NR 39/2023

NA DOBRY POCZĄTEK: 2015 rok w galeriach

NA DOBRY POCZĄTEK: 2015 rok w galeriach

Zapowiedzi, zapowiedzi… Zeszłotygodniową rubrykę „Na dobry początek” poświęciliśmy planom wystawienniczym polskich instytucji sztuki w 2015 roku. Obraz nadchodzącego roku w sztuce nie byłby jednak pełny bez dodania planów galerii prywatnych (i nie tylko), których z roku na rok w Polsce przybywa. Postanowiliśmy więc spytać galerzystów i galerzystek, jakich wystaw można się spodziewać w ich galeriach. Nie wszyscy odpowiedzieli, a niektórzy nawet nie chcieli zdradzić swoich planów, najwyraźniej chcąc później zaskoczyć publiczność (lub w panice nadal ustalając plan na najbliższy miesiąc). Przychodzi nam do głowy także myśl, że nie chcieli zdradzić ich nam (czy obrażanie się na prasę i brak rozpisanego programu to element słynnej profesjonalizacji warszawskiej sceny galeryjnej?). Część galerzystów mogła podać nam tylko informacje o najbliższej wystawie – dobre i to. Poniżej przedstawiamy Wam rezultaty naszej kwerendy.

Jolanta Marcolla

Jolanta Marcolla, Mistyfikacja, 1976

Fundacja Arton, Warszawa
Jolanta Marcolla, Własny pokój
10 stycznia – 7 luty 2015

Nasz przegląd zaczynamy od Fundacji Arton, gdzie już w miniony piątek Marika Kuźmicz otworzyła wystawę Jolanty Marcolli, będącą pierwszym indywidualnym pokazem tej artystki od… 34 lat. Związana z wrocławskim środowiskiem Marcolla należała do grona założycieli Galerii Sztuki Aktualnej, a w historii sztuki zapisała się głównie jako konceptualistka, badająca właściwości medium wideo. Wystawa w Fundacji Arton ma na celu pokazanie mniej znanych zdjęć tej artystki, naznaczonych zdecydowanym rysem feministycznym.

Tomek Baran, nr 071f75, 2014, emalia na płótnie, 180 x 123 cm

Tomek Baran, nr 071f75, 2014, emalia na płótnie, 180 x 123 cm

Le Guern, Warszawa
Tomek Baran, #808080
otwarcie 23 stycznia 2015

Monochromatyczne, abstrakcyjne płótna krakowskiego malarza Tomka Barana są już w Warszawie dobrze znane – widzieliśmy je zarówno na wystawie Co widać w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, jak i w galerii Le Guern (reprezentującej artystę). Od ostatniej wystawy Barana w galerii minęło już kilka miesięcy, czas więc na prezentację nowych prac artysty, w których widoczne staje się dążenie do trójwymiarowości, jak i zabawy z samym medium malarskim. W niektórych pracach Baran porzuca płótno, często też stosuje niemalarskie narzędzia (np. emalię chlorokauczukową), niestrudzenie badając granice malarstwa i tkwiące w nim sprzeczności.

Justyna Górowska, projekt Merapi, wideo

Justyna Górowska, projekt Merapi, wideo

Lokal_30, Warszawa
Justyna Górowska, Dziewczyna, która poślubiła wulkan
13 luty – 28 luty 2015

W galerii lokal_30 do 7 lutego trwa wystawa Zbieractwo, łowiectwo Jana Mioduszewskiego (jutro możecie wybrać się tam na premierę książki: Jan Mioduszewski. Fabryka mebli). Po niej w przestrzeniach przy ulicy Wilczej swoje prace pokaże młoda artystka Justyna Górowska. Główną osią wystawy są prace, które artystka stworzyła w wyniku swojej rocznej wyprawy do Indonezji – Merapi oraz orang pendek. Pierwszy z nich jest rejestracją zaślubin kobiety z wulkanem Merapi, drugi to opowieść o poszukiwaniu mitycznego stwora Orang pendeka, pół-człowieka, pół-zwierzęcia, zamieszkującego według legendy lasy Sumatry. Brzmi mocno. W kwietniu w lokal_30 otworzy się wystawa nowego cyklu fotograficznego Karoliny Breguły dedykowana historiom uszkodzonych lub zniszczonych dzieł sztuki. Wakacje w galerii miną w towarzystwie wystawy Casual painting Aleksandry Czerniawskiej i Anny Panek, które w przewrotny sposób wracają do idei malarstwa użytecznego społecznie. Nowy, powakacyjny sezon w galerii rozpocznie za to wystawa Józefa Robakowskiego.

Paweł Kruk, 2012 rok

Paweł Kruk, 2012 rok

Galeria Dawid Radziszewski, Warszawa
Katarzyna Przezwańska
Paweł Kruk

Po dość apatycznym 2014 roku (wyznaczanym bardziej przez wyjazdy na targi niż wystawy), wielu z nas zapewne z ciekawością wygląda nowych wydarzeń w galerii Dawida Radziszewskiego. Obecnie można obejrzeć w niej wystawę Uciec i wrócić, na której zestawione zostały prace kilku artystów – Jana Dobkowskiego, grupy Gelitin, Piotra Urbańca, Agnieszki Polskiej i Tomasza Kowalskiego. W pierwszej połowie roku możemy za to spodziewać się indywidualnych wystaw Katarzyny Przezwańskiej i Pawła Kruka. Ten drugi w ostatnich latach był mało aktywny artystycznie, jego wystawa w galerii Dawid Radziszewski będzie więc powrotem na scenę.

Fundacja Galerii Foksal w budowie

Fundacja Galerii Foksal w budowie, fot. Adam Przywara

Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
otwarcie nowej siedziby – wiosna 2015
Sergeij Tcherepnin

Siedziba Fundacji Galerii Foksal, długo zamknięta z powodu remontu, w końcu zostanie otwarta na wiosnę tego roku. Przebudowy galerii podjął się architekt Roger Diener (pracownia Diener & Diener). W zaprojektowanych przez niego wnętrzach zobaczymy wystawę Sergeija Tcherepnina. Tcherepnin jest znany główne dzięki swoim pracom dźwiękowym, które przybierają różne formy – od rzeźby, poprzez instalację, aż do performance.

Błażej Pindor, Pałac Kultury i Nauki, 2014

Błażej Pindor, Pałac Kultury i Nauki, 2014

Raster, Warszawa
Villa Toronto
16 – 23 stycznia 2015

Galeria Raster ma za sobą bardzo udany rok – nie tylko uczestniczyła w ważnych targach sztuki (w tym nowojorskie Frieze) i sprzedała prace Salvs&Tatars do Tate, ale również odbyło się tutaj kilka ciekawych wystaw, przyciągających uwagę szerszej publiczności (Społeczeństwo jest niemiłe, wystawa Marcina Maciejowskiego i Anety Grzeszykowskiej). Obecnie w galerii nadal trwa estetyczna i lekka wystawa Aluminium Song. Po niej zobaczymy prace Jana Tomzy-Osieckiego i fotografie Błażeja Pindora (ten ostatni brawurowo sfotografował dla Rastra warszawski PKiN, premiera książki prof. Waldemara Baraniewskiego jeszcze w styczniu!). W tym roku rastryści planują także wystawy trzech artystów współpracujących z Rastrem, jednak dawno nie pokazywanych – Sławomira Elsnera, Zbigniewa Rogalskiego i Michała Budnego. Jak jednak przewidujemy, emocje w galerii koncentrują się obecnie na przygotowaniach do otwarcia Villi Toronto – organizowanego przez Raster (razem z galerią Art Metropole) tygodniowego spotkania kilku wybranych galerii w Toronto. Wcześniejsze edycje Villi zostały zrealizowane w Warszawie, Rejkiawiku i Tokio. Mocny początek roku!

Małgorzata Goliszewska, Ubierz mnie, 2011

Małgorzata Goliszewska, Ubierz mnie, 2011

Leto, Warszawa
Małgorzata Goliszewska, Ostatnia i pierwsza osoba musi mieć psa
luty 2015

Pamiętacie Małgorzatę Goliszewską, młodą artystkę, której praca Ubierz mnie z 2011 roku spotkała się z entuzjastyczną reakcją publiczności i mediów? W tym roku możecie spodziewać się jej wystawy w galerii Leto i nie wątpimy, że znajdzie się wielu zainteresowanych dalszymi losami Goliszewskiej – jej kariera miała ciekawy początek, ale czy po nim cokolwiek nastąpiło? Zobaczymy na wystawie. Z kolei w marcu i maju tego roku Marta Kołakowska planuje wystawy Wojciecha Pusia i Bianki Rolando. Galerzystka wyjedzie także z częścią swoich artystów na targi do Madrytu i Brukseli.

Alicja Kwade

Alicja Kwade

Stereo, Warszawa
Gizela Mickiewicz
Alicja Kwade
Norman Leto
Steve Bishop

Ten rok dla galerii Stereo nie był szczególnie łaskawy jeśli chodzi o kwestie lokalowe. Zuzanna Hadryś i Michał Lasota musieli pożegnać się ze świetną miejscówką na Żelaznej, czekamy więc na informacje, gdzie odbędzie się następna wystawa galerii. A ona nadejdzie na pewno – w tym roku w galerii Stereto wystąpić ma Gizela Mickiewicz z najświeższym projektem, w planach są także wystawy Alicji Kwade, Normana Leto (czyżby była to zapowiedź zakończenia jego pracy nad Photonem?) i Steve Bishop. Zapowiada się świetny sezon.

Iza Tarasewicz, . Dimensional Compression  2014, mdf, płótno

Iza Tarasewicz, Dimensional Compression, 2014, mdf, płótno

BWA Warszawa, Warszawa
Iza Tarasewicz
luty 2015

Po odbyciu rezydencji w Berlinie, Izabela Tarasewicz wydaje się rozkwitać – tworzy nowe prace i co rusz otwiera swoją nową wystawę. Jej wizyta w BWA Warszawa, zapowiadana na początek lutego, z pewnością ucieszy wielu warszawiaków. W tym roku w galerii otworzą się wystawy trzech artystek reprezentowanych przez BWA (Małgorzata Szymankiewicz, Ewa Axelrad, Kama Sokolnicka), możemy także liczyć na gościnną wizytę Piotra C. Kowalskiego i Joann Janiak oraz ukraińskich artystek Lady Nakonecznej i Zhanny Kadyrowej.

Anna Zaradny, fot. Szymon Rogiński

Anna Zaradny, fot. Szymon Rogiński

Starter, Warszawa
Anna Zaradny, Rekonstrukcja
15 stycznia – 28 luty 2015

Już w najbliższy czwartek w galerii Starter szykuje się indywidualna wystawa Anny Zaradny. Jej tytuł można rozumieć co najmniej na dwa sposoby – jako odniesienie do zrekonstruowanej przez artystkę Dzidy Edwarda Krasińskiego, co i całej ekspozycji, na której znajdzie się pięć zrekonstruowanych prac samej Zaradny, pokazywanych wcześniej w innych przestrzeniach. W przypadku odtworzonej Dzidy nie jest to dosłowna kopia – praca Zaradny ma tę samą formę i wielkość, ale swoją dzidę artystka zrobiła z mechanizmów wyciętych z pozytywkowych kart okolicznościowych. Swoje instalacje dźwiękowe Zaradny zwykle przygotowuje z myślą o miejscach, gdzie mają być pokazywane, ciekawi nas więc, jak będą równie dobrze prezentować się w galerii przy Andersa – efekty tego eksperymentu poznamy już wkrótce.

Wojciech Gilewicz, Far Rock, 2014, video still

Wojciech Gilewicz, Far Rock, 2014, video still

Galeria Foksal, WarszawaKoji Kamoji, Modlitwa do bytu. Rysunki
23 stycznia – 6 marca 2015

Ten rok na Foksal zapowiada się jako spokojniejszy – w galerii planowany jest gruntowny remont. Zanim jednak prace remontowe zaczną się na dobre, zdążymy zobaczyć tam wystawę rysunków Koij Kamojiego z lat 2011-2014. Po niej planowana jest wystawa Wojciecha Gilewicza (późna wiosna), a z okazji Roku Kantora, do galerii powróci jeden z jej czołowych artystów. Wystawa Brudnopisy Tadeusza Kantora rozpocznie się 11 września 2015 roku.

z cyklu Homo Urbanus Europeanus

Jean-Marc Caracci, z cyklu Homo Urbanus Europeanus

Atlas Sztuki, Łódź
Jean-Marc Caracci, Homo Urbanus Europeanus
23 stycznia – 1 marca 2015 roku

Pierwsze miesiące 2015 roku w Atlasie Sztuki miną pod znakiem fotografii. Do 18 stycznia w łódzkiej galerii trwa wystawa Wojciecha Wilczyka Święta wojna, a niedługo po niej otworzy się wystawa Jeana-Marca Caracci. Prezentowany będzie na niej jego projekt Homo Urbanus Europeanus, realizowany od 2007 roku. Jego głównym tematem jest człowiek w przestrzeni miejskiej. Artysta, dążąc do stworzenia zbiorowego portretu „miejskiego Europejczyka”, fotografował przychodów w różnych miastach Europy, z reguły w miejscach oficjalnych, a zarazem trudnych do identyfikacji. Na wiosnę Atlas Sztuki szykuje wystawę Iluzje, prezentującą zbiory Kunstarchiv Beeskow – ogromnej kolekcji przedmiotów i dzieł sztuki z czasów NRD. Na wystawie znajdziemy zarówno przedmioty codziennego użytku, jak i prace takich artystów jak Neo Rauch czy Werner Tübke. Gratką dla miłośników sztuki nowoczesnej będzie za to kwietniowa wystawa w Atlasie Sztuki, na której po raz pierwszy zobaczymy prace z kolekcji dra Wernera Jerke. W jej skład wejdzie wiele dzieł polskiej awangardy lat 20. oraz neoawangardy lat 60., które nie były do tej pory prezentowane w Polsce. Z okazji wystawy kolekcji dra Wernera Jerke planowana jest także publikacja książki Agnieszki Minich na temat życia (1898-1965) i pracy jej ojca dra Mariana Minicha (pierwszego i wieloletniego dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi) zawierająca fragmenty jego dzienników oraz przedruk jego Szalonej galerii. W maju należy się za to spodziewać w galerii wystawy belgijskiego fotografa Carla De Kayzera, a we wrześniu – rosyjskiego konceptualisty Igora Makarewicza.

Anna Bąk, ujęcie z filmu Sound Spa

Anna Bąk, ujęcie z filmu Sound Spa

Pracownia Portretu, Łódź
Anna Bąk, 9 minut
luty 2015

Prowadzona od roku przez Macieja Łuczaka Pracownia Portretu, zlokalizowana na Księżym Młynie, to niepozorne, ale ciekawe miejsce, gdzie pokazywane są wystawy artystów zarówno zagranicznych, jak i lokalnych. Nowy rok zaczyna się w galerii od wystawy 9 minut Anny Bąk. Tytuł wystawy nawiązuje do czasu, w jakim światło dociera ze Słońca na Ziemię. Na wystawie zobaczymy kolaże, rzeźby a także film Miód. Interesująco może być także w marcu, kiedy w Pracowni Portretu zostanie pokazana wspólna wystawa Izy Robakowskiej i mało znanego artysty Jerzego Zachary, paradoksalnie niezwykle twórczego i wręcz hiperaktywnego. Na maj planowane są aż dwie wystawy – pochodzącej z Los Angeles Sabiny Chou. Prace tej artystki są tworzone z myślą o miejscu, gdzie mają być pokazane, ich celem jest zbudowanie dialogu pomiędzy przestrzenią i odbiorcami. W tym celu często odnosi się do języka i narzędzi teatru, jej prace przypominają dekoracje sceniczne lub rekwizyty o nieokreślonym statusie. Niedługo po tym w Pracowni Portretu zobaczymy projekty Home&Away, podróżujące z galerii West w Hadze. Jego łódzka odsłona powstanie przy przy współpracy kolektywu Het Mooiste.

Nuovo Riche, "Art`s exclusive faeces/ The creation", złoto w karafce, 2011

Nuovo Riche, Art`s exclusive faeces/ The creation, złoto w karafce, 2011

Dwie Lewe Ręce, Katowice
Nuovo Riche
marzec 2015

Galeria Dwie Lewe Ręce istnieje dopiero od roku, ale już jest jednym z ciekawszych punktów na artystycznej mapie Katowic. W tym roku planowanych jest tam około 6-7 wystaw. Na koniec marca w galerii szykuje się wystawa prac młodego, początkującego artysty Nuovo Riche. Po nim wystąpi Mateusz Ząbek, świeżo upieczony absolwent katowickiej ASP. Współpracująca z galerią Marta Kudelska przygotuje tam wystawę Mateusza Szczypińskiego, w planach jest także pokaz prac Pawła Śliwińskiego.

Szymon Szewczyk, widok wystawy Możliwe rozwiązania, Art Agenda Nova

Szymon Szewczyk, widok wystawy Możliwe rozwiązania, Art Agenda Nova

Art Agenda Nova, Kraków
Szymon Szewczyk, Możliwe rozwiązania
9 stycznia – 27 luty 2015

W ubiegłym roku prace Szymona Szewczyka mogliśmy oglądać zarówno w galerii Dwie Lewe Ręce, jak i warszawskim Zamku Ujazdowskim. W miniony piątek jego wystawa otworzyła się w galerii Novej – tym razem mieszkańcy Krakowa będą mieli okazję zapoznać się z jego estetycznymi pracami, w których artysta swobodnie żongluje formami zaczerpniętymi z konstruktywizmu, nawiązaniami do afrykańskich obiektów etnograficznych czy PRL-owskiej kultury wizualnej. W podobnej atmosferze zostanie utrzymana wystawa Zuzanny Rokity, zapowiadająca się na kwiecień. W tym roku Nova jak zwykle weźmie udział w Krakersie, czyli krakowskim gallery weekendzie, podczas którego pokaże prace ukraińskiego artysty Mykola Ridny’ego, podejmujące krytyczną refleksję nad kondycją postsowieckiego społeczeństwa. Pod koniec maja możemy zaś spodziewać się w wystawy Kaela T Bloka, na której zobaczymy fotografie osób transseksualnych (wystawa będzie odbywać się w ramach Trans*Festiwalu).

Łukasz Stokłosa, Lucy Harker, Isabelle Adjani, olej na płótnie, 2014

Łukasz Stokłosa, Lucy Harker, Isabelle Adjani, olej na płótnie, 2014

Zderzak, Kraków
Łukasz Stokłosa, Numer 392
22 stycznia – 14 marca 2015

Fani estetyki noir powinni w tym miesiącu wybrać się do galerii Zderzak, gdzie swoją indywidualną wystawę otwiera Łukasz Stokłosa. Będzie to jego trzecia prezentacja w galerii i zobaczymy na niej nowe prace artysty. Głównym punktem wystawy będzie portret młodej damy, będący wizerunkiem aktorki Isabelle Adjani w roli Lucy Harker. Stokłosa przygotował dla nas cykl prac ułożonych w formie mrocznej zagadki, na których zobaczymy wędrówkę romantycznej bohaterki przez opuszczone pałace, ogrody i oranżerie.

Jerzy Nowosielski, praca z 1956 roku

Jerzy Nowosielski, projekt scenografii do Krzesiwa, 1956

Galeria Starmach, Kraków
Jerzy Nowosielski, Teatr lalek
Notatki – część piąta
3 luty – 2 kwietnia 2015

Nowy rok galeria Starmach rozpoczyna od piątej wystawy z cyklu Notatki, na której zobaczymy nie pokazywane wcześniej prace na papierze Jerzego Nowosielskiego. Tym razem będą to projekty scenograficzne i lalkowe wykonywane w latach 50. dla teatrów lalek. Wystawa w galerii Starmach koncentruje się głównie na projektach artysty do spektakli Przygody Misia Łazęgi Giennadija Matwiejewa oraz Krzesiwa Hansa Christiana Andersena – oba spektkale wystawił Teatr Lalek „Pionokio” w Łodzi. Dodatkowo, na wystawie zostanie pokazana rzeczywista scenografia do Krzesiwa i lalki biorące udział w tym spektaklu, wykonane przez zespół pracowników Teatru „Groteska” w Krakowie.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też