NR 11/2023

NA DOBRY POCZĄTEK: 20 – 26 czerwca

NA DOBRY POCZĄTEK: 20 – 26 czerwca
Pawilon Czterech Kopuł, fot. Stanisław Klimek

Pawilon Czterech Kopuł, fot. Stanisław Klimek

OTWARCIE. Pawilon Czterech Kopuł, nowy oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu poświęcony sztuce współczesnej, otwiera się dla szerokiej publiczności już w najbliższą niedzielę (26.06). Budynek pawilonu zaprojektowany w 1912 roku przez jednego z najciekawszych architektów modernizmu, Hansa Poelziga, po latach wraca do swojej pierwotnej funkcji wystawienniczej. Premierowo pokazana zostanie wystawa stała z kolekcji MNWr, na którą składają się dzieła najwybitniejszych polskich twórców II poł. XX w. i współczesnych, jak Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Władysław Hasior, Tadeusz Kantor, Katarzyna Kozyra, Alina Szapocznikow czy Jakub Julian Ziółkowski oraz artyści związani ze środowiskiem wrocławskim. Muzeum planuje również program wystaw czasowych – pod koniec sierpnia zaprezentowana zostanie tam Letnia Rezydencja. Kolekcja Marxa gościnnie we Wrocławiu wypożyczona na ten czas z muzeum Hamburger Bahnhof. Polecamy wizytę.

Krzysztof M. Bednarski, Brzeg cienia (Wyznanie), instalacja, Galeria Foksal, Warszawa 2007, fot. Mariusz Michalski

Krzysztof M. Bednarski, Brzeg cienia (Wyznanie), instalacja, Galeria Foksal, Warszawa 2007, fot. Mariusz Michalski

LIST W BUTELCE. We Wrocławiu nie można opuścić także solowego pokazu Gravity. Tymoteuszowi Karpowiczowi (25.06) Krzysztofa M. Bednarskiego w galerii Awangarda BWA Wrocław. Rzeźbiarz koncentruje się na siłach przyciągania, w jakich znajduje się on sam i jakie oddziałują na jego twórczość poprzez poezję, literaturę, kino czy teatr – nieprzypadkowo wystawa dedykowana jest Karpowiczowi, poecie, ostatniemu polskiemu moderniście, który badając granice możliwości języka pragnął zrealizować utopijny projekt pomieszczenia całości ludzkiego doświadczenia w słowie. W Awangardzie motywy obecne w twórczości Bednarskiego od lat, takie jak Moby Dick, przeplatają się z rekonstrukcjami jego działań site specific (Brzeg cienia, Pasaże słoneczne) i nowymi realizacjami (Melancholia). Wystawę należy traktować jako całość – egzystencjalny komunikat, który artysta wysyła w przestrzeń z nadzieją, iż zostanie kiedyś odczytany.

Ryszard Górecki, For You, 2001, lakiery przemysłowe, płótno, 100 x 80 cm

Ryszard Górecki, For You, 2001, lakiery przemysłowe, płótno, 100 x 80 cm

KOLEKTYWNIE. Najbliższy tydzień obfituje w otwarcia letnich festiwali – po raz kolejny w naszych zapowiedziach pojawia się stolica Dolnego Śląska. W najbliższy piątek ruszy czternasta edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL Warsztat pracy (25.06) prezentująca działania w przestrzeni miejskiej Wrocławia, tym razem – na terenie hali Fabryki Automatów Tokarskich. To przemysłowy kompleks powstały jeszcze w XIX w., który dziś funkcjonuje głównie jako relikt PRL-u. Przestrzeń kojarzona z etosem pracy kolektywnej nieprzypadkowo łączy się z motywem przewodnim tegorocznego festiwalu, czyli szeroko rozumianym zagadnieniu pracy. Obok interwencji artystycznych (m.in. LUXUS, Maciej Bączyk, Karina Marusińska) ważną rolę odegra Scena Dźwiękowa, w ramach której temat przepracowany zostanie z perspektywy historycznej i futurystycznej (m.in. RSS B0YS). Warto zwrócić również uwagę na bogaty program wydarzeń towarzyszących.

Karolina Brzuzan, Brakujące kalorie, praca zamówiona na Alternativa 2016

Karolina Brzuzan, Brakujące kalorie, praca zamówiona na Alternativa 2016

PEŁNE BRAKI. Kolejnym, niezwykle istotnym na wakacyjnej mapie wydarzeniem jest gdańska Alternativa pod tegorocznym hasłem Uszczerbki i straty (24.06). Trwający niemalże dwa miesiące festiwal koncentruje się alternatywnych ścieżkach sztuki i jej społecznej roli. Alternativa osadzona jest zarówno w lokalnym, jak i globalnym kontekście, poszukując relacji między współczesną praktyką artystyczną i kuratorską. Jak co roku, planowany jest bogaty program wystaw międzynarodowych oraz towarzyszących im akcji artystycznych, publikacji i spotkań. Wydarzenie zlokalizowane jest na terenie Stoczni Gdańskiej, a na wernisaż zapraszamy już w najbliższy piątek.

Izabella Gustowska Trucizna END, fot. materiały organizatora 11. MFSW inSPIRACJE

Izabella Gustowska, Trucizna END, fot. materiały organizatora 11. MFSW inSPIRACJE

PŁYNNIE. Na festiwalowym szlaku nie może zabraknąć także szczecińskich inSPIRACJI, w tym roku odbywających się pod hasłem Oksydan (24.06), co w tłumaczeniu na język potoczny oznacza – wodę. Żywioł ten stał się tematem przewodnim festiwalu, zarówno w kontekstach symbolicznych, jak i duchowych, wskazując na wzajemne przenikania, przepływy między pozornie odległymi artystycznymi działaniami. Te założenia realizuje przede wszystkim wystawa główna festiwalu OKSYDAN. Po płynno-empatycznej stronie życia, gdzie będzie można zapoznać się z pracami m.in. Koji’ego Kamoji’ego, Izabelli Gustowskiej, Keda Olszewskiego czy Doroty Buczkowskiej. Zapowiada się metafizycznie.

Odnawianie Pomnika Chłopa Daniela Rycharskiego

Odnawianie Pomnika Chłopa Daniela Rycharskiego

EXEGI MONUMENTUM. Z kolei w czwartek rusza ósma edycja Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto w Lublinie (23.06). Kluczową figurą dla tegorocznej, kuratorowanej przez Stacha Szabłowskiego odsłony jest pomnik – jako podstawowe narzędzie do wypełniania fizycznej przestrzeni miasta treściami symbolicznymi. To swoisty “aktor” miejskiej przestrzeni, który nadaje dramaturgii kontekstom urbanistycznym, reprezentując – w teorii – zbiór wartości, z jakimi utożsamia się dana miejska społeczność. Inicjowane przez władze czy organizacje obywatelskie pomniki realizować mają pewien projekt ideologiczny, a nie twórczy. Tym razem jednak, w ramach Otwartego Miasta, artyści otrzymają moc sprawczą do powołania autorskiego zbioru nowych, tymczasowych pomników w przestrzeni Lublina.

Barbara Kozłowska, Arytmia performance, Wrocław 1980

Barbara Kozłowska, Arytmia performance, Wrocław 1980

SZALONE LATA. Czwartek w stolicy to święto dla zainteresowanych sceną artystyczną lat 70. W Fundacji Profile otwiera się wystawa Procedery sztuki lat 70., skoncentrowana na początkach performansu w Polsce. To moment, w którym zaczęto wychodzić poza klasyczne kanony modernizmu, otwierając sztukę na konteksty społeczne i polityczne. Artyści, ówcześnie działający poza oficjalnym obiegiem, dziś zaliczani są do klasyków neoawangardy: Andrzej Dłużniewski, Jarosław Kozłowski, Natalia LL, Józef Robakowski, Krzysztof Wodiczko to tylko niektóre z nazwisk, które pojawią się w Profilach. Z kolei w Fundacji Arton będzie można obejrzeć pokaz poświęcony twórczości Barbary Kozłowskiej Wszystko to możesz zobaczyć gdziekolwiek, jednej z najwybitniejszych postaci wrocławskiej awangardy lat 70., na której zobaczyć będzie można jej instalację Negatywy fikcji z 1976 roku. Kozłowska animowała autorską galerię Babel – niezależne miejsce spotkań artystów, uczestniczyła również w najważniejszych wydarzeniach tamtego okresu: Sympozjum Wrocław 70Zjazd Marzycieli w Elblągu w 1971 roku. Jej działania charakteryzowała efemeryczność: przyjmowały one formę performansów, happeningów czy ulotnych interwencji przestrzennych. Artystka pozostawiła po sobie jednak również liczne prace, poezję czy teksty teoretyczne – wystawa inauguruje prace Fundacji nad jej dotychczas nieuporządkowanym archiwum.

Krystian Truth Czaplicki, Odpisz tam, gdzie rosną poziokm

Krystian Truth Czaplicki, Odpisz tam, gdzie rosną poziokm

NOŚNIK. W czwartek będzie można też wstąpić do Bank Pekao Project Room w Zamku Ujazdowskim na wernisaż Krystiana Trutha Czaplickiego Odpisz tam, gdzie rosną poziokm (23.06). To parafraza tytułu słynnego filmu Ingmara Bergmana, który w niezwykle osobisty sposób opowiedział w nim o własnych egzystencjalnych obawach. Czaplicki odnosi to do standardów współczesności, gdzie wszystkie te emocje odnaleźć można w pamięci przeciętnego smartfona – urządzeniu, który ułatwić ma międzyludzką komunikację i który staje się centralnym elementem instalacji przygotowanej przez artystę w CSW.

Doru Tulcan, Mistrz Manole, 1975, dzięki uprzejmości Doru Tulcan

Doru Tulcan, Mistrz Manole, 1975, dzięki uprzejmości Doru Tulcan

EDUKACJA KRYTYCZNA. Po szeroko komentowanym zamknięciu pawilonu Emilia, MSN wciąż działa w przestrzeni przy Pańskiej. W najbliższy piątek szykuje się tam otwarcie ekspozycji Ćwiczenia z kreatywności (24.06), która porusza kwestie alternatywnych metod edukacji artystycznej, edukacji rozumianej jako międzyludzka, wspólnotowa forma działania umożliwiająca krytyczne uczenie się. To też głos we współczesnych debatach na temat zwrotu edukacyjnego w sztukach wizualnych czy urynkowienia kreatywności. Tytuł odwołuje się do nazwy kursu artystycznego prowadzonego w latach 70. przez Miklósa Erdély’ego i Dórę Maurer w Budapeszcie. Warto zwrócić uwagę na architekturę wystawy zaprojektowaną przez Tamása Kaszása odwołującą się do instalacji architektonicznej Poipoidrom Roberta Filliou i Joachima Pfeufera, która swoją formą odzwierciedlać miała kolejne etapy procesu twórczego.

Olga Kisseleva, z cyklu Nie-rozmaite historie

Olga Kisseleva, z cyklu Nie-rozmaite historie

ZNACZENIA. Z Warszawy przenosimy się do Krakowa, a konkretniej do MOCAK-u. Od tego tygodnia będzie tam można oglądać nową wystawę Martwa natura. Portret psychologiczny (23.06) autorstwa rosyjskiej artystki Olgi Kisselevy. Zaprezentowane na niej serie fotograficzno-tekstowe: Nie-rozmaite historie oraz Hiper-rzeczywistość wykorzystują zaaranżowane produkty spożywcze i przedmioty codziennego użytku. W obu cyklach artystka obrazy lub przedstawione na nich obiekty poddaje psychologicznej lub socjologicznej analizie, kierując widza na zupełnie nowe ścieżki interpretacyjne.

Natalia Bażowska, On patrzy, 40 x 50 cm, 2012, akryl na płótnie

Natalia Bażowska, On patrzy, 40 x 50 cm, 2012, akryl na płótnie

KLASYCZNY MOTYW. Już od dziś w PGSie będzie można zobaczyć wystawę Wśród twarzy (20.06), grupowy pokaz piętnastu uczestników konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Znane z poprzednich edycji prace mieszają się tu z nowymi propozycjami, które koncentrują się wokół motywu twarzy jako źródła inspiracji. Wśród artystów, którzy pojawią się w Sopocie, będzie można zobaczyć m.in. Natalię Bażowską, Ewę Juszkiewicz czy Krzysztofa Maniaka.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też