NR 38/2023
19.08.2020

„Promocja” w Galerii Promocyjnej

„Promocja”, widok wystawy
„Promocja” w Galerii Promocyjnej
„Promocja”, widok wystawy

Czym jest tytułowa promocja? Z jednej strony nawiązuje do nazwy galerii. Jej pomysłodawcy, Jackowi Werbanowskiemu, zależało na wspieraniu artystów najmłodszego pokolenia. My także idziemy tym tropem. Z drugiej strony to właśnie sztuka młodych jest w nieustannej „promocji”, sprzedawana przeważnie za bezcen, a sami twórcy zatrudniani są na umowach śmieciowych. Z trzeciej: promocja może być też rozumiana jako forma awansu w świecie artystycznym.

Byliśmy ciekawi, jak w 2020 roku radzi sobie najmłodsze pokolenie artystów i artystek. Daliśmy im więc wolną rękę, nie narzucając tematu wystawy. Prezentowanych na Promocji twórców pozornie nic nie łączy. Mieszkają w różnych miastach i krajach, raczej się nie znają. Jedni pokazywali swoje prace w dużych instytucjach, drudzy malują do szuflady, a jeszcze inni próbują swoich sił w niezależnych galeriach. To czas, w którym po skończonych szkołach i akademiach wchodzą w dorosłość, usamodzielniają się. Czas na ważne decyzje i próba zrozumienia tego, w jakim kierunku chcą iść.

„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy
„Promocja”, widok wystawy

Artyści na Promocji tworzą zarówno malarstwo, instalacje, fotografie, rzeźby, jak i video-arty. Dzięki różnym mediom szybko reagują na to, co dzieje się wokół nich. Tańczą, fascynują ich fetysze i seksualność, tworzą totemiczne naczynia i przedmioty, używają własnego ciała jako manifestu, świat cyfrowy przeobrażają w analogowy, malują surrealistyczne obrazy, ale też najzwyczajniej tworzą sztukę estetyczną. Każdy z nich jest tu i teraz, każdy na swój własny sposób opisuje świat.

Identyfikacja wizualna wystawy czerpie z kiczu, ironii, memów, stylistyki disco polo i gazetek reklamowych. To w końcu memy w tak widoczny w czasie lock downu sposób stały się dla wielu sposobem komunikacji, pozwalającym zachować dystans i oswoić trudną rzeczywistość.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPlaneta, Aleksandra Liput, Wiktoria Walendzik, Zuza Piekoszewska, Martyna Hadyńska, Marcjanna, Sofia Estrada-Osmycka, Karolina Jarzębak, Julia Taszycka, Sylwia Walczowska, Kamil #2, Oskar Dąbrowski, Maciej Nowacki, Julia Kafizova, Bohdan Mucha
WystawaPromocja
MiejsceGaleria Promocyjna, Warszawa
Czas trwania10.07-29.08.2020
Kuratorka / KuratorMarceli Adamczyk
FotografieKamil Dąbrowski; dzięki uprzejmości Galerii Promocyjnej
Strona internetowasdk.pl
Indeks

Zobacz też