SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 05.01.2023 4 min

„Śpiewamy, zamiast wzdychać” Alicji Rogalskiej w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Alicja Rogalska, „The Royals”, 2017-2018; fot. Tytus Szabelski-Różniak

Praktyka artystyczna Alicji Rogalskiej opiera się na wspólnotowym poszukiwaniu narracji emancypacyjnych. Zebrane na wystawie prace wideo, fotografie i obiekty z lat 2011–2021 są dokumentacjami inicjowanych przez artystkę kolektywnych procesów koncentrujących się na tematach warunków pracy i nierówności społecznych. Większość z nich łączy śpiew – jako sposób opowiadania historii i odzyskiwania sprawczości.

Pomnik prekariuszy to monumentalnych rozmiarów zdjęcie dokumentujące wykonany w 2015 roku w Sopocie publiczny performans delegowany. Pięć osób stało przez ponad dwie godziny w tych samych, związanych ze swoją pracą, pozach. Umożliwiał to system metalowych podpór ukrytych pod ubraniami. Pracownicy i pracownice między innymi branży hotelarskiej, rozrywkowej i handlowej, obsługującej lokalny przemysł turystyczny, opowiadali w ten sposób o niepewnych warunkach pracy i elastyczności jako części nowego reżimu cielesnego późnego kapitalizmu. Kontynuując w latach 2016–2017 badania artystyczne nad współczesnymi warunkami pracy, Rogalska współpracowała ze Związkiem Muzyków Ulicznych (Komunitas Pengamen Jalanan) w Dżakarcie. My Friend’s Job to wspólnie z nimi napisana piosenka i teledysk, które opowiadają o losie Pengamen, czyli pochodzących z różnych środowisk osób zmuszonych do zarabiania na życie na ulicach miast Indonezji. Wykonujący lokalną i zachodnią muzykę pop muzycy uliczni mierzą się ze społecznymi uprzedzeniami i prześladowaniami ze strony policji i prywatnych firm ochroniarskich. Praca odwołuje się także do spuścizny indonezyjskiego działacza politycznego i muzyka ulicznego Iwana Falsa.

Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak
Alicja Rogalska, „Pomnik prekariuszy”, 2015; fot. Tytus Szabelski-Różniak

Problem bezrobocia na wiejskich obszarach Europy Środkowej podejmują Piosenka broniowska oraz News Medley. Pierwsza zrealizowana została w 2011 roku we współpracy z ludowym zespołem śpiewaczym Broniowianki na południowym Mazowszu (wówczas obszarze charakteryzującym się najwyższym bezrobociem w Polsce), druga – dziesięć lat później z Chórem Kobiet ze znajdującej się pod Budapesztem wsi Kartal. Obydwie zestawiają lokalne tradycje ludowe ze współczesnymi historiami ujętymi w tekstach piosenek powstających w zainicjowanym przez artystkę kolektywnym procesie. Ich melodie zostały zaczerpnięte z lokalnych piosenek i repertuaru zespołów. Heterogeniczność głosów pozwala na snucie opowieści o życiu codziennym i pracy różnych pokoleń kobiet. Łącząc osobiste historie ze zbiorowymi obawami o przyszłość, wiejskie społeczności opowiadają o zmianach w systemach politycznych, upadku fabryk, trudnościach małych rolników i ucieczce młodych mieszkańców Broniowa i Kartal do dużych miast i za granicę. „Urząd pracy radzi im w powiecie, jedźcie Anglia, Włochy, świat”, śpiewają Broniowianki.

Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak

Historie wyludniających się wsi Europy Środkowej łączą się z opowieścią polskich pracowników sezonowych zarabiających przy brytyjskich uprawach ziemniaków na wyspie Jersey. W ramach projektu The Royals dyskutowali oni o warunkach pracy oferowanych imigrantom zarobkowym. Jednocześnie, bazując na pamięci dłoni, rzeźbili z gliny ziemniaki odmiany Jersey Royals – najważniejszy produkt wyspy, która jest brytyjską posiadłością koronną. Ze względu na ukształtowanie terenu i tradycję na Jersey ziemniaki sadzi się i zbiera ręcznie. Od pokoleń tę trudną pracę w nienaturalnej pozycji wykonują imigranci zarobkowi. Pierwotnie Francuzi, następnie Portugalczycy, Polacy, a po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej – Filipińczycy. W ramach projektu The Royals pracownicy wybrali spośród wykonanych rzeźb „idealnego ziemniaka”, który został odlany z brązu jako nagroda dla najlepszego pracodawcy – jak dotąd nieprzyznana. Uczestnicy warsztatów mieli szansę wygrać lot awionetką, podczas którego można było obejrzeć całą wyspę z nowej perspektywy.

Alicja Rogalska, „Piosenka broniowska”, 2011; fot. Tytus Szabelski-Różniak
Alicja Rogalska, „My Friend’s Job”, 2016-2017; fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy Alicji Rogalskiej „Śpiewamy, zamiast wzdychać”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Tytus Szabelski-Różniak

Wystawę zamyka Dark Fibres. W warstwie dźwiękowej i tekstowej jest to utwór wykonany przez gruziński chór polifoniczny na melodię Chakrulo, średniowiecznej pieśni o chłopach przygotowujących się do zbrojnego buntu przeciwko feudalnemu panu. Podmiotem lirycznym jest Hayastan Shakarian – starsza niepiśmienna kobieta z gruzińskiej wsi Armazi koło Mcchety. W 2011 roku, poszukując złomu na sprzedaż, przypadkowo rzekomo przecięła ona kabel odpowiadający za internetowe połączenie z Armenią. W efekcie 90 procent kraju straciło dostęp do internetu na wiele godzin. Oskarżona o zniszczenie mienia Shakarian miała powiedzieć, że nigdy nie słyszała o internecie. Jej historia stanowi punkt wyjścia dla opowieści o biedzie i wykluczeniu cyfrowym. Towarzyszące pieśni wideo zostało nakręcone w zautomatyzowanym laboratorium technologii światłowodowej, należącym do Fraunhofer Institute for Applied Optics and Precision Engineering IOF w Jenie.

Alicja Rogalska, „Dark Fibres”, 2015-2021; fot. Tytus Szabelski-Różniak
Alicja Rogalska, „Dark Fibres”, 2015-2021; fot. Tytus Szabelski-Różniak
Alicja Rogalska, „Dark Fibres”, 2015-2021; fot. Tytus Szabelski-Różniak
Alicja Rogalska, „Dark Fibres”, 2015-2021; fot. Tytus Szabelski-Różniak

Gruziński chór polifoniczny, Chór Kobiet z węgierskiej wsi Kartal, członkowie Związku Muzyków Ulicznych w Dżakarcie i ludowy zespół śpiewaczy Broniowianki z Mazowsza śpiewają o towarzyszącym im dzisiaj poczuciu krzywdy, nierównościach, wyzysku ekonomicznym i trudnych warunkach życia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej. Inicjowane przez artystkę wspólnotowe procesy pomagają w poszukiwaniach kolektywnego głosu konkretnych społeczności. Potencjał tkwiący we wspólnym narzekaniu umożliwia nazwanie dzielonych przez różne osoby problemów i zrozumienie swojego położenia, co może stanowić punkt wyjścia do wspólnej walki. Jak wynika z relacji uczestników i uczestniczek projektów pomaga też odnaleźć w sobie indywidualną odwagę na wyrażenie sprzeciwu wobec niesprawiedliwości.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Alicja Rogalska
Wystawa
„Śpiewamy, zamiast wzdychać”
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
2.12.2022 – 19.01.2023
Osoba kuratorska
Katarzyna Różniak-Szabelska
Fotografie
Tytus Różniak-Szabelski
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl/wystawy/alicja-rogalska-spiewamy-zamiast-wzdychac
Indeks
Alicja Rogalska Galeria Arsenał w Białymstoku Katarzyna Różniak-Szabelska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Śpiewamy, zamiast wzdychać” Alicji Rogalskiej w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności