„Obce ciała” Nobuyoshiego Arakiego, Anety Grzeszykowskiej i Evy Koťátkovej w galerii Raster
Współczesna kultura wizualna traktuje ciało jak materiał plastyczny, który można niemal dowolnie i w miarę potrzeb formować, kształtować, odkształcać i deformować. Wizerunki zebrane na naszej wystawie to szczególny zbiór takich właśnie, poddanych obróbce ciał – przeważnie kobiecych. Ich nośnikiem jest obraz fotograficzny, częściowo również zmanipulowany.
To w większości najnowsze cykle prac trójki artystów o ugruntowanej międzynarodowej reputacji: Love-Dream, Love-Nothing Nobuyoshiego Arakiego (2018), Beauty Masks Anety Grzeszykowskiej (2017), Unlearning The Body Evy Koťátkovej (2016), a także wybór z jednej ze starszych serii Arakiego Cosmosco(1993/1998).
Każde z nich wywodzi się z innej tradycji artystycznej i w różny sposób obrazuje w swoich pracach kulturowe formy poskramiania i kontroli ciała: oparte na dominacji męskiego spojrzenia (Araki), systemu społecznego i edukacji (Koťátková) czy zaawansowanych praktyk kosmetycznych (Grzeszykowska). Są to wizerunki na swój sposób modelowe, odnoszące się do różnych rodzajów fantazji wobec ciała, zarówno erotycznych jak i anatomicznych, ale też różnych gatunków artystycznych: performansu, surrealizmu i awangardy.
W tym zaawansowanym procesie uprzedmiotowienia kobiecego i dziecięcego ciała rodzą się formy hybrydalne, „żywe kolaże”, tytułowe obce ciała. Jest to zarazem proces niewolny od przemocy.
Maski kosmetyczne sfotografowane przez Grzeszykowską, które mogą się kojarzyć ze sportami walki czy przestępczym kamuflażem, skutecznie odkształcają twarz artystki. Szkolna lekcja anatomii na kolażach Koťátkovej okazuje się zaawansowanym ćwiczeniem gimnastycznym, które prowadzi do dekonstrukcji figury ludzkiej rozumianej jako holistyczna jedność ciała i psyche. Akty Arakiego odwołują się zaś wprost do praktyk seksualnych opartych na dominacji.
Wystawa została skomponowana na zasadzie krzywego zwierciadła. Męskie fantazje odbijają się w krytycznym kobiecym spojrzeniu, a paradoksalną figurą spinającą te różne kulturowo perspektywy jest postać znanej polskiej modelki, bohaterki najnowszych fotografii japońskiego artysty.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Nobuyoshi Araki, Aneta Grzeszykowska, Eva Koťátková
- Wystawa
- Obce ciała
- Miejsce
- galeria Raster, Warszawa
- Czas trwania
- 26.05–4.08.2018
- Strona internetowa
- rastergallery.com