona Rafmana, to statyczny pejzaż á la szkoła düsseldorfska, w którym nie dzieje się nic niezwykłego – przynajmniej dla odbiorcy znającego „polskie doświadczenie” od podszewki. Sierakowskiemu, Starcowi i Domiczowi udało się stworzyć realistyczną, spójną panoramę złożoną z setek zdjęć prowincji. Sąsiadują tu ze sobą gierkowskie bloczki, nowoczesne zakłady produkcji rolnej, dworkoza uciekinierów z miast i tak zwany trzeci krajobraz. Ktoś bieglejszy w tworzeniu eufemizmów powiedziałby, że oto mamy przed sobą wizualny palimpsest, w którym nakładają się na siebie dekady historyczne, ukazując piętno nieustającej transformacji przestrzenno-społecznej. I miałby rację, podobnie jak ktoś, kto przypomniałby sobie Rema Koolhaasa i jego „śmieciową przestrzeń”, o której holenderski architekt pisał jako o „sumie naszych osiągnięć”.

Panorama polskiej wsi jest ekstraktem z wstydliwego „polskiego doświadczenia”, backstage’em wyciągniętym na światło dzienne w celu unaocznienia opowieści o tym, „jak jest”. Obiektywizm w kontekście fotomontażu to dość ryzykowne pojęcie, jednak niech o wrażliwym oku twórców Panoramy świadczy poczucie realnej swojskości, jakie wzbudza ten wypreparowany krajobraz. Panorama zbudowana została na kanwie umiejętnie dobranych kontrastów i chaosu miarkowanego w takim stopniu, aby wiarygodnie symulował polską rzeczywistość. W ten sposób polskie nigdzie staje się polskim wszędzie. Jest horyzontem, ale i punktem odniesienia dla centralnej części biennalowej ekspozycji w polskim pawilonie. […]

Pełna wersja recenzji jest dostępna w 36. numerze SZUMU.

Aleksy Wójtowicz – krytyk i historyk sztuki, redaktor „Magazynu Szum”, researcher i okazjonalnie kurator. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Dialogu”, „Widoku”, „MiejMiejsce” i oko.press. Zajmuje się głównie sztuką współczesną z perspektywy socjologicznej i visual culture, historią pola sztuki po 1989 roku w Polsce, związkami polityki i sztuki oraz tzw. zwrotem konserwatywnym.

Więcej

Przypisy

Stopka

Wystawa
Trouble in Paradise
Miejsce
Muzeum Architektury, Wrocław
Czas trwania
18.02–8.05.2022
Osoba kuratorska
PROLOG +1 (Mirabela Jurczenko, Bartosz Kowal, Wojciech Mazan, Bartłomiej Poteralski, Rafał Śliwa i Robert Witczak)
Strona internetowa
www.ma.wroc.pl/
Indeks
Aleksy Wójtowicz Atelier Fanelsa Bartłomiej Poteralski Bartosz Kowal Biennale Architektury w Wenecji GUBAHÁMORI Jan Domicz KOSMOS Michał Sierakowski Mirabela Jurczenko Muzeum Architektury we Wrocławiu Paweł Starzec PROLOG +1 Rafał Śliwa Robert WItczak Rural Office for Architecture RZUT Traumnovelle Wojciech Mazan

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Trouble in Paradise” w Muzeum Architektury — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności