Najciekawsze wystawy jesieni 2021
Białystok
Liminal – stan przejściowy
22 października – 10 listopada
Anna Hulačova
19 listopada 2021 – 10 stycznia 2022
Ala Savashevich
19 listopada 2021 – 10 stycznia 2022
Po trwającej jeszcze do 23 września wystawie Na początku był czyn! białostocki Arsenał zainauguruje jesienny program październikowym pokazem Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych warszawskiej ASP. Liminal – stan przejściowy koncentrować się będzie m.in. na wspólnotowym i wspólnototwórczym charakterze pracy z wirtualną rzeczywistością, a wystawę podsumuje cyfrowa publikacja zbierająca wnioski ze stosowanych w pracowni taktyk. W drugiej połowie listopada zobaczymy z kolei w Arsenale dwie wystawy indywidualne. Pierwszą solową ekspozycję w Polsce zaprezentuje Anna Hulačova, jedna z czołowych współczesnych artystek czeskich, w swojej praktyce zderzająca perspektywę postsowieckiej prowincji z globalnymi wyzwaniami i znana m.in. z projektów powstających we współpracy z członkami swojej rodziny i mieszkańcami wsi, w której mieszka. Na tematach tożsamościowych i społeczno-politycznej sytuacji w Białorusi skupi się z kolei Ala Savashevich, białoruska artystka od kilku lat mieszkająca w Polsce, absolwentka wrocławskiej ASP, do tej pory znana z projektów prezentowanych na wystawach zbiorowych.
Bielsko-Biała
45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021
12 listopada 2021 – 9 stycznia 2022
Po wystawach dwójki bielskich artystów i gościnnej prezentacji w ramach lokalnego fotograficznego biennale FotoArtFestival, gwoździem jesiennego programu Galerii Bielskiej BWA będzie oczywiście biennale skupione na innym medium – Bielska Jesień. Czterdziesta piąta edycja malarskiego konkursu, którego poprzedni laureat, Karol Palczak, jeszcze do niedawna prezentował w Bielsko-Białej swoją wystawę indywidualną, wystartuje 12 listopada i potrwa do początku stycznia przyszłego roku.
Bydgoszcz
Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
Grzegorz Bibro, Rzeka rzecze
27 sierpnia – 25 września
Elżbieta Jabłońska, (nie)dokładnie
od 8 września
Od kilku dni w bydgoskim BWA oglądać można porezydencyjną wystawę Grzegorza Bibro, badającego w jej ramach przestrzeń miejską Bydgoszczy, a konkretnie neony z lat 60. i 70., zarówno te wciąż istniejące, jak i niezachowane. 8 września otworzy się z kolei retrospektywa Elżbiety Jabłońskiej zatytuowana (nie)dokładnie, z gościnym udziałem kilkorga innych artystów, m.in. Arka Pasożyta i Karoliny Rec. Prezentacji starszych prac artystki będą towarzyszyć także ich nowe odsłony, wybiegając w przyszłość i reinterpretując dawne działania, a tym samym akcentując wątek pamięci i twórczego procesu.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”
9–11 września
W bydgoskim klubie Mózg oraz Młynach Rothera odbędzie się w dniach 9–11 września siedemnasta edycja Mózg Festival, łączącego muzykę i sztuki wizualne. Hasło tegorocznej odsłony to Sztuka jako droga do rozumienia, akcentujące przekonanie o istotnej społecznej roli sztuki, pozwalającej lepiej zrozumieć otaczający świat, innych, wreszcie samych siebie. Program festiwalu nastawiony jest na wielokulturowość, wezmą w nim więc udział twórcy i twórczynie z całego świata. Z lokalnego podwórka wśród wydarzeń artystycznych znajdą się projekty m.in. Joanny Rajkowskiej i Jakuba Glińskiego.
Bytom
Małgorzata Szandała, Marta Szulc, Kobieta na Księżycu
28 sierpnia – 15 października
Łukasz Dziedzic, Ad maiorem Poloniae gloriam
28 sierpnia – 15 października
Chłód w pokoju sączy waniliowe mleko
13 listopada 2021 – 7 stycznia 2022
Choć w misjach kosmicznych w czasach space age uczestniczyły kobiety, żadna z nich nie postawiła nigdy stopy na Księżycu – powszechne było przekonanie, że wysyłanie kobiet w przestrzeń kosmiczną jest z uwagi na różnorakie uwarunkowania droższe i bardziej ryzykowne niż w przypadku mężczyzn. Nawiązując do tytułu filmu Fritza Langa z końca lat 20. Kobieta na księżycu historii udziału kobiet w wyścigu kosmicznym przyglądają się na wystawie w Kronice Małgorzata Szandała i Marta Szulc, tworząc opowieść na granicy fikcji i rzeczywistości. Równolegle, do połowy października, w Kronice można też zobaczyć solową wystawę Łukasza Dziedzica, kolejny po niedawnej ekspozycji w Cieszynie pokaz malarstwa współtwórcy Galerii Szarej. Na Ad maiorem Poloniae gloriam Dziedzic rozwija postkolonialną refleksję w odniesieniu do polskiej historii, sięgając m.in. do niespełnionych kolonialnych rojeń Ligi Morskiej i Kolonialnej. Kronika nieustannie rozwija też ambitny program skierowany do najmłodszej widowni. W listopadzie otworzy się w bytomskiej galerii wystawa Chłód w pokoju sączy waniliowe mleko, prezentująca efekty działań artystycznych opartych o demokratyczne postulaty wystosowane przez dzieci.
Gdańsk
Róża Litwa, Królestwo krótkiej chwili
15 października – 21 listopada
Piotr Łakomy, Dom pająka
15 października – 18 grudnia
Marek Rogulski, ZASTAWKI i LIMI_POTROFY. o fabrykacji meralogicznej
29 października – 18 grudnia
12. Narracje: Gdańsk 2080. Kongres Futurologiczny
22–23 października
W październiku w trzech oddziałach Gdańskiej Galerii Miejskiej zobaczymy szereg pokazów indywidualnych: wystawę Piotra Łakomego kuratorowaną przez Dorotę Michalską, przygotowaną przez Franka Smorędę ekspozycję Róży Litwy, wreszcie projekt Marka „Rogulusa” Rogulskiego pod kuratelą Anny Markowskiej. Pod koniec miesiąca, po zeszłorocznej przerwie pandemicznej, odbędzie się z kolei dwunasta edycja organizowanych przez Instytut Kultury Miejskiej przy współpracy GGM Narracji. Kuratorami festiwalu, odbywającego się tym razem we Wrzeszczu Dolnym, zostali Karina Kottová i Piotr Sikora, którzy zamiast klasycznych odwołań do lokalnej historii proponują wybiegnięcie w przyszłość. Gdańsk 2080. Kongres futurologiczny nie będzie jednak wizją dystopijną, przedstawiającą czarny scenariusz środowiskowej katastrofy, a opowieścią opartą na racjonalnym optymizmie. Przy tej okazji w Gdańsku zobaczymy prace m.in. Barbory Kleinhamplovej, Potencji czy Izy Tarasewicz.
Fundacja Kultury Wizualnej Chmura
Radio Total. Festiwal sztuk wizualnych w eterze
4–12 września
Wyjątkowy festiwal w pierwszej połowie września zorganizuje w Gdańsku Fundacja Kultury Wizualnej Chmura, sięgając do historii trójmiejskiej sceny artystycznej przez pryzmat radia jako narzędzia i idei komunikacji. W ramach festiwalu odbędą się działania artystyczne w przestrzeni miasta, odnoszące się do jego dawnej, dzisiejszej i przyszłej tożsamości, kuratorowana przez Aleksandrę Grzonkowską wystawa poświęcona lokalnym artystycznym projektom radiowym, usłyszymy również szereg audycji w radiu festiwalowym.
Magdalena Sadłowska
1-30 września
Weronika Wysocka
18 września – 17 października
Paulina Jackowska
6–30 października
Mateusz Pęk
6 listopada – 5 grudnia
Sezon jesienny w Kolonii Artystów upłynie pod znakiem przeplatających się wystaw w ramach dwóch stałych cykli galerii. W opartej na prezentacjach młodych twórców i twórczyń aktywnych na pograniczu sztuk wizualnych i dźwięku serii OPEN zobaczymy pokazy Weroniki Wysockiej i Mateusza Pęka. Z kolei w ramach cyklu Wieszajmy Artystów Każdego Dnia – wystaw składających się z serii pokazów pojedynczych prac, zmieniających się co tydzień – zobaczymy w kolejnych miesiącach realizacje Magdaleny Sadłowskiej, następnie Pauliny Jackowskiej, Adama Witkowskiego i Michała Laurentowskiego.
Gorzów Wielkopolski
Czy wiesz, że tęcza świeci w ciemnościach?
10 września – 31 października
Budowa siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej ruszyła już pełną parą, tymczasem czekającą na swoje miejsce kolekcję, a przynajmniej jej fragment, można oglądać w innych miejscach. 10 września wystawa dzieł ze zbiorów MSN otworzy się w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Kuratorowana przez Natalię Sielewicz wystawa Czy wiesz, że tęcza świeci w ciemnościach? koncentrować się będzie na świeżych nabytkach muzeum, a swój tytuł zawdzięcza pracy urodzonego w Kosowie Petrita Halijala w postaci kostiumu gigantycznej ćmy.
Kalisz
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
Artur Żmijewski, Paweł Althamer, Polska szkoła kolażu
6 września – 16 października
Marek Sobczyk, Malarstwo bez metafory / metafora bez malarstwa
16 grudnia 2021 – 5 lutego 2022
We wrześniu Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu stanie się tymczasowo wspólną pracownią Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego, których wystawa Polska szkoła kolażu otworzy się 6 września. Tworzone wspólnie kolaże artyści prezentowali już wcześniej, tym razem jednak zyskamy wyjątkowo głęboki wgląd w proces ich powstawania. Artyści nie tylko realizować będą kolejne prace w trakcie wystawy, ale i zapraszać widzów do rozmowy, a potencjalnie także współpracy. Późną jesienią otworzy się z kolei w kaliskiej galerii indywidualna wystawa Marka Sobczyka, kuratorowana przez Waldemara Baraniewskiego.
Katowice
tsil (w dialogu z Andrzejem Szewczykiem)
3–26 września
Drżenie
od 10 września
Wszechświaty równoległe
12 listopada – 12 grudnia
Przy okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin Andrzeja Szewczyka w Rondzie Sztuki zobaczymy od 3 września poświęconą jego postaci wystawę tsil. O jego twórczości opowiadać będą prace artystów, na których osobowość lub dorobek Szewczyka odcisnęły swój ślad, m.in. Koji Kamoji, Grzegorz Hańderek czy Grzegorz Sztwiertnia. Po katowickiej odsłonie wystawa w różnych odsłonach prezentowana będzie w kilku instytucjach zagranicznych. W przestrzeni Galerii+ zobaczymy z kolei we wrześniu wspólną wystawę Kamila Łaty i Weroniki Jarzyny Drżenie. W listopadzie w ramach Festiwalu Ars Cameralis Rondo Sztuki zaprezentuje natomiast wystawę Wszechświaty równoległe. Patronować jej będzie twórczość Stanisława Lema, z którą współbrzmieć będą prace polskich i francuskich artystów odnoszące się do realnego i fikcyjnego kosmosu, perspektywy psychologicznej, nieświadomości czy optycznych halucynacji.
Przemysław Czepurko, Najważniejsze to kochać
10 września – 2 października
Rafał Wilk
29 października – 27 listopada
Dwie indywidualne wystawy zobaczymy tej jesieni w Galerii Szarej w Katowicach. 10 września otworzy się wystawa Przemysława Czepurko Najważniejsze to kochać. W serii obrazów i rysunków artysta przedstawia szereg postaci zagubionych, samotnych i neurotycznych, kwestionujących tradycyjne pojmowanie męskości. Wokół miejskich legend i zapomnianych historii Warszawy krążyć będzie z kolei Rafał Wilk, łącząc je w subiektywną, emocjonalną mapę miasta na wystawie otwieranej 29 października. Jak co roku już, Szara pojawi się też na Warsaw Gallery Weekend, gdzie przyjedzie z wystawą Moniki Falkus i Leny Achtelik.
Kraków
Wpół do jutra
od 13 października
Cloakroom
Cricoteka otwarta
Wchodząc na kolejny poziom reinterpretowania dorobku Tadeusza Kantora, Cricoteka otworzy jesienny sezon wystawą bazującą na swojej obecnej ekspozycji stałej. Sięgnie do niej Robert Kuśmirowski, który we współpracy z Magdaleną Ujmą-Gawlik i Kamilem Kuitkowskim oraz zaproszonymi artystami zrealizuje wystawę Wpół do jutra. Będzie się ona odnosić do rozpadu ogólnej, uniwersalnej wizji kultury i indywidualnych lęków, traumy dawnych wydarzeń wyzierającej spod powierzchni banalnej codzienności. Tej jesieni Cricoteka zaprezentuje cykl zatytułowany Cloakroom, bazujący na międzypokoleniowym dialogu, zestawiając z sobą twórców związanych bezpośrednio z Kantorem i najciekawszych artystów młodego pokolenia, wśród których znajdą się m.in. Karolina Jarzębak i Przemek Branas. W ramach projektu Cricoteka otwarta we wrześniu w sali teatralnej instytucji odbędą się rezydencje Wojtka Ziemilskiego i Joanny Pawlik. Ziemiliski zrealizuje warsztaty pod hasłem Trigger, pytając o to na co w teatrze można sobie pozwolić, co nas obraża i gdzie przebiegają granice tego, o czym powinno się na scenie mówić. Pawlik wraz z grupą wyłonioną w open callu zrealizuje z kolei mikrospektakl opowiadający o pandemicznych doświadczeniach osób z niepełnosprawnościami.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Zbigniew Łagocki, Pewne granice
25 września – listopad 2021
Po wystawie Wojciecha Plewińskiego kilka lat temu, Muzeum Manggha zaprezentuje monografię kolejnego klasyka rodzimej fotografii, Zbigniewa Łagockiego, przez wiele lat związanego z ASP w Krakowie, „Przekrojem” i Piwnicą Pod Baranami. Obszerna prezentacja obejmie kilkaset fotografii, czarnobiałych pejzaży, portretów i fotografii miejskiej, a za aranżację przestrzenną odpowiadać będzie artysta Mateusz Okoński.
Ponadto w listopadzie muzeum włączy się w organizację międzynarodowej konferencji na temat ochrony dziedzictwa kultury na wypadek szczególnych zagrożeń organizowanej przez MKDNiS.
Barbara Gryka, Lalki
od 11 września
Pod płaszczykiem emocji
od 16 października
O marzeniach i tęsknotach kobiet mieszkających na wsi opowiadać będzie otwierana 11 września solowa wystawa Barbary Gryki w Galerii Szara Kamienica, kuratorowana przez Katarzynę Krakowiak. Lalki to efekt spotkań z członkiniami koła gospodyń wiejskich w jednej z podlubelskich wsi, na podstawie których powstał film Gryki. Podczas wernisażu wystawy zobaczymy też performans Waldemara Tatarczuka i Filipa Kijowskiego. W październiku zobaczymy z kolei kuratorowaną przez Mariusza Horanina wystawę Pod płaszczykiem emocji, opowiadającą o emocjonalności we współczesnym świecie poprzez prace m.in. Karola Palczaka, Bolesława Chromrego czy Agaty Kus.
Andrzej Szewczyk, Roman Dziadkiewicz, Cudowność powtórzenia czegokolwiek
22 października – 30 listopada
Nie tylko w Katowicach zobaczymy w tym sezonie wystawę poświęconą postaci Andrzeja Szewczyka. Pod koniec października w krakowskiej galerii Art Agenda Nova otworzy się Cudowność powtórzenia czegokolwiek, wystawa i seria działań realizowanych przez Romana Dziadkiewicza w dialogu z kolekcją prac Szewczyka i związanych z nim dokumentów. Artysta odnosić się będzie do konkretnych dzieł, ich detali, kontekstów powstania i aktualnych odczytań, powtarzając i reinterpretując jego gesty i strategie. Wystawie towarzyszyć będzie też wielogłos o Szewczyku w formie podcastu.
Lublin
Yuriy Biley, Cel pobytu
24 sierpnia – 3 października
Ą fas. Portrety z kolekcji
1 września – 31 października
Mame-Loshn. Jidysz – Ciało – Język
3 września – 7 listopada
Do 3 października w Galerii Labirynt można oglądać indywidualną wystawę Yuriya Bileya, współtwórcy Złotego Kiosku i ZA*Zinu, w której artysta opowiada o własnej tożsamości i doświadczeniu migracji poprzez zestaw około dwustu przedmiotów przywiezionych z Ukrainy do Polski. Od 1 września w oddziale Labirynt Plaza na wystawie Ą fas prezentowany będzie z kolei wybór portretowych prac z kolekcji instytucji, w tym prace Karola Radziszewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego. Dwa dni później w głównej siedzibie galerii otworzy się wystawa Mame-Loshn. Jidysz – Ciało – Język, traktująca o języku kształtującym się w ruchu, bez swojego terytorium, powiązanym zarówno z codziennością, jak i ludzkim światem wewnętrznym.
Język jak Jan Paweł II. Rozmowa z Yulią Krivich, Verą Zalutskayą i Yuriyem Bileyem
Jolanta Nowaczyk, Blazing World
17–29 września
Maria Kniaginin-Ciszewska, Stara Malutka
29 września – 14 listopada
Tymczasem w goszczącym w przestrzeni Otwartego Studia Antyfaszystowskiego przy Labiryncie Nowym Złotym 17 września zobaczymy nową pracę Jolanty Nowaczyk Blazing World. Flaga uszyta ręcznie ze znalezionych tkanin nawiązuje do siedemnastowiecznej powieści Margaret Cavendish, uznawanej za prekursorski protofeministyczny tekst fantastycznonaukowy. W ramach kolejnej odsłony Nowego Złotego od 1 października będzie w nim gościć Maria Kniaginin-Ciszewska, która odnosić się będzie do samej przestrzeni OSA, czyli Kiosku K67 zaprojektowanego przez Sašę J. Mächtiga, któremu artystka tymczasowo przywróci charakter sklepiku zamieniając go w punkt z rajstopami.
Wieża Bab²
10 września – 5 listopada
Krystyna Piotrowska, Patrz mi w oczy
19 listopada – 31 grudnia
Do wystawy sprzed ponad trzech i pół dekady powracać będzie we wrześniu Galeria Biała. Kuratorowana przez Annę Nawrot Wieża Bab² odnosić się będzie do kobiecej egzystencji, jej społecznych, kulturowych i mentalnych uwikłań, prezentując prace m.in. Ewy Zarzyckiej, Ewy Ciepielewskiej czy Katarzyny Józefowicz. W listopadzie w lubelskiej galerii otworzy się natomiast retrospektywa Krystyny Piotrowskiej, na której zobaczymy charakterystyczne dla artystki fotograficzne portrety, wideo czy prace z użyciem włosów, a także realizacje premierowe.
Łódź
Ziemia znów jest płaska
24 września 2021 – 16 stycznia 2022
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia
od 1 października
Awangardowe Muzeum
15 października 2021 – 27 lutego 2022
Leopold Buczkowski, Przebłyski historii, przelotne obrazki
29 października 2021 – luty 2022
Prototypy 05: Marek Sobczyk
10 grudnia 2021 – luty 2022
Muzeum Sztuki w Łodzi otworzy jesienny sezon wystawą pod mocnym tytułem Ziemia znów jest płaska. Kuratorowana przez Jakuba Gawkowskiego ekspozycja nie będzie jednak bynajmniej płaskoziemskim manifestem, a refleksją nad zmieniającymi się rolami nauki i komunikacji oraz uwarunkowaniami politycznymi, społecznymi oraz technologicznymi wpływającymi na nasze interpretowanie rzeczywistości. Znaczące odświeżenie przechodzi w międzyczasie wystawa stała MSŁ. Jej nowa odsłona, Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, prezentująca wizję wielu nowoczesności, zbudowanych na różnorakich ideach i tradycjach oraz rozwijających się w różnych klimatach politycznych, dostępna będzie dla zwiedzających od początku października. Do historii awangardy i samej instytucji będzie sięgać wystawa przygotowana przez Agnieszkę Pinderę i Jarosława Suchana – otwierane w połowie października Awangardowe Muzeum. Prześledzi ona próby tworzenia przez awangardę własnych instytucji, skupiając się na pierwszych tego typu inicjatywach, podejmowanych w porewolucyjnej Rosji, Hanowerze i oczywiście samej Łodzi. Późną jesienią w MSŁ zobaczymy monograficzną wystawę Leopolda Buczkowskiego, prezentującą m.in. jego abstrakcje z końca lat 50., łączące tradycje konstruktywizmu z malarstwem materii, a także kolejna odsłonę cyklu Prototypy, w ramach której projekt nawiązujący do Polentransport Beuysa zrealizuje pod kuratelą Hanny Wróblewskiej Marek Sobczyk.
Centralne Muzeum Włókiennictwa
Helena Bohle-Szacka, Przenikanie
październik 2021
Miasto – Moda – Maszyna
grudzień 2021
Monograficzną, multidyscyplinarną wystawę Heleny Bohle-Szackiej, artystki, projektantki mody, graficzki, filantropki i kuratorki, zaprezentuje w październiku Centralne Muzeum Włókiennictwa. Jej spuścizna i archiwa z nią związane staną się punktem wyjścia do współczesnych interpretacji życia i dorobku twórczyni oraz problemów, z którymi się mierzyła. W grudniu z kolei CMWŁ zaprezentuje szeroko zakrojoną ekspozycję opowiadającą o łódzkim przemyśle włókienniczym, bazującą na zbiorach instytucji ulokowanej w budynku jednej z dawnych fabryk. Pozwoli ona prześledzić pełen proces produkcyjny, dając zarazem wgląd w społeczno-kulturowe uwarunkowania, w których przemysł tekstylny się w Łodzi rozwijał.
Opole
Mateusz Choróbski, Czego nie zrobili barbarzyńcy
4 września – 17 października
Pomiędzy dwoma biegunami, ubóstwa i bogactwa, rozpięta będzie narracja indywidualnej wystawy Mateusza Choróbskiego, która otworzy się 4 września w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Na Czego nie zrobili barbarzyńcy artysta zaprezentuje prace budujące rodzaj dziwnych połączeń między nimi, pod postacią kolumn zbudowanych z drobniaków czy ziejącej pustką złotej sali. Choróbski skupia się też na całym szeregu innych problemów i antynomii – produktywności i jej zaniechania, kreacji i destrukcji, nobilitacji i dewaluacji czy sentymentu i ironii.
Orońsko
Ursula von Rydingsvard, Tylko sztuka
4 września – 17 października
City Limits
27 listopada 2021 – 13 lutego 2022
Jacek J. Kolasiński, Królestwo z Tego Świata – La Gonâve
27 listopada 2021 – 13 lutego 2022
Jarosław Kozakiewicz, Struktury rozgałęzione
27 listopada 2021 – 13 lutego 2022
Tegorocznym highlightem programu Centrum Rzeźby Polskiej będzie organizowana wespół z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie monograficzna ekspozycja Ursuli von Rydingsvard, otwierana 4 września i kuratorowana przez Eulalię Domanowską. Amerykańska artystka polskiego pochodzenia zaprezentuje w Orońsku – w dwóch przestrzeniach CRP oraz w Parku Rzeźby pomiędzy nimi – masywne rzeźby odwołujące się do tradycji ludowych przedwojennej Polski oraz sztuki podhalańskiej. Premiera kolejnych projektów czeka nas pod koniec listopada. Joanna Kiliszek i Sergio Edelsztein zrealizują w Orońsku projekt City Limits z udziałem trójki artystek: Moniki Sosnowskiej, Yael Efrati oraz Asty Gröting. Bazując na doświadczeniach zebranych podczas pobytu w Orońsku i okolicznych miastach i miasteczkach zrealizują one nowe prace odnoszące się do struktur architektonicznych i wpisanych w nie na różnych poziomach komunikatów. W analogicznej formule projekt kontynuowany będzie w Izraelu i Niemczech. Z kolei na swoim doświadczeniu imigracyjnym w USA bazować będzie Jacek J. Kolasiński w swojej wystawie indywidualnej, badającej koncepcję kreolizacji i proces krzyżowania się środkowoeuropejskich i karaibskich tradycji. Nowe rzeźby, konsekwentnie zmierzające w kierunku deantropocentryzacji myślenia o architekturze, zaprezentuje też w CRP na solowej wystawie Jarosław Kozakiewicz.
Piotrków Trybunalski
Fredo Ojda, Zmienne rodzaje działań
3–26 września
Monograficzną prezentację złożonego dorobku Fredo Ojdy, obejmującą jego aktywności od lat 70. do dziś zobaczymy na otwieranej 3 września wystawie Zmienne rodzaje działań, kuratorowanej przez Grzegorza Borkowskiego w Galerii Ośrodka Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim. Na początku kariery Ojda realizował efemeryczne działania w przestrzeni natury, często nocą, przez co Jerzy Ludwiński określał je jako „nokturny”. Poza pracami performatywnymi artysta ma na koncie m.in. równie efemeryczne instalacje i obiekty traktujące o niepokojących aspektach przemian cywilizacyjnych, a od lat 80. swoje siły koncentruje przede wszystkim na prowadzeniu autorskiej Galerii Działań. Wszystkie te etapy i odsłony dorobku Ojdy przybliżać będzie piotrkowska wystawa.
Poznań
Kongijczyków portret własny. Malarstwo kongijskiej 1960-1990
październik–grudzień 2021
Nadia Lichtig, M ůj útěk
29 października – 16 listopada
Anna Kędziora, Plantae Malum
październik – listopad 2021
Centrum Kultury Zamek stawia w tym sezonie na program międzynarodowy. Obszerną wystawę kongijskiego malarstwa drugiej połowy XX wieku z kolekcji Royal Museum for Central Africa w Tervuren zobaczymy od października. W tym samym miesiącu, w ramach programu Rezydenci w rezydencji, otworzy się pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Nadii Lichtig. Artystka odwoływać się w niej będzie do własnej i zbiorowej pamięci, analizować jej związki z fikcją i zmiany, jakim podlega, podążając śladami swojej babki, która po ucieczce z obozu koncentracyjnego w Zamościu i długiej podróży dotarła do Budapesztu. W Galerii Fotografii pf zobaczymy z kolei indywidualną wystawę Anny Kędziory Plantae Malum, wyrastającą z jej wieloletnich zainteresowań krajobrazem i opowiadającą o negocjacji przestrzeni życiowej ludzi i roślin uznanych przez nich za „złe” chwasty.
Kamila Kobierzyńska
wrzesień 2021
Jimena Kato
październik – listopad 2021
Piotr Bosacki, Michał Smandek
listopad-grudzień 2021
W Galerii Rodríguez jesienny sezon otworzy we wrześniu wystawa Kamili Kobierzyńskiej, doktorski projekt artystki związanej z Uniwersytetem Artystycznym. W kolejnych miesiącach zobaczymy solowy pokaz Jimeny Kato, pochodzącej z Peru i mieszkającej w Madrycie artystki reprezentowanej przez poznańską galerię. Późną jesienią Rodríguez zaprezentuje natomiast podwójną wystawę Piotra Bosackiego i Michała Smandka.
Magdalena Abakanowicz, Moje formy to kolejne skóry, które z siebie zdejmuję
do 1 października
Mikołaj Smoczyński. Realność kontekstualna
19 listopada – 23 grudnia
Po trwającej jeszcze przez cały wrzesień wystawie Magdaleny Abakanowicz Galeria Piekary zaprezentuje twórczość innego klasyka współczesności, Mikołaja Smoczyńskiego. Jeszcze w październiku zobaczymy z kolei w poznańskiej galerii wystawę poświęconą przemianom w polskiej fotografii pejzażowej, na której znajdą się prace fotografików takich jak Jan Bułhak, ale i konceptualnych artystów jak Jerzy Rosołowicz.
Forward Tarot
listopad 2021
W obliczu wciąż istniejących ograniczeń wystawienniczych, galeria FWD: w najbliższym czasie zamiast wystaw szykuje specyficzny projekt wydawniczy, mający jednocześnie nieść z sobą obietnicę lepszej przyszłości – talię kart tarota. We współpracy z profesjonalną tarocistką Lauraną powstanie niskonakładowa talia Forward Tarot, w której poszczególne karty zaprojektują artystki, artyści i kolektywy, m.in. Dominika Olszowy, kolektyw DIS, Mikołaj Sobczak, Katarzyna Przezwańska czy Oleg&Kaśka. Jej premiera planowana jest na listopad.
Radom
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
Zofia Łuczko
17 września – 31 grudnia
Edyta Jaworska, Take a look
24 września – 7 listopada
Mieczysław Knut
1 października – 5 grudnia
Piotr Lutyński
8 października – 12 grudnia
W ramach cyklu Kadry pod napięciem 17 września w MCSW Elektrownia w Radomiu otworzy się wystawa Zofii Łuczko. Współtwórczyni Kultury Zrzuty i wieloletnia bliska współpracowniczka Łodzi Kaliskiej, od kilku lat realizująca solowe projekty artystyczne, zaprezentuje serię fotografii U nas nic szczególnego się nie dzieje, osadzoną w scenografii pozornego, pozowanego na potrzeby social mediów dobrobytu. Tydzień później w Radomiu otworzy się retrospektywa Edyty Jaworskiej, prezentująca trzy cykle z ostatniej dekady, w których artystka podejmuje m.in. tematy związane z ekologią. W październiku w MSCW zobaczymy z kolei indywidualne wystawy Mieczysława Knuta i Piotra Lutyńskiego.
Sopot
Festiwal Fotografii W Ramach Sopotu
3–19 września
Siódma edycja fotograficznego festiwalu W ramach Sopotu rozpocznie się 3 września i odbędzie się pod hasłem przewodnim Dyskomfort. U podstaw formuły festiwalu leżą rezydencje artystyczne, na które zaproszeni zostali w tym roku Weronika Gęsicka, Filip Ćwiek i Elis Hoffman. Niezależnie od siebie, a w odniesieniu przede wszystkim do wydarzeń ostatniego roku podjęli oni wątek współczesnych niepokojów na poziomie społecznym, kulturowym i osobistym. Oprócz projektów rezydentów podczas festiwalu zobaczymy też szereg innych wystaw, m.in. solowy pokaz Sebastiana Rogowskiego, prezentację najciekawszych prac fotograficznych studentek i studentów gdańskiej ASP oraz kuratorowaną przez Adama Mazura zbiorową ekspozycję Szmuglerzy kwiatów.
Szczecin
Yuriko Sasaoka, Zniknij z ziemi
7 października 2021 – 16 stycznia 2022
Michał Jankowski, Ślepcy
7 października 2021 – 2 stycznia 2022
Headshots: Ola Demianiuk
od 28 października
Prace Yuriko Sasaoki rodzima widownia miała okazję zobaczyć przed dwoma laty przy okazji polsko-japońskiego cyklu wystaw Celebration. W październiku z kolei zobaczymy w szczecińskim TRAFO jej wystawę solową, kuratorowaną przez Pawła Pachciarka. Na Zniknij z ziemi artystka zaprezentuje najnowsze prace, w których odnosi się do polskiego kontekstu, przywołując historię rozbiorów i obraz idealnego przywódcy w postaci Józefa Piłsudskiego. Równolegle w Trafostacji Sztuki otworzy się kuratorowana przez Stanisława Rukszę solowa wystawa Michała Jankowskiego Ślepcy. Z kolei pod koniec października zobaczymy kolejną odsłonę poświęconego debiutującym artystom i artystkom cyklu Headshots, w którym tym razem zobaczymy prace Oli Demianiuk.
Jan Domicz, How to rest
20 października – 15 listopada
Tematy pracy, produktywności i wiary w kapitalistyczne i modernistyczne schematy na wystawie How to rest, która otworzy się 20 października w Zonie Sztuki Aktualnej, podejmie Jan Domicz. W ramach kuratorowanego przez Jagnę Domżalską projektu Domicz przeprowadzi rodzaj audytu instytucji, a jednocześnie stawiać będzie odbiorcy pytania o to kiedy – i czy w ogóle – naprawdę odpoczywa.
Honorata Martin, Człowiek, który został. Fukushima
2 września – 24 października
W ramach wieloetapowego projektu kuratorskiego Emilii Orzechowskiej The Dark Side of The Sun w Galerii Jedna Druga otworzy się 2 września solowa wystawa Honoraty Martin Człowiek, który został. Fukushima. Artystka w serii obrazów opowie historię tytułowego bohatera, Japończyka Naoto Matsumury, który po katastrofie elektrowni jądrowej w Fukushimie, która miała miejsce 10 lat temu, został na miejscu, by zaopiekować się wszystkimi zwierzętami, których w przeciwieństwie do ludzi nie ewakuowanego ze skażonego obszaru.
Świnoujście
Galeria Sztuki Współczesnej ms44
Marta Jamróg
11 września – 31 października
Prace Marty Jamróg z ostatnich pięciu lat zobaczymy na jej indywidualnej wystawie w galerii ms44 w Świnoujściu, otwieranej 11 września. Seria obrazów, malarsko-rysunkowych obiektów i fotografii to prace o charakterze quasi-sakralnym, choć niekoniecznie religijnym, lecz odwołującym się do magiczno-rytualnych praźródeł obrazowania. Jednocześnie artystka sięga nie tylko do tradycyjnych archetypów, ale i współczesnej popkultury.
Tarnów
Karol Palczak
od 5 września
Kornel Janczy
październik–listopad 2021
Kto nie zdążył obejrzeć niedawno zakończonej wystawy Karola Palczaka w Galerii Bielskiej BWA, będzie jeszcze miał okazję nadrobić to wkrótce w Tarnowie – druga, wzbogacona o lokalne konteksty odsłona kuratorowanego przez Piotra Rypsona pokazu otworzy się w tamtejszym BWA 5 września. W październiku zobaczymy z kolei w tarnowskiej galerii monograficzną wystawę Kornela Janczego, kuratorowaną przez Stacha Szabłowskiego.
Toruń
10. Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w Grafice”
10 września –31 października
Marta Szulc, Nowa Ziemia
5–28 listopada
Roman Bromoszcz
5–28 listopada
Lidia Kot, Trzy czwarte oblicza czerni
19 listopada 2021 – styczeń 2022
Horacy Muszyński
grudzień 2021
Kolejna edycja najstarszej imprezy artystycznej odbywającej się w Galerii Sztuki Wozownia – organizowanego od początku lat 80. Triennale Grafiki „Kolor w grafice”, rozpocznie się 10 września. Jubileuszowa edycja nie będzie ograniczona konkretnym tematem, stawiając na jak najszerszy przekrój prezentowanych prac graficznych. Na początku listopada zobaczymy w Wozowni wystawy indywidualne Marty Szulc oraz Romana Bromoszcza. Później w tym samym miesiącu solową wystawę, mierzącą się z wielością odcieni czerni i jej działaniem na zmysły, kuratorowaną przez Martę Smolińską, zaprezentuje Lidia Kot, a na początku grudnia otworzy się w Wozowni wystawa Horacego Muszyńskiego.
Warszawa
13. Warszawa w Budowie: Jak robić szkołę?
wrzesień–listopad 2021
Na projektowaniu przestrzeni dla edukacji skupi się tegoroczna Warszawa w Budowie pod hasłem Jak robić szkołę? Przygotowana przez Szymona Maliborskiego i Pawła Brylskiego wystawa, która prezentowana będzie od 8 października w siedzibie MSN nad Wisłą, trafia akurat w kolejny moment gorącej dyskusji o przyszłości publicznej edukacji i oprócz diagnozowania bieżących problemów stwarzać będzie przestrzeń do dyskusji o niezbędnych zmianach i prognozach na przyszłość. Sama wystawa to tylko jeden z elementów rozbudowanego programu warsztatów, dyskusji czy spacerów architektonicznych. Wraz z zaproszonymi artystkami i artystami, m.in. Sharon Lockhart i Pawłem Althamerem, kuratorzy przygotują również 11 instrukcji realizacji wystawy, które wcielać w życie będą społeczności dziesięciu szkół.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Digitalizacja
wrzesień–grudzień 2021
Bartosz Zaskórski, Statek kosmiczny wielki na pół gminy
17 września – 21 listopada
Od września odwiedzający Zachętę będą mogli zajrzeć za kulisy procesu digitalizacji 3d, której poddawane są wybrane prace przestrzenne z kolekcji galerii, w tym dzieła Aliny Szapocznikow, Marii Pinińskiej-Bereś czy Katarzyny Kozyry. Projekt jest częścią programu Otwarta Zachęta, realizowanej już od 10 lat polityki otwartości i znoszenia barier w dostępie do zasobów instytucji. W Miejscu Projektów Zachęty z kolei solową wystawę, zatytułowaną Statek kosmiczny wielki na pół gminy, zaprezentuje 17 września Bartosz Zaskórski.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
cykl Project Room 2021/2022
Obok budzącej emocje na długo przed otwarciem Sztuki politycznej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zobaczymy wkrótce stały element programu – prezentacje z cyklu Project Room. Jego formuła została jednak zmodyfikowana i zamiast nominacji kuratorskich, uczestniczki i uczestnicy wyłonieni zostali w otwartym naborze. Wśród nich znaleźli się m.in. Wojciech Ireneusz Sobczyk i Antonina Konopelska. Pierwsza wystawa z cyklu otworzy się 7 października.
TRANS 11.603
13 września – 31 października
Po polsko-egipskiej wystawie Rozspojone w Galerii Studio zobaczymy tym razem projekt zrealizowany na linii Warszawa-Lima. Kuratorowana przez Inés R. Artolę ekspozycja TRANS 11.603 prezentować będzie prace dziesięciorga artystek i artystów spotkanych przez nią w trakcie pobytu w stolicy Peru, a wyboru prac na wystawę dokonali oni sami. Gest kuratorski opiera się też na zaufaniu i łucie szczęścia – pendrive z pracami w formie cyfrowej otwarty został dopiero w Polsce. W Warszawie powstanie również praca site-specific autorstwa Marii Abaddon zrealizowana podczas jej wizyty studyjnej.
Złoto i węgiel, Woda i koltan
wrzesień 2021
We wrześniu Biennale Warszawa zaprezentuje cykl spektakli landscapes and bodies, badających konsekwencje modelu rozwoju opartego na masowej eksploatacji zasobów naturalnych. Spektakle we współpracy z polskimi twórcami i badaczkami oraz pracownikami kopalń z Indonezji, Demokratycznej Republiki Konga, Niemiec i Papui zrealizował kolektyw Kötter / Israel / Limberg. Podzielone na dwie części – Złoto i węgiel oraz Woda i koltan – spektakle prowadzić będą publiczność przez szereg pokoi, przedstawiających historię wydobycia surowców pod różnymi szerokościami geograficznymi.
Sayam Ghosh, Jak powraca las
22 września 2021 – 30 stycznia 2022
Niewidoczne. Historie warszawskich służących
17 listopada 2021 – 20 marca 2022
Rzeczy do zabawy. Edward Manitius i jego wytwórnia
1 grudnia 2021 – 20 marca 2022
O trwającym od kilku dekad odtwarzaniu biosfery Puszczy Kampinoskiej opowiadać będzie wystawa Jak powraca las Sayama Ghosha, która otworzy się 22 września w nowej Galerii Rynek 30 w głównej siedzibie Muzeum Warszawy. Pochodzacy z Kalkuty artysta przyglądać się będzie temu unikalnemu przedsięwzięciu nie tylko z perspektywy historycznej, ale przede wszystkim w kontekście kryzysu klimatycznego i sposobów przeciwdziałania jego skutkom. Z kolei po wystawie poświęconej zwierzętom i ich roli w życiu Warszawy, muzeum przyglądać się będzie ludziom niewidocznym z reguły w nostalgicznych narracjach o przeszłości miasta. O niewidzialnej pracy kobiet opowie kuratorowana przez Zofię Rojek wystawa Niewidoczne. Historie warszawskich służących, otwierana w połowie listopada. Na początku grudnia w Muzeum Warszawskiej Pragi zobaczymy z kolei ekspozycję poświęconą wytwórni zabawek Edwarda Manitusa, z której hal wychodziły od lat 20. wielofunkcyjne, kreatywne zabawki, pomoce szkolne i gadżety reklamowe.
30 września – 3 października
Punktem kulminacyjnym sezonu w galeriach prywatnych będzie jak zawsze Warsaw Gallery Weekend, który przypadnie w tym roku na pierwszy weekend października. W programie znajdzie się 31 galerii, obok stałych uczestników pojawi się po raz pierwszy galeria Naga i nowo powstała Gunia Nowik Gallery, w której zobaczymy wystawę Jakuba Glińskiego. Fundacja Galerii Foksal pokaże na WGW nowe rzeźby Moniki Sosnowskiej i obrazy Piotra Janasa. Dwie propozycje szykuje też lokal_30, który zaprezentuje wystawy Karoliny Breguły oraz, we współpracy z Clay.Warsaw, Jana Możdżyńskiego. Młoda malarska generacja reprezentowana będzie też w HOS Gallery, gdzie zobaczymy ostatnie obrazy Konrada Żukowskiego, w których formy rodem ze średniowiecznych nastaw ołtarzowych spotykają się z sennymi majakami i surrealnymi wizjami. W Rastrze, na jego pierwszej od siedmiu lat indywidualnej wystawie w galerii, zobaczymy najnowsze prace Marcina Maciejowskiego, który krążyć będzie wokół zrabowanego podczas wojny Portretu młodzieńca Rafaela, odzyskując go symbolicznie w swoich pracach i polemizując jednocześnie z konserwatywnym pojmowaniem dziedzictwa narodowego. Solowy pokaz Jadwigi Sawickiej zobaczymy w BWA Warszawa. Poza wystawami typu the best of z lokalnego podwórka pojawi się kilka propozycji międzynarodowych, jak malarstwo Yu Nishimury w Galerii Dawid Radziszewski. Na wielokulturowość rodzimego środowiska zwracać będzie uwagę Biuro Wystaw z ekspozycją Inskrypcje tożsamości. Przynależność, różnica, gest, prezentującą prace artystek i artystów o korzeniach żydowskich, romskich, ukraińskich i białoruskich mieszkających w Polsce. Wśród wystaw zbiorowych warto też zwrócić uwagę na takie propozycje jak Jesteś w trybie incognito. Cross-dressing i domowe sesje fotograficzne w Instytucie Fotografii Fort czy Alfabet w Fundacji Profile, prezentujący prace operujące tekstem, literą stającą się obrazem.
Wcześniej, bo już na początku września (4–12.09) zobaczymy kolejną edycję Not Fair, które po raz kolejny mutuje i zmienia tożsamość. Z pewnością nazwa imprezy odpowiada aktualnie stanowi faktycznemu – w tym roku Not Fair nie będzie mieć nic wspólnego z międzynarodowymi targami sztuki, ale stanie się wystawą sztuki współczesnej z kolekcji prywatnych. Odbędzie się ona w jednym z budynków na terenie Fortu Mokotów, a wśród artystek i artystów obecnych na wystawie znajdą się m.in. Agnieszka Polska, Daniel Rycharski, Iza Tarasewicz czy Zuza Golińska. Wypożyczone z kilkunastu kolekcji prywatnych prace złożą się na opowieść o kulturotwórczym potencjale inwestowania w młodą i ambitną sztukę, wykraczającą także poza najbardziej klasyczne media i formaty – są wśród nich przestrzenne instalacje, wideo czy dokumentacje performansów.
Manifest na rzecz lepszego życia
1 października – 19 listopada
Salon Akademii świętuje w tym roku okrągłe urodziny. Z okazji dziesięciolecia galerii 1 października otworzy się kuratorowana przez Magdę Lipską, Waldemara Baraniewskiego i Eulalię Domanowską wystawa Manifest na rzecz lepszego życia, prezentująca prace dziesięciorga artystów, artystek i kolektywów, m.in. Agnieszki Brzeżańskiej, Pawła Althamera i Przemka Mateckiego czy Mikołaja Sobczaka. Jej narracja skupiać się będzie na kluczowych dla przetrwania wspólnoty kwestiach społecznych i artystycznych, m.in. ekologii i równouprawnieniu kobiet oraz mniejszości etnicznych i seksualnych.
Kuba Bąkowski, Lodowy rdzeń wzgórza pingo
25 września – 5 listopada
Indywidualną wystawę Kuby Bąkowskiego zobaczymy od 25 września w Galerii Foksal. W serii fotograficznych obiektów artysta opowiadał będzie o stanach delikatnej równowagi w miejscach pozornych przeciwieństw, których materializacją stają się wzgórza pingo – powstające na obszarze wiecznej zmarzliny wypiętrzenia, powstające za sprawą ciśnienia zamarzającej wody gruntowej wypychającej w górę podłoże. Bąkowski bazuje na fotografiach przywiezionych z lodowców Spitsbergenu czy lasów zachodniej Kanady, a także znalezionych w muzealnych i sieciowych archiwach. Za ich pomocą artysta buduje wizję hipotetycznego świata opartego na równowadze cywilizacji technicznej i przyrody, w którym powstają nowe zjawiska społeczne i polityczne oraz nowy rodzaj metafizyki.
Siostry
21 października – 27 listopada (lokal_30: 26 listopada 2021 – 22 stycznia 2022)
Tapta
5 grudnia 2021 – 31 stycznia 2022
Po wystawie Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol i marynarzy… Fundacja Arton i lokal_30 nie kończą współpracy. 23 września otworzy się wystawa Siostry, prezentująca dorobek Alicji i Bożeny Wahl – malarek, rysowniczek, scenografek u animatorek stołecznego środowiska artystycznego drugiej połowy XX wieku. Wystawa prezentowana najpierw w Artonie, a następnie w lokalu_30 będzie opowiadać o siostrzeństwie i kobiecości, ewoluujących z biegiem lat i definiujących podmiotowość artystek. Na początku grudnia otworzy się z kolei w Fundacji Arton kuratorowana przez Liesbeth Decan i Marikę Kuźmicz monograficzna wystawa Marii Wierusz-Kowalskiej, czyli Tapty, twórczyni tzw. miękkich rzeźb, monumentalnych tekstylno-rzeźbiarskich obiektów. Pochodząca z Polski artystka w 1945 roku wyjechała do Belgii, kilkanaście lat spędziła także w Kongo, po powrocie do Brukseli stając się jedną w najważniejszych twórczyń i pedagożek na scenie belgijskiej.
Norbert Delman, Poszliśmy szukać czegoś, czego nie ma i znaleźliśmy coś, czego nie szukaliśmy
25 listopada 2021 – 15 stycznia 2022
Po wystawie Konrada Żukowskiego w czasie WGW w HOS Gallery zobaczymy pod koniec listopada indywidualną wystawę Norberta Delmana. Od czasu ostatniej wystawy w Galerii Foksal w praktyce artysty zaszła spora zmiana – najnowsze prace Delmana to wielobarwne rzeźby z resztek, skrawków połączonych trytytkami, akcentujących swoją kruchość i wewnętrzne napięcia czy wręcz niekompatybilność poszczególnych elementów.
Joanna Mlącka, Symbioza
31 sierpnia – 15 września
Karolina Ptaszkowska, Spelling
8 października – 5 listopada
Od jutra (31.08) do połowy września w Galerii XX1 potrwa indywidualna wystawa Joanny Mląckiej. Na Symbiozie artystka zaprezentuje malarski cykl opowiadający o koegzystencji człowieka z przyrodą, do którego punktem wyjścia była obserwacja miejskich terenów zielonych i odzyskiwania poprzemysłowych terenów przez naturę. 8 października otworzy się wystawa innej malarki, Karoliny Ptaszkowskiej. Na Spelling koncentrować się ona będzie zarówno na fizyczności, jak i psychologii gestu malarskiego. Obrazom towarzyszyć będzie też interaktywne opowiadanie grozy opowiadające o zmęczeniu, niepewności i zwątpieniu.
Magda Moskwa, Czasem ogarnia mnie spokój
2 września – 3 października
W zeszłym roku Magda Moskwa została laureatką Nagrody im. Jana Cybisa, z tej okazji w Galerii Domu Artysty Plastyka malarka zaprezentuje 2 września indywidualną wystawę Czasem ogarnia mnie spokój. Kuratorowana przez Agnieszkę Rayzacher i Leszka Czajkę ekspozycja prezentować będzie najnowsze obrazy i rzeźby Moskwy, w których artystka zbliża się do granicy abstrakcji, wciąż przy tym wychodząc od wizerunku ludzkiego ciała i kwestii egzystencjalnych.
Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia
wrzesień – grudzień 2021
Przez cały jesienny sezon w Teatrze Nowym trwać będzie Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia. W jego ramach poza licznymi spektaklami odbędzie się także szereg korespondujących z nimi wydarzeń z pola sztuk wizualnych, składających się na kuratorowany przez Michała Grzegorzka cykl Mój zapach jest zapachem kobiety, w którym zobaczymy kolejno prace Ewy Partum, Agnieszki Brzeżańskiej, Rock AngelZ i Dominiki Olszowy. Zgodnie z nawiązującym do działań Partum tytułem, łączącym je elementem będzie skupienie się na zmyśle powonienia i związanych z nim kulturowych kontekstach, mocy ożywiania afektywnej pamięci czy roli we wspólnotowości i bliskości. Wszystkie artystki podejmować też będą na różne sposoby wątki związane z walką o prawa kobiet.
Wrocław
TIFF Festival
3 września – 3 października
3 września rozpocznie się jedenasta edycja TIFF Festivalu we Wrocławiu, który po ponad roku funkcjonowania kultury przede wszystkim w przestrzeni online będzie koncentrował się dla odmiany na materialności fotografii. W programie głównym festiwalu znajdą się trzy wystawy, którym towarzyszyć będzie sekcja TIFF Open, premiera photobooka Agaty Kalinowskiej YAGA i szereg wydarzeń towarzyszących. W Krupa Gallery zobaczymy wystawę Jacka Foty Widoki z okna – tytułowe widoki to fotografie z okien tramwaju, sceny z życia miasta i medytacyjne obrazy z jego pogranicza. Stan wyjątkowy w galerii Studio BWA Wrocław, kuratorowany przez Agnieszkę Olszewską i Łukasza Rusznicę, koncentrować się będzie na stwarzanych przez obrazy fotograficzne kanonach estetycznych i wyobrażeniach idealnego życia. W galerii SIC! BWA Wrocław zobaczymy z kolei wystawę Studia Prokopiou Wilgotna Farba, w sposób jednocześnie hiperrealistyczny i hiperprzerysowany rozliczającą się z dziedzictwem antycznej kultury greckiej.
Slavs and Tatars, LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВА
16 października 2021 – 31 stycznia 2022
W październiku po raz pierwszy zagoszczą we Wrocławiu Slavs and Tatars, którzy w OP ENHEIM zaprezentują nowy projekt LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВА. Odnosić się on będzie do historii miasta oraz samej instytucji, opowiadając o powojennych migracjach i przesiedleniach. Głównym punktem odniesienia będzie dla artystów historia Katedry Orientalistyki na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie, a w samej galerii powstanie rodzaj alternatywnego instytutu orientalistycznego, stawiającego pytania o tożsamość i stosunek mieszkańców Wrocławia do mniejszości narodowych i etnicznych.
Krzysztof Solarewicz, Katarakta
2 września – 25 października
Kama Sokolnicka, Blask
17 września 2021 – 7 marca 2022
Puck Verkade, Cursed
19 listopada 2021 – 31 stycznia 2022
Co Po / Po Co
1 października – 27 grudnia
Ada Zielińska, Jesteś bezpieczny
grudzień 2021
Do przestrzeni przeciwlotniczego schronu, w którym wciąż mieści się tymczasowa siedziba Muzeum Współczesnego Wrocław, odnosić się będzie wystawa Kamy Sokolnickiej Blask, otwierana 17 września. Betonowy budynek pozbawiony dopływu naturalnego światła stanie się przestrzenią do prezentacji obiektów i instalacji krążących wokół pojęcia tytułowego blasku i światła odbitego, także w kontekście wpływu energii słonecznej na życie na Ziemi. W listopadzie MWW zaprezentuje z kolei solową wystawę holenderskiej artystki Puck Verkade, zaprojektowaną jako podróż przez mikroświaty oddzielonych krętymi i ciemnymi korytarzami instalacji wideo. Na przełomie listopada i grudnia otworzy się monograficzna wystawa Ady Zielińskiej Jesteś bezpieczny, w której artystka opowiadać będzie o oswajaniu zagrożeń i próbach uchwycenia momentu dezintegracji otaczającego świata. Tej jesieni w MWW zobaczymy również solową wystawę fotografii Krzysztofa Solarewicza oraz doroczny pokaz prac z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych pod tytułem Co Po / Po Co.
19. Biennale Sztuki Mediów WRO
październik 2021
W ramach odbywającego się w tym roku w kilku kolejnych odsłonach Biennale WRO w październiku zobaczymy projekty skoncentrowane na wpływie sztuki na rzeczywistość i jej sprawczości. W Centrum Sztuki WRO w październiku prezentowana będzie zbiorowa wystawa Miejsca zależne, na której zobaczymy m.in. instalację Kaspra Lecnima Nowa normalność, stare nawyki czy serwis informacyjny przybliżający współczesne tematy tabu autorstwa Amalii Foki, badaczki sztucznej inteligencji i edukatorki. Dwie instalacje w ramach wystawy, czyli The Serene Garden Hui Ye oraz HiFi Wasteland I: 100 Year Old Quicksilver Cloud Darshy Hewitt prezentowane będą też w innych miejscach, czyli odpowiednio Galerii Entropia i IP Studio. W ramach wystawy odbędą się również pokazy filmowe, w trakcie których zobaczymy m.in. wideo Liliany Piskorskiej Silne siostry powiedziały braciom.
Zakład fotograficzny „Zaraz wracam”
3-24 września
Hui Ye, The Serene Garden
30 września – 14 października
Sebastian Milewski, Infokiosk
19–26 października
Jesienny sezon w Galerii Entropia otworzy 3 września Zakład fotograficzny „Zaraz wracam” projektu Alicji i Mariusz Jodko. Projekt bazuje na znalezisku ścinków zdjęć, które właściciel zakładu fotograficznego wykorzystywał jako podkład pisanych ręcznie i umieszczanych na drzwiach informacji dla klientów. Od 30 września w Entropii w ramach kolejnej odsłony Biennale WRO prezentowana będzie instalacja i wideo artystki i kompozytorki Hui Ye The Serene Garden, która zestawia z sobą pejzaże ogrodowe z Chin i Europy w narracji o rytuałach ogrodniczych jako wyrazie pragnienia kontrolowania sił natury. 19 października otworzy się z kolei dyplomowa wystawa Sebastiana Milewskiego Infokiosk.
Zakopane
Autoportret z chandrą. Hasior i nowa sztuka
do 15 października
Dorobek Władysława Hasiora wciąż pozostaje wdzięcznym materiałem do reinterpretowania w nowych kontekstach. Po takich inicjatywach jak pismo „Not. Fot.” Muzeum Tatrzańskie podjęło kolejną próbę rzucenia nowego światła na twórczość Hasiora, tym razem w dialogu z szeregiem współczesnych artystek i artystów, często młodszych o kilka pokoleń, poszukując nieoczywistych związków między Hasiorem a znacznie młodszą sztuką. Wystawę Autoportret z Chandrą. Hasior i nowa sztuka, kuratorowaną przez Julitę Dembowską i Łukasza Gorczycę, oglądać można w świeżo wyremontowanej Galerii Władysława Hasiora, a wśród uczestniczek i uczestników wystawy znaleźli się m.in. Paulina Ołowska, Daniel Rycharski, Dominika Olszowy czy Paweł Althamer.
Zielona Góra
Wyobraź sobie
15 października – 7 listopada
Potencja, Teoria humoralna
19 listopada – 12 grudnia
Na trzydziestolecie Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego w BWA Zielona Góra otworzy się 15 października wystawa Wyobraź sobie, prezentująca prace studentów i pedagogów instytutu, m.in. Aleksandry Kubiak i Basi Bańdy. Znajdą się wśród nich nowe realizacje i prace inspirowane dziełami z Galerii Złotego Grona, poszukujące wciąż aktualnych wartości w awangardowych tradycjach. W listopadzie w Zielonej Górze zobaczymy z kolei kuratorowaną przez Stacha Szabłowskiego monograficzną wystawę Potencji Teoria humoralna, podsumowującą pięć lat jej aktywności i poszukującą odpowiedzi na pytanie o to, czym właściwie jest realizująca się w rozlicznych formułach działania Potencja.