SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.01.2015 5 min

„Plica polonica” w CSW Kronika w Bytomiu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Patrycja Orzechowska, 3P czyli Plica Polonica Poetica, instalacja - ceramika, różne rodzaje gliny, glina niepalona, pakuły lniane farbowane, ziemniaki, czarnoziem, 2014

Patrycja Orzechowska, 3P czyli Plica Polonica Poetica, instalacja – ceramika, różne rodzaje gliny, glina niepalona, pakuły lniane farbowane, ziemniaki, czarnoziem, 2014

Plica polonica to łacińska nazwa oznaczająca kołtun polski. Ma on w Polsce bogatą historię, znany był od czasów pogańskich, spotykany gdzieniegdzie jeszcze na początku XX wieku i choć „schorzenie” zwane kołtunem obserwowano także w innych krajach, to nigdzie nie występowało tak masowo, jak w Rzeczypospolitej. Stąd przekonanie, iż było to zjawisko charakterystyczne dla naszego społeczeństwa. Z kołtunem związane były liczne zabobony, ludowy przesąd zakazywał obcinania go, z obawy przed chorobą psychiczną czy ślepotą. Hodowanie na głowie tego sklejonego łojem i brudem pęku włosów chronić miało przed chorobami i diabłem.

Zbigniew Libera, Marynarki, seria fotografii, kolaż, 2005

Zbigniew Libera, Marynarki, seria fotografii, kolaż, 2005

Bogna Burska, Bitwa pod Grunwaldem, wideo found footage (materiał z 26 filmów fabularnych; konsultacje Michał Januszaniec, 2011

Bogna Burska, Bitwa pod Grunwaldem, wideo found footage (materiał z 26 filmów fabularnych; konsultacje Michał Januszaniec, 2011

Wystawa Plica polonica, bazując na zjawisku oraz nawiązując do pejoratywnego znaczenia pojęcia, które wykształciło się w XIX wieku, ukazuje obecną sytuację Polski, w kontekście efektu zachodzących w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat procesów modernizacyjnych oraz towarzyszących im porażek i sukcesów. W dzisiejszej potransformacyjnej rzeczywistości słowo nabiera nowych znaczeń. Projekt stara się odnaleźć i zobrazować dzisiejszą „kołtunerię” kulturową, prezentując prace artystyczne, które jak papierek lakmusowy, ukazują kwestie najbliższe debacie społecznej, a także drugorzędne elementy codziennego życia: przyzwyczajenia, potrawy, rozgrywki sportowe, ikonosferę ulicy, pamiątki historyczne, polskie kino czy modę.

Jacek Niegoda, Nie męcz się, wideo, 2004

Jacek Niegoda, Nie męcz się, wideo, 2004

Krystyna Piotrowska, "ej włosy, wideo, 2011, Poduszka, obiekt, ludzkie włosy, 2014

Krystyna Piotrowska, Jej włosy, wideo, 2011, Poduszka, obiekt, ludzkie włosy, 2014

Katarzyna Górna & Jakub Majmurek, Za standard złota też, wideo, 2014, kołtun druk cyfrowy

Katarzyna Górna & Jakub Majmurek, Za standard złota też, wideo, 2014, kołtun druk cyfrowy

Pokazywane w Kronice prace artystów: Piotra Bujaka, Bogny Burskiej, Huberta Czerepoka, Mai Gordon, Katarzyny Górnej, Michała Korchowca, Jerzego Lewczyńskiego, Zbigniewa Libery, Jacka Niegody, Doroty Nieznalskiej, Patrycji Orzechowskiej, Krystyny Piotrowskiej, Stephanie Syjuco, Andrzeja Tobisa, Piotra Wysockiego, odnosząc się do pojęć obecnych w polskiej świadomości społecznej, stawiają pytania w dyskusji na temat naszego miejsca w kraju i na świecie oraz tworzą pejzaż współczesnej Polski widzianej z perspektyw małych „narracji”.

Plica Polonica, widok wystawy

Plica Polonica, widok wystawy

Andrzej Tobis, A-Z Gabloty Edukacyjne,(fotografia, obiekt, od 2006

Andrzej Tobis, A-Z Gabloty Edukacyjne, fotografia, obiekt, od 2006

Maya Gordon, Apetyt rośnie w miarę jedzenia, pastele oraz klip wideo i zdjęcia, 2014

Maya Gordon, Apetyt rośnie w miarę jedzenia, pastele oraz klip wideo i zdjęcia, 2014

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Bujak, Bogna Burska, Hubert Czerepok, Maja Gordon, Katarzyna Górna, Michał Korchowiec, Jerzy Lewczyński, Zbigniew Libera, Jacek Niegoda, Dorota Nieznalska, Patrycja Orzechowska, Krystyna Piotrowska, Stephanie Syjuco, Andrzej Tobis, Piotr Wysocki
Wystawa
Plica polonica
Miejsce
CSW Kronika
Czas trwania
29.11.2014-31.01.2015
Osoba kuratorska
Stanisław Ruksza, Agata Cukierska
Fotografie
Marcin Wysocki
Strona internetowa
kronika.org.pl
Indeks
Agata Cukierska Andrzej Tobis Bogna Burska Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu Dorota Nieznalska Hubert Czerepok Jacek Niegoda Jerzy Lewczyński Katarzyna Górna Krystyna Piotrowska Maja Gordon Michał Korchowiec Patrycja Orzechowska Piotr Bujak Piotr Wysocki Stanisław Ruksza Stephanie Syjuco Zbigniew Libera

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Plica polonica” w CSW Kronika w Bytomiu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności