„Oblicza rysunku. 55 lat Wydziału Grafiki” w Salonie Akademii w Warszawie
Wystawa zorganizowana z okazji 55-lecia Wydziału Grafiki jest po pierwsze prezentacją różnorodnych postaw artystycznych, które na przestrzeni dekad związane były z warszawską uczelnią. Po drugie jest opowieścią o historii wydziału, który w 1968 roku uzyskał autonomię i wyodrębnił się z Wydziału Malarstwa i Grafiki.
Należy podkreślić, że w programie szkoły od początku mocno akcentowana była rola sztuki użytkowej. Równorzędne traktowanie sztuki „czystej” i „stosowanej” od początku było cechą wyróżniającą warszawską uczelnię, szczególnie w porównaniu z bardziej tradycyjną akademią krakowską. Uczelnia pozostała jednowydziałowa, co wzmacniało rolę autorskich pracowni.
Jedną ze specjalizacji, którą student mógł wybrać po ukończeniu wspólnego dla wszystkich pierwszego roku, była grafika. W końcu 1922 r. stanowisko profesora grafiki objął Władysław Skoczylas, który do 1934 r. prowadził jedną z wiodących pracowni uczelni.
W 1926 powstała Katedra Grafiki Użytkowej, prowadzona przez Edmunda Bartłomiejczyka.
Po II wojnie światowej to właśnie graficy odbudowywali tradycję i materialny byt uczelni. Pierwszym rektorem został Stanisław Ostoja-Chrostowski. Jednym z najważniejszych jego współpracowników był Edmund Bartłomiejczyk. Śmierć obu profesorów zachwiała tym procesem przywracania grafice jej pozycji w strukturze uczelni. Połączenie Akademii z dawną Miejską Szkołą Sztuk Zdobniczych i Malarstwa, które nastąpiło w 1950r., wzmocniło kierunek projektowania graficznego. W 1951 Pracownię Książki i Ilustracji objął Jan Marcin Szancer, a w 1952 nastąpiło otwarcie dwóch pracowni plakatu prowadzonych przez Henryka Tomaszewskiego i Józefa Mroszczaka, pedagogów związanych z polską szkołą plakatu. W latach 1957-58 Akademia przeszła reformę, w wyniku której stała się uczelnią o czterech wydziałach: Malarstwa, Rzeźby, Architektury i Grafiki, z tym że studia na Wydziale Grafiki rozpoczynały się po 2-letnim studium ogólnym przynależnym do Wydziału Malarstwa. Pełną autonomię Wydział Grafiki uzyskał w 1968 r.
Wystawa przywołuje również medium dziś zapomniane – rysunek. Wyparty przez nowe technologie i pozbawiony efektownych na pierwszy rzut oka rozwiązań jest traktowany marginalnie jako element będący narzędziem w procesie przygotowania pracy. Na wystawie chcielibyśmy odczarować to podejście, pokazać prace szkicowe, pamiętniki, rysunki, stanowiące element procesu kształtowania się myśli i koncepcji artystycznych; prace powstające często jako ćwiczenie ręki, stanowiące niekiedy bardzo prywatny proces rejestrowania i przetwarzania codzienności. Szkicowy charakter rysunku, jego niezobowiązujący charakter i szybkość powstania, może czasami powiedzieć więcej o jego autorze niż niejedna skończona praca.
Ponadto w przestrzeni galerii -1 znajdującej się w Pałacu Czapskich, zaprezentujemy – w formie aneksu do wystawy głównej – prace najmłodszego pokolenia. Przestrzeń galerii wypełnią realizacje absolwentek i absolwentów, a także studentek i studentów ASP. Ekspozycję można traktować jako uzupełnienie a także komentarz względem prac znajdujących się w Salonie Akademii. Wystawa w galerii -1 pokazuje czym jest medium rysunkowe dla młodego pokolenia; czy jest nieaktualnym gestem, archaicznym materiałem, które nie nadąża za szybkości przekazu współczesnego świata, lub wręcz przeciwnie jest sentymentem za momentem w historii kiedy szkice i starania, a także prawo do pomyłek i błędów stanowiło obowiązkowy element artystycznej edukacji. Wydaje się, że współcześnie dla młodych twórczyń i twórców rysunek jest jak dawniej początkowym etapem, świadectwem poszukiwania, szybkim rejestrem rzeczywistości, ale także traktują go w sposób bardzo nowoczesny. Szkic stanowi dla nich punkt wyjścia do gry z różnymi mediami i niejednokrotnie wykorzystują go w sposób nieoczywisty.
Projekt aranżacji wystawy: Jakub Marzoch /Identyfikacja wizualna: Aleksandra Kot Produkcja: Iga Chmielecka
Montaż: Adam Krzywicki z zespołem
Organizator: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Salon Akademii, Pałac Czapskich
Patronat medialny: Szum, Artinfo.pl, TVP Kultura
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Natalia Ciak, Michalina Chmielewska, Arkadiusz Cudny, Teodora Czajka, Aleksander Czekaj, Janek Dopierała, Patrycja Gos, Zuzanna Grochowska, Julia Grygiel, Olga Ilicheva, Kacper Kijewski, Gosia Kołdraszewska, Paulina Koleśnikowa, Agata Kwiatkowska, Klaudia Krynicka, Emil Laska, Justyna Leszkowicz, Keiji Matsumoto, Jakub Maślak, Sebastian Murza, Iga Nowicka, Wojciech Pawliński, Agata Popik, Karolina Porzycka, Anna Rendecka, Zuzanna Sitarska, Ola Sowińska, Zofia Snarska, Janek Stanisławski, Agata Stańczak, Mateusz Szabłowski, Maria Tołwińska, Piotr Trusik, Weronika Węgrzyn, Karolina Wyka.
- Wystawa
- Oblicza rysunku. 55 lat Wydziału Grafiki
- Miejsce
- Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Salon Akademii, Pałac Czapskich
- Czas trwania
- 14.01-11.02.2023
- Osoba kuratorska
- Katarzyna Urbańska
- Fotografie
- ASP w Warszawie
- Strona internetowa
- salonakademii.asp.waw.pl
- Indeks
- Agata Kwiatkowska Agata Popik Agata Stańczak Aleksander Czekaj Anna Rendecka Arkadiusz Cudny Emil Laska Gosia Kołdraszewska Iga Nowicka Jakub Maślak Janek Dopierała Janek Stanisławski Julia Grygiel Justyna Leszkowicz Kacper Kijewski Karolina Porzycka Karolina Wyka. Katarzyna Urbańska Keiji Matsumoto Klaudia Krynicka Maria Tołwińska Mateusz Szabłowski Michalina Chmielewska Natalia Ciak Ola Sowińska Olga Ilicheva Patrycja Gos Paulina Koleśnikowa Piotr Trusik Sebastian Murza Teodora Czajka Weronika Węgrzyn Wojciech Pawliński Zofia Snarska Zuzanna Grochowska Zuzanna Sitarska