NA DOBRY POCZĄTEK: 9-22 marca 2015
GALERIE NA GRANICY. Stowarzyszanie galerii staje się coraz powszechniejszą praktyką. Po plenerze BWA przyszła pora na galerie niezależne. 20 marca w Cieszynie rozpoczną się Spotkania kuratorskie, zaplanowane jako trzydniowa konferencja z udziałem galerii z krajów Grupy Wyszechradzkiej: Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Łącznie zaprezentowana zostanie działalność 24 galerii, w planach są także warsztaty i dyskusja panelowa o aktualnej sytuacji niezależnych instytucji artystycznych. Jeśli planujecie udział w Spotkaniach Kuratorskich, polecamy także wycieczkę do pobliskiej Ostrawy, gdzie w galerii Plato zacznie się właśnie wystawa Kateřiny Vincourovej. Jest to jedna z ciekawszych czeskich artystek średniego pokolenia, której twórczość skupia się wokół pozornie błahych faktów z życia codziennego, a w istocie kluczowych dla ludzkiej egzystencji.
NOWA FGF OTWARTA. W sobotę 15 marca otworzyła się Fundacja Galerii Foksal, która z tej okazji urządziła w odnowionej siedzibie przy Górskiego imprezę i pokaz rzeźb wykonanych wspólnie przez Pawła Althamera, Paulinę Antoniewicz, Youssoufa Dary, Briana Fernandes-Hallorana, Romana Stańczaka, Rafała Żurka (Żwirka) i Jima Constanzo. Figury zostały stworzone w ubiegłym roku podczas Festiwalu Performa w Nowym Jorku. Otwarciu odnowionej siedziby FGF towarzyszyły niemałe emocje stołecznego środowiska, i choć wiadomość o otwarciu wysyłana była jedynie mailowo, na trzy dni przed imprezą, tego wieczora w Fundacji gości nie brakowało.
ARSENAŁ PO WARSZAWSKU. Słyszeliście może o czymś takim jak Forum Nowej Autonomii Sztuki? Możliwe, że nie, ponieważ jest to całkiem nowy twór, o skromnym dorobku, choć to się może wkrótce zmienić. Jak na razie pod skrzydłami FNAS zorganizowano dyskusję Sztuka krytyczna – rewizja w warszawskiej Galerii XXI, zapowiadaną jako pierwszą z cyklu „rewizyjnych” debat o stanie sztuki współczesnej. Dyskusja miała miejsce wieczorem 13 marca i zaproszono do niej Przemysława Kwieka, Sławomira Marca i Jana Stanisława Wojciechowskiego. Temat dyskusji był tyleż znamienny, co mało zaskakujący, i wskazywał wyraźnie na pokoleniowo-konserwatywny charakter spotkania. Frapujące było za zestawienie samych tez prelegentów. Przemysław Kwiek skupił się głównie na problemie marginalizacje jego osoby (a także poniekąd innych artystów „krytycznych” działających przed 1989 rokiem) w obecnym dyskursie historyczno-sztucznym. Sławomir Marzec i Jan Stanisław Wojciechowski byli za to dużo bardziej zainteresowani dyskredytowaniem sztuki krytycznej na różnych poziomach (estetycznym bądź społeczno-politycznym). Jak to możliwe, że ta trójka mogła się dogadać, biorąc pod uwagę, że była to dyskusja pomiędzy starym mistrzem sztuki zaangażowanej, o wyraźnie lewicowym charakterze i prawicowymi konserwatystami? Cóż, może łączy ich poczucie szeroko pojętego wykluczenia. Jeśli zaś chcecie bardziej wnikliwie zapoznać się z raczkującą działalnością FNAS, zapraszamy na ich bloga.
MAJĄTEK I RESENTYMENTY. Upadek arystokratycznych rodów po II wojnie światowej w Europie Środkowo-Wschodniej od dawna pobudza zbiorową wyobraźnię. Opuszczone lub zrujnowane pałace, nieliczne zachowane pamiątki lub wspomnienia ciągle żyjących światków skłaniają do tworzenia idealistycznego obrazu dawnego społecznego ładu. Od wczoraj (15 marca) w warszawskiej Królikarni możemy zmierzyć się jeszcze raz z tym melancholijnym imagiarium. Otwarta właśnie wystawa Majątek prezentuje zabytkowe rzeźby wydobyte z gruzów pałacu rodziny von Rose, zlokalizowanego w Dylewie koło Olsztyna. Zniszczone, a niegdyś cenne dzieła sztuki zostały tu zestawione z fotografiami i filmami Zofii Chemętowskiej, która w swojej przedwojennej twórczości fotografowała, między innymi, okolice rodzinnego majątku na Polesiu. Na wystawie dochodzi więc do spotkania dwóch światów, źródła współczesnych resentymentów – polskich i niemieckich kresów wschodnich. Wystawie towarzyszy publikacja pod redakcją Jana Sowy, zbierająca teksty teoretyczne poświęcone historycznej zależności między sztuką a systemem społeczno-ekonomicznym i stosunkowi społeczeństw do świadectw przeszłości.
WROCŁAWSKIE OŻYWIENIE. W tym tygodniu przypada astronomiczny pierwszy dzień wiosny, co można odczuć w nie tylko po pojawiających się tu i ówdzie zielonych pączkach na gałęziach, ale i propozycjach wystawienniczych niektórych galerii. Przykładem tego jest wystawa Ziemia i Woda grupy Food Think Thank w BWA Wrocław. W skład grupy wchodzą kucharze, artyści, badacze, naukowcy i rolnicy. Otwarcie wystawy odbyło się 13 marca, ale najciekawsze wydarzenie szykuje się na koniec – 22 kwietnia, w Międzynarodowy Dzień Ziemi, grupa zorganizuje podziemną kolację, będącą efektem jej wielomiesięcznej pracy nad lokalnymi produktami spożywczymi. Zanim jednak to nastąpi, warto zainteresować się wrocławskimi wydarzeniami nadchodzącego tygodnia. 20 marca w Muzeum Współczesnym Wrocław otwiera się wystawa Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej, skupiająca się na twórczości artystów słowackich powstającej od lat 60. do czasów współczesnych. Zarysowany zostanie tu także kontekst narodzin sztuki konceptualnej na Słowacji, do 1989 roku funkcjonującej w obiegu alternatywnym, oraz jej obecnej sytuacji w nowym ustroju. Dzień wcześniej (19 marca) w Centrum Sztuki WRO otworzy się wystawa Milana Kohouta Jak stajemy się bezdomni, będąca rejestracją akcji przeprowadzonej w jednym z wrocławskich tramwai – artysta podróżował nim przez cały dzień z trójką studentów Katedry Mediacji Sztuki wrocławskiej ASP, odtwarzając czynności dnia codziennego. Akcja odbywała się w zeszłym roku w ramach sympozjum Mediacje sztuki w przestrzeni publicznej. Na tym jednak nie koniec atrakcji – 21 marca warto wybrać się do galerii Brzuch Centrum Trawienia Wizji, gdzie odbędzie się wernisaż wystawy Huberta Pokrandta Pająk, na której zobaczymy nowe obrazy artysty.
PRZEDSMAK WENECJI. W tym roku Biennale w Wenecji zaczyna się wyjątkowo wcześnie (już 9 maja!), ale polska publiczność ma szansę na prapremierę weneckich wrażeń już w tym tygodniu w Łodzi. 20 marca w Muzeum Sztuki otwiera się wystawa Związki rozwiązki Joanny Malinowskiej i C.T. Jaspersa, którzy w tym roku będą reprezentować Polskę na Biennale. Wystawa zaplanowana jest jako retrospektywa dwójki artystów, w której, obok działań quasi-naukowych, ważnym wątkiem będzie ich relacja, zarówno artystyczna, co i osobista.
INTERPRETACJA PRZEMIJANIA. W najbliższych dniach w krakowskim Bunkrze Sztuki zapanować może nostalgiczny nastrój. W sobotę 21 marca rozpoczyna się tam wystawa Rolanda Wirtza Immediatus, poświęcona kwestii pamięci i przemijania. Artystę szczególnie interesują momenty przełomowe, zarówno pod kątem społeczno-politycznym, co i osobistym. Ważne dla siebie chwile rejestruje za pomocą ciekawej metody – zdjęcia wykonuje w nieużywanej obecnie technologii Cibachrome, stosuje także bardzo długi czas naświetlenia, co pozwala mu rejestrować ruch bohaterów jego zdjęć. Dodatkową atrakcją wystawy będzie multimedialna instalacja site-specific, imitująca widok z okien na górnym piętrze galerii, obecnie zasłoniętych.
DIALOG Z MIASTEM. Od 14 marca do 21 marca w Gdańsku trwa Tydzień Flandrii. Z tej okazji w CSW Łaźnia od 20 marca będzie można oglądać wystawę Rozdziały…miasta, w której weźmie udział dwójka belgijskich artystów – Frank Depoorter i Lore Rabaut. Prace pokazywane na wystawie powstały częściowo w wyniku ich pobytu rezydencyjnego w Gdańsku, gdzie każde z nich doświadczało miasta na inny sposób. Swoje wrażenia ujęli w formie prac rysunkowych i rzeźbiarskich.
SZTUKA W STOLICY. W tym tygodniu sporo dzieje w różnych częściach Polski, ale mieszkańcy Warszawy także nie powinni narzekać na nudę. Już jutro, 17 marca, szykują się dwa ciekawe wydarzenia: wernisaż wystawy Szczęście dobro piękno Katarzyny Przezwańskiej w Galerii Dawid Radziszewski oraz spotkanie z Karolem Radziszewskim i pokaz jego filmu Książę w Zachęcie (godz. 18). W piątek 20 marca rozpocznie się wystawa Co jest ważne, przygotowana przez studentów i doktorantów pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego i dr Igora Przybylskiego z Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wystawa odbędzie się w Skwerze, filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny. Z kolei następnego dnia, 21 marca, w galerii Leto otworzy się wystawa Wojciecha Pusia A/N.