SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 22.06.2022 3 min

„Taniec czarnego ognia” Michała Frydrycha w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Michał Frydrych, „Nienasycenie”, 2022, olej i akryl na płótnie, 150 x 165 cm; fot. dzięki uprzejmości artysty

Obrazy Michała Frydrycha to wielowątkowe wariacje wokół tematu ciała. Artysta podchodzi do niego w sposób nie opisany narzędziami etnograficznymi czy socjologicznymi. Nazywa je zbiorczym hasłem „ludzina”, która dla niego oznacza formę rozproszonego, zbiorowego ciała, ludzkiej masy, z jednej strony napełnionej różnymi pragnieniami związanymi z posiadaniem ciała z drugiej znajdującej się w rygorze społecznym, włączanej w pewne ramy zachowań. Cielesne formy nie mają konturu, na obrazie wyznaczają je różowe barwy, które pojawiają się bardziej jako wrażenie, element grupowej sceny. Struktura obrazu charakteryzuje się podejściem znanym z nowego materializmu. Frydrych zestawia ze sobą byty i zjawiska z różnych porządków, które dzięki jego decyzji nie podlegają hierarchizacji. Każdy element funkcjonuje tu niezależnie. Abstrakcje, w których czasem można odnaleźć zarysy rozpoznawalnych kształtów, to także podjęcie ważnego dla artysty tematu rozwoju formalnego języka wypowiedzi i tego, na ile abstrakcja może być żywym językiem w stosunku do świata realnego, zarówno społecznego jak i politycznego. Równocześnie abstrakcja jest dla niego procesem balansowania na krawędzi świata figuratywnego, jak utrzymywanie mydła na krawędzi wanny. Formy są na granicy rozpoznawalności, ale równocześnie nie zobowiązują widza do nazwania i odczytania ich wszystkich.

widok wystawy „Taniec czarnego ognia”, fot. dzięki uprzejmości artysty
widok wystawy „Taniec czarnego ognia”, fot. dzięki uprzejmości artysty
widok wystawy „Taniec czarnego ognia”, fot. dzięki uprzejmości artysty

Farba olejna ma podobne właściwości optyczne, co ludzka skóra, wchłania, rozprasza i odbija światło. Cielesna gama kolorystyczna na obrazach wyciągana jest z całego spektrum malarstwa olejnego od baroku do dziś. Frydrych przenosi różne, historyczne palety kolorów do współczesności, odłączając je od przypisanych im oryginalnych, figuratywnych funkcji. Ludzina jest upodmiotowiona i ukazana w rozmaitej scenerii i konfiguracjach. Elementy na obrazach zaczerpnięte są z zainteresowań artysty: przyjemnością, okultyzmem i technikami medytacyjnymi. Płótna dopełniają tytuły traktowane przez Frydrycha jako niewidzialny kolor budujące obrazy, w podobny sposób jak w praktyce malarskiej Jurrego Zielińskiego obrazy były resematyzowane przez tytuł.

Rozformowane kształty, zapełniające prace Frydrycha idą w stronę „mięsnego materializmu”, pojęcia, które Gilles Deleuze stosował do opisów obrazów Francisa Bacona. W tej mięsnej psychodelii zawierają się wszystkie pojęcia, którymi artysta definiuje cielesność na obrazach – nagość, odrzucenie tradycji, nieprzefiltrowana przez kulturę erotyczność, nacechowana pewnym rodzajem napięcia, w której nie ma ona żadnych ograniczeń. Rezonują z tym koncepcje energii orgonalnej rozwinięte przez dysydenta psychoanalizy, Wilhelma Reicha.

Tytuł wystawy Taniec czarnego ognia jest zaczerpnięty z nazwy jednego z obecnych na niej obrazów.

Michał Frydrych, „Ciało jest niekończącym się ogniem”, 2021, olej na płótnie, 150 x 165 cm; fot. dzięki uprzejmości artysty
Michał Frydrych, „Taniec czarnego ognia”, 2021, olej na płótnie, 150 x 165 cm; fot. dzięki uprzejmości artysty

To taniec dookoła koncepcji śmierci, egzystencjalny motyw, będący wyrazem możliwości ostatecznego zniknięcia. Formy na obrazie tańczą wokół czarnego ognia akceptując kres jako nieunikniony element życia. Obrazem, który w istotny sposób dopełnia ekspozycję jest Nienasycenie, będący wizualnym podsumowaniem i kumulacją przemyśleń artysty. Amorficzne kształty budują niekończący się proces pragnienia. Formy te przeciwstawione są zamkniętej, wyraźnie niecielesnej czarnej strukturze, umieszczonej pośrodku pracy, która pozostaje w odosobnieniu do pozostałych fragmentów obrazu.

widok wystawy „Taniec czarnego ognia”, fot. dzięki uprzejmości artysty
widok wystawy „Taniec czarnego ognia”, fot. dzięki uprzejmości artysty

Abstrakcje Frydrycha to namacalność kształtów w ich niedookreśloności. Nieprecyzyjność i celowa przypadkowość struktur jest przemyślana, tak samo jak kompozycje, chociaż artyście ewidentnie zależy na tym, abyśmy nie mieli poczucia kontaktu z tradycyjnym obrazem. Czerpie z historii sztuki i swoich ulubionych artystów (Wilhelma de Kooninga, Philipa Gustona, André Butzera), budując w pracach subtelne do nich referencje. Jego kompozycje, technika, elementy psychoanalizy i kumulacja zainteresowań podana jest w intensywnej kolorystycznie i zmysłowej grupie obrazów, w której ostatecznie jest więcej porządku, niżby pierwotnie artysta sobie tego życzył.
Marta Czyż

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Michał Frydrych
Wystawa
Taniec czarnego ognia
Miejsce
Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Czas trwania
15.05–26.06.2022
Osoba kuratorska
Marta Czyż
Strona internetowa
www.mosart.pl/galeria-bwa/detail,nID,6491
Indeks
Marta Czyż Michał Frydrych Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Taniec czarnego ognia” Michała Frydrycha w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności