„Nie jestem już psem” w Muzeum Śląskim
Wystawa pokazuje twórczość bezkompromisowych outsiderów: postaci kultowych i nieznanych, z dyplomami akademii i bez, samotnych wilków i ludzi undergroundu. Tym, co łączy ich sztukę, jest oddolna kontestacja systemów politycznych i estetycznych, łamanie społecznych tabu, tworzenie w duchu DIY i swoista nonszalancja.
Punktem wyjścia są prace artystów krytycznych, działających poza obiegiem instytucjonalnym, prezentowanych na wystawie „Po co wojny są na świecie” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wiosną 2016 roku. Jej śląska kontynuacja jest spojrzeniem na sztukę protestu i postawę outsidera przez pryzmat ich zakorzenienia w etosie kultury alternatywnej.
Choć kultura alternatywna przeżywała w Polsce rozkwit w latach osiemdziesiątych, z końcem kolejnej dekady przestała istnieć jako silna formacja kulturowa, rozmywając się w wirtualnej rzeczywistości. Wielu z jej przedstawicieli nie przestało jednak tworzyć. Ostatni Mohikanie offu to dziś outsiderzy, podobnie jak amatorzy nie związani z żadnym środowiskiem. Wystawa jest więc niehierarchiczną, bo nie biorącą za punkt odniesienia sztuki mainstreamu, opowieścią o nieznanej alternatywie. Określa tym samym nową przestrzeń dla radykalnych artystów niezależnych, których twórczość nie mieści się ani w ramach instytucjonalnej sztuki krytycznej, ani w protekcjonalnych i nieadekwatnych pojęciach sztuki naiwnej czy nieprofesjonalnej.
Na wystawie znalazły się prace nowe i takie, które zyskały nową aktualność. Choć dzielą je czasami lata, uderzający jest powrót tych samych problemów i lęków. Wystawę otwiera część „Polska płonie” dotycząca konfliktu politycznego. Wojna – słowo klucz punkowej kultury lat osiemdziesiątych – wraca z wielką siłą w sekcji „Sava Putin Sava”. Pod hasłem „Amy Winehouse Is Dead” kryją się prace o manipulacji mass mediów i popkulturze. „Chcemy porno a nie ORMO” obnaża presję związaną z ciałem i tożsamością oraz pokazuje manifestacje indywidualizmu poprzez modę. Sekcja „Polacy, naprzód drogą Dharmy!” skupia z kolei artystów przeciwstawiających się współczesnemu kryzysowi duchowości.
Tytuł wystawy został zaczerpnięty z dramatu Łukasza Wojtyski „”VV. Nie jestem już psem” – tekstu, którego głównym tematem jest wolność, a jedną z inspiracji, twórczość Radosława Perlaka. Słowami „Nie jestem już psem” Perlak – artysta osadzony w Zakładzie Karnym w Rawiczu określił zmianę, jaka nastąpiła w jego życiu, odkąd zaczął tworzyć. Ta sama potrzeba emancypacji wbrew cynizmowi i przemocy władzy i społeczeństwa leżała u podstaw narodzin kontrkultury ponad pół wieku temu. Dziś świat znowu drży w posadach, a alternatywa w czasach postprawdy na nowo staje się polem walki o wolność i autentyczność.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Ewa Bloom-Kwiatkowska, Anna „Mirosava” Bachanek, Robert Brylewski, Damian Czeladka, Włodzimierz Czerw, Anna Dąbrowska-Lyons, Franciszek Dzida, Stanisław Garbarczuk, Marian Henel, Ryszard Kisiel, Anna Laskowska, Mikołaj Ławniczak, Tomasz Machciński, Kazimierz Malinowski, Justyna Matysiak, Maciej Olszewski, Radosław Perlak, Pisarka M.H., Erwin Sówka, Daniel Stachowski, Karol Suka, Ryszard Szozda, Marcelo Zammenhoff, Dariusz Skubel, Zdzisław Zinczuk
- Wystawa
- Nie jestem już psem
- Miejsce
- Muzeum Śląskie, Katowice
- Czas trwania
- 01.04 - 10.09.2017
- Osoba kuratorska
- Zofia Czartoryska, Katarzyna Karwańska
- Strona internetowa
- muzeumslaskie.pl
- Indeks
- Anna „Mirosava” Bachanek Anna Dąbrowska-Lyons Anna Laskowska Damian Czeladka Daniel Stachowski Dariusz Skubel Erwin Sówka Ewa Bloom-Kwiatkowska Franciszek Dzida Justyna Matysiak Karol Suka Katarzyna Karwańska Kazimierz Malinowski Maciej Olszewski Marcelo Zammenhoff Marian Henel Mikołaj Ławniczak Muzeum Śląskie w Katowicach Pisarka M.H. Radosław Perlak Robert Brylewski Ryszard Kisiel Ryszard Szozda Stanisław Garbarczuk Tomasz Machciński Włodzimierz Czerw Zdzisław Zinczuk Zofia Czartoryska