SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 25.04.2018 2 min

„Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Maurycy Gomulicki, „Iskra”, 2018

Wystawa Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej poświęcona jest powstałej w latach 1908–1909 elektrowni w Białymstoku – obecnie jednej z siedzib Galerii Arsenał. Celem prezentacji, na którą składają się zarówno wątki historyczne, jak i współczesne, jest zbadanie znaczenia budynku starej elektrowni w kontekście rozwoju miasta.

Pierwsza, historyczna część wystawy skupia się w dużej mierze na okresie międzywojennym, tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. To czas intensywnej elektryfikacji, mającej wpływ na rozwój gospodarczy i przemysłowy regionu, a co za tym idzie – na życie mieszkańców. Na tę część prezentacji składają się m.in. materiały archiwalne: artykuły prasowe, mapy i zdjęcia, a także jedna z pierwszych powojennych kronik filmowych z 1946 r., ukazująca stan zniszczeń wojennych i odbudowę białostockiej elektrowni.

Druga część wystawy poświęcona jest relacjom sztuki współczesnej z budynkiem starej elektrowni. Większość eksponowanych tu prac to instalacje site-specific, których tematem jest przede wszystkim pierwotne przeznaczenie budynku. Maurycy Gomulicki specjalnie na potrzeby prezentacji stworzył neon „ISKRA”. Kolektyw artystyczny Xolor zaprojektował mural, którego punktem wyjścia jest wymyślony przez artystów neologizm zgaświatło. Archaiczne urządzenia elektryczne, niegdyś używane m.in. w elektrowniach, składają się na instalację Roberta Kuśmirowskiego Eufonia.

Robert Kuśmirowski, „Eufonia”, 2017
Robert Gudewicz, makieta obecnego budynku Elektrowni, 2018
Wojciech Zamecznik, „Bez tytułu [Studium do plakatu VIII Ogólnopolskiej Wystawy Fotografiki]”, 1959
„Oprawy oświetleniowe”, Katalog 22 J, Zjednoczenie Przemysłu Kabli i Sprzętu Elektrotechnicznego, 1964
Kobas Laksa, „Matka konkretna + wielofunkcyjne obiekty Ojca”, 2018
Mirosław Filonik, „LSD for You”, 1989
Kuba Dąbrowski, zdjęcia z cyklu „Ulica Elektryczna. Zdjęcia, które zrobiłem i których nie zrobiłem”, 2018
Bas Jan Ader, „Nightfall”, 1971
„Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej”, widok wystawy
Kobas Laksa, „Matka konkretna + wielofunkcyjne obiekty Ojca”, 2018
Marcin Maciejowski, „Słupy mają być jeszcze większe”, 1999; „Nie tylko miłośnicy snowbordu chętnie korzystają z wyciągu krzesełkowego”, 1998/1999
„Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej”, widok wystawy
Antoni Mikołajczyk, „Zapisy świetlne”, 1983; „Zapisy świetlne”, 1980–1982
„Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej”, widok wystawy
Kolektyw Xolor,„Zgaświatło”, 2018
Małgorzata Gurowska, „UWAGA!”, 2018
Vadim Fishkin, „Unplugged (bulb version) / Bez prądu (wersja z żarówką)”, 2011
„Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej”, widok wystawy

Wystawa obejmuje także rysunki świetlne Wojciecha Zamecznika, stanowiące przykład abstrakcji w fotografii. Ważnym elementem ekspozycji są prace artystów pochodzących z Białegostoku – Kuby Dąbrowskiego, Karola Radziszewskiego, Mirosława Filonika i Kobasa Laksy, dla których budynek elektrowni jest częścią pejzażu dzieciństwa. Ten ostatni nakręcił teledysk zatytułowany Matka Konkretna, łączący wątki rodzinne z muzyką eksperymentalną wykorzystującą dźwięki urządzeń elektrycznych.

Agata Chinowska, Magdalena Godlewska-Siwerska

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bas Jan Ader, Witosław Czerwonka, Kuba Dąbrowski, Maurycy Gomulicki, Małgorzata Gurowska, Mirosław Filonik, Vadim Fishkin, Igor Krenz, Robert Kuśmirowski, Kobas Laksa, Marcin Maciejowski, Antoni Mikołajczyk, Deimantas Narkevičius, Wojciech Puś, Karol Radziszewski, Wojciech Zamecznik, kolektyw artystyczny Xolor
Wystawa
Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
23.03.2018-2.05.2018
Osoba kuratorska
Agata Chinowska, Magdalena Godlewska-Siwerska
Fotografie
Maciej Zaniewski
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl
Indeks
Agata Chinowska Antoni Mikołajczyk Bas Jan Ader Deimantas Narkevičius Galeria Arsenał w Białymstoku Igor Krenz Karol Radziszewski Kobas Laksa Kuba Dąbrowski Magdalena Godlewska-Siwerska Małgorzata Gurowska Marcin Maciejowski Maurycy Gomulicki Mirosław Filonik Robert Kuśmirowski Vadim Fishkin Witosław Czerwonka Wojciech Puś Wojciech Zamecznik Xolor

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej” w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności