SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.07.2022 3 min

„Nie potrafię oddzielić siebie od oddechu” Julii Bornefeld i Ewy Kulki w Domu Norymberskim

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Julia Bornefeld, Memories (Wspomnienia), instalacja, fotografia, grafika, rysunek, technika mieszana, 1987-2022

Z wdechem, materia wokół nas – cały strumień wydarzeń – miesza się z naszym ciałem, aby odpłynąć do wspólnej przestrzeni już przetworzona przez nasze wilgotne wnętrze. W płynnym, nieustannym i trudno uchwytnym procesie zmian jesteśmy zanurzeni w świecie i nie potrafimy oddzielić siebie nawet od oddechu. “Przesączamy się wewnętrznie – pisze Jolanta Brach-Czaina w Błonach umysłu – z jednego stanu w drugi, przeciekamy z miejsca na miejsce pod pokrywą skóry. Na tym właśnie polega życie wewnętrzne – fizyczne, psychiczne, uczuciowe, duchowe – zawsze płynne.”

Prezentowane na wystawie kompozycje Ewy Kulki są oparte o feministyczną wrażliwość, metafizykę codzienności, ciężkie od cielesnej materii, skupione na więzi i relacji ze światem, w ciągłym poszukiwaniu swobody dla przepływu emocji, wspomnień, fascynacji i idei. Codzienność stanowi tło, a to co prywatne i intymne staje się punktem wyjścia dla sztuki.

Ewa Kulka, Różowy sabotaż, olej na płótnie, 2021
Ewa Kulka, Ach śpij kochanie, olej na płótnie, 2015
Julia Bornefeld, Memories, 1987-2022, u góry akwarela Ewy Kulki

 

Julia Bornefeld w proces poszukiwania tożsamości wplata również w obraz konteksty rodzinne i historyczne. Zanurzona w akt malowania, gdy to co przeszłe, teraźniejsze i przeczuwane łączy się gdzieś pomiędzy konkretną formą a poetycką introspekcją. To malarka, która sięga również po fotografię lub rzeźbę, a jej wielkoformatowe, przeskalowane i imponujące instalacje często wypełniają całe pomieszczenia galerii. Tym razem prezentuje prace na papierze w bardziej intymnych formatach – Wspomnienia.

 

Julia Bornefeld, Memories (Wspomnienia), instalacja, fotografia, grafika, rysunek, technika mieszana, 1987-2022
Julia Bornefeld, Memories (Wspomnienia), instalacja, fotografia, grafika, rysunek, technika mieszana, 1987-2022

 

Obie Artystki łączy duszna od emocji atmosfera formalnych eksperymentów – w ramach wieloznacznych, często abstrakcyjnych i niepokojących kompozycji. Obie są świadome napięcia istniejącego między ich twórczością a kulturowymi rolami i wizualnymi kliszami. Skupione na pamięci osobistej i osobistym doświadczeniu w trakcie intymnego malarskiego gestu bo ich sztuka powstaje z ich pasji, fascynacji, wspomnień i traum. Wizualne elementy wypływają z emocji – niewidocznych procesów myślowych, pamięci ciała. To nie abstrakcyjne malarstwo, ale bardzo konkretne – własne, oparte na osobistym symbolicznym systemie.

Bornefeld i Kulka poprzez tworzenie dochodzą do momentu autorefleksji, a tematem staje się życie wewnętrzne. Ale to, co zwykliśmy nazywać “życiem wewnętrznym”, gdy chcemy mówić o uczuciach czy myślach, nie przybiera tu wcale stanu – suchej jak kartka papieru i literackiej – metafory. Raczej formę materii realnej, choć przelewającej się i nietrwałej – trudnego do zaakceptowania mięsa w nas, o którym staramy się na co dzień nie pamiętać. To częściej obrazy dotykające tych wypchniętych w podświadomość trzewi, o których Brach-Czaina pisała: “Zamknąć oczy, nie widzieć, zemdleć, niech fachowcy czym prędzej to zaszyją.” Bo poza obszarem naszej uwagi dzieją się procesy, nad którymi nie panujemy, a w których jesteśmy zanurzeni. Poszukiwania kontaktu z wewnętrznym życiem prowadzą na spotkanie z wewnętrznym “mięsem” – wszystkim tym co niejawne i niepokojące.

Ewa Pasternak-Kapera

*Tytuł wystawy oraz inspiracje interpretacyjne pochodzą z książki Jolanty Brach-Czainy Błony umysłu

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Julia Bornefeld, Ewa Kulka
Wystawa
Nie potrafię oddzielić siebie od oddechu
Miejsce
Dom Norymberski
Czas trwania
25.06 – 14.07.2022
Osoba kuratorska
Ewa Pasternak-Kapera, Małgorzata Błaszczyk
Strona internetowa
dom-norymberski.com/nie-potrafie-oddzielic-siebie-od-oddechu/
Indeks
Dom Norymberski w Krakowie Ewa Kulka Ewa Pasternak-Kapera Fundacja Zona Art Galeria Strefa A Julia Bornefeld Małgorzata Błaszczyk

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Nie potrafię oddzielić siebie od oddechu” Julii Bornefeld i Ewy Kulki w Domu Norymberskim — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności