SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.08.2020 2 min

„Suicide Stunners’ Séance” Piotra Uklańskiego w Belmont Chapel w Newport

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Piotr Uklański, „Untitled (Emma Jones)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan

Suicide Stunners’ Séance Piotra Uklańskiego to wystawa nowych obrazów przedstawiających historyczne i fikcyjne heroiny, zainstalowana w kaplicy Belmont Chapel na terenie Island Cemetery w Newport w stanie Rhode Island. Inspirując się neogotycką architekturą i historią kaplicy, Uklański przywołuje postaci niedocenionych kobiet z kręgu Bractwa Prerafaelitów – artystycznego stowarzyszenia powołanego do życia w Londynie w roku 1848, które w kontrze do akademickiego zachwytu nad dojrzałym renesansem pragnęło wskrzesić tradycje włoskiej sztuki XV wieku w parze z narracjami podszytymi okultyzmem i wielowarstwowym erotyzmem. Uklański figlarnie przerabia portrety Elizabeth “Lizzie” Siddall, Jane Morris, Emmy Jones, Annie Miller i innych kobiet będących muzami i modelkami dla złożonej wyłącznie z mężczyzn grupy malarzy, które w ich obrazach przedstawiane były w rolach tragicznych figur rodem z mitologii i literatury.

fot. Zuza Krajewska
1
Rozmowy 14.12.2015

Nie ma nic lepszego niż dobre nieporozumienie. Rozmowa z Piotrem Uklańskim (fragment)

Portret Jakub Banasiak Adam Mazur

W najnowszych pracach Uklański ponownie sięga po charakterystyczną dla swojej konceptualnej praktyki strategię zawłaszczenia, za pomocą której podważa dominujące tropy kultury wizualnej. Czerpiąc z obrazów prerafaelitów, artysta zmienia sposób prezentowania kobiecej figury, która jawiła się w ich malarstwie jako manifestacja męskich pożądań i fantazji. Prace Uklańskiego podważają ogląd siostrzeństwa prerafaelitek jako grupy uprzedmiotowionych, biernych muz. Jego drapieżne obrazy wydobywają ich podmiotową pozycję jako znaczących figur wnoszących własny wkład w historię sztuki.

Piotr Uklański, „Untitled (Emma Jones)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Miss Clive)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Annie Miller)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Elizabeth Siddall)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Lizzie Siddall)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Annie Miller)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan

„Kobiety w obrazach Piotra mają własny rozum”, mówi Dodie Kazanjian, założycielka Art&Newport. „Ma to tym większe znaczenie w roku 2020, w stulecie uzyskania praw wyborczych przez Amerykanki. Nie zapominajmy też, że Alva Vanderbilt Belmont z Newport, której mąż był synem Augusta Belmonta, odegrała kluczową rolę w ruchu sufrażystek”.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Uklański
Wystawa
Suicide Stunners’ Séance
Miejsce
Belmont Chapel, Newport (Rhode Island)
Czas trwania
3.07.2020–1.05.2021
Osoba kuratorska
Dodie Kazanjian
Fotografie
Christopher Burke; dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Strona internetowa
artandnewport.org
Indeks
Art&Newport Belmont Chapel Dodie Kazanjian Piotr Uklański

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Suicide Stunners’ Séance” Piotra Uklańskiego w Belmont Chapel w Newport — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności