„Taniec czarnego ognia” Michała Frydrycha w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-13.jpg)
Obrazy Michała Frydrycha to wielowątkowe wariacje wokół tematu ciała. Artysta podchodzi do niego w sposób nie opisany narzędziami etnograficznymi czy socjologicznymi. Nazywa je zbiorczym hasłem „ludzina”, która dla niego oznacza formę rozproszonego, zbiorowego ciała, ludzkiej masy, z jednej strony napełnionej różnymi pragnieniami związanymi z posiadaniem ciała z drugiej znajdującej się w rygorze społecznym, włączanej w pewne ramy zachowań. Cielesne formy nie mają konturu, na obrazie wyznaczają je różowe barwy, które pojawiają się bardziej jako wrażenie, element grupowej sceny. Struktura obrazu charakteryzuje się podejściem znanym z nowego materializmu. Frydrych zestawia ze sobą byty i zjawiska z różnych porządków, które dzięki jego decyzji nie podlegają hierarchizacji. Każdy element funkcjonuje tu niezależnie. Abstrakcje, w których czasem można odnaleźć zarysy rozpoznawalnych kształtów, to także podjęcie ważnego dla artysty tematu rozwoju formalnego języka wypowiedzi i tego, na ile abstrakcja może być żywym językiem w stosunku do świata realnego, zarówno społecznego jak i politycznego. Równocześnie abstrakcja jest dla niego procesem balansowania na krawędzi świata figuratywnego, jak utrzymywanie mydła na krawędzi wanny. Formy są na granicy rozpoznawalności, ale równocześnie nie zobowiązują widza do nazwania i odczytania ich wszystkich.
![widok_wystawy_fot_M_Frydrych (11)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/widok-wystawy-fot-m-frydrych-11.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/widok-wystawy-fot-m-frydrych-11-200x133.jpg)
![FRYDRYCH (21)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-21.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-21-200x109.jpg)
![FRYDRYCH (19)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-19.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-19-200x130.jpg)
Farba olejna ma podobne właściwości optyczne, co ludzka skóra, wchłania, rozprasza i odbija światło. Cielesna gama kolorystyczna na obrazach wyciągana jest z całego spektrum malarstwa olejnego od baroku do dziś. Frydrych przenosi różne, historyczne palety kolorów do współczesności, odłączając je od przypisanych im oryginalnych, figuratywnych funkcji. Ludzina jest upodmiotowiona i ukazana w rozmaitej scenerii i konfiguracjach. Elementy na obrazach zaczerpnięte są z zainteresowań artysty: przyjemnością, okultyzmem i technikami medytacyjnymi. Płótna dopełniają tytuły traktowane przez Frydrycha jako niewidzialny kolor budujące obrazy, w podobny sposób jak w praktyce malarskiej Jurrego Zielińskiego obrazy były resematyzowane przez tytuł.
Rozformowane kształty, zapełniające prace Frydrycha idą w stronę „mięsnego materializmu”, pojęcia, które Gilles Deleuze stosował do opisów obrazów Francisa Bacona. W tej mięsnej psychodelii zawierają się wszystkie pojęcia, którymi artysta definiuje cielesność na obrazach – nagość, odrzucenie tradycji, nieprzefiltrowana przez kulturę erotyczność, nacechowana pewnym rodzajem napięcia, w której nie ma ona żadnych ograniczeń. Rezonują z tym koncepcje energii orgonalnej rozwinięte przez dysydenta psychoanalizy, Wilhelma Reicha.
Tytuł wystawy Taniec czarnego ognia jest zaczerpnięty z nazwy jednego z obecnych na niej obrazów.
![FRYDRYCH (7)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-7.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-7-165x200.jpg)
![FRYDRYCH (10)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-10.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-10-200x177.jpg)
To taniec dookoła koncepcji śmierci, egzystencjalny motyw, będący wyrazem możliwości ostatecznego zniknięcia. Formy na obrazie tańczą wokół czarnego ognia akceptując kres jako nieunikniony element życia. Obrazem, który w istotny sposób dopełnia ekspozycję jest Nienasycenie, będący wizualnym podsumowaniem i kumulacją przemyśleń artysty. Amorficzne kształty budują niekończący się proces pragnienia. Formy te przeciwstawione są zamkniętej, wyraźnie niecielesnej czarnej strukturze, umieszczonej pośrodku pracy, która pozostaje w odosobnieniu do pozostałych fragmentów obrazu.
![FRYDRYCH (19)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-19.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-19-200x130.jpg)
![FRYDRYCH (28)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-28.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/frydrych-28-200x144.jpg)
Abstrakcje Frydrycha to namacalność kształtów w ich niedookreśloności. Nieprecyzyjność i celowa przypadkowość struktur jest przemyślana, tak samo jak kompozycje, chociaż artyście ewidentnie zależy na tym, abyśmy nie mieli poczucia kontaktu z tradycyjnym obrazem. Czerpie z historii sztuki i swoich ulubionych artystów (Wilhelma de Kooninga, Philipa Gustona, André Butzera), budując w pracach subtelne do nich referencje. Jego kompozycje, technika, elementy psychoanalizy i kumulacja zainteresowań podana jest w intensywnej kolorystycznie i zmysłowej grupie obrazów, w której ostatecznie jest więcej porządku, niżby pierwotnie artysta sobie tego życzył.
Marta Czyż
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Michał Frydrych
- Wystawa
- Taniec czarnego ognia
- Miejsce
- Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
- Czas trwania
- 15.05–26.06.2022
- Osoba kuratorska
- Marta Czyż
- Strona internetowa
- www.mosart.pl/galeria-bwa/detail,nID,6491