SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.06.2018 2 min

„Metamorfizm” Magdaleny Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy

Magdalena Abakanowicz odcisnęła wyraźny ślad w światowej sztuce tkaniny dzięki prezentacji swoich przemyśleń, idei i osiągnięć na kilku edycjach legendarnego Biennale Tkaniny w Lozannie. Relacje były obustronne i przebiegały na różnych płaszczyznach. Pozwoliły skupić na artystce uwagę całego świata, a jednocześnie spowodowały, że jej wpływ na światową sztukę, przede wszystkim tkaniny, nabrał tak szerokiego i ogromnego znaczenia. Kontakty lozańskie, przyjaźnie Abakanowicz z Alice i Pierre’em Pauli, Marguerite i Pierre’em Magnenat, pozwalają po wielu latach odkrywać wspaniałe dzieła, które artystka przekazała swoim szwajcarskim przyjaciołom. Stanowią one obecnie część zbiorów Fundacji Toms Pauli, która zachowuje i bada bogatą spuściznę lozańskich Biennale. I nie były dotychczas prezentowane publiczności w Polsce. To czyni tę wystawę tak wyjątkową.

Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy

Obecna prezentacja skupia się na dojrzałym okresie twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkaniny artystycznej, kiedy jej starania o autonomię tego medium zyskały uznanie na świecie. Dzięki nim we wnętrzach uznanych galerii i muzeów na świecie pokazywano prace, które zrywały z płaszczyznowością formy tkackiej czy wręcz stworzyły nowy gatunek w pełni trójwymiarowych rzeźb miękkich. Abakanowicz była prekursorką tych działań i z nimi jest przede wszystkim kojarzona. W tym kontekście jako eksperyment należy traktować powrót do tradycyjnych metod pracy, jaką było projektowanie na kartonie i przekazanie realizacji wykwalifikowanym rzemieślnikom. Taka postawa była odległa polskiej szkole tkaniny, jednak została przez Abakanowicz wypróbowana. Efektem są dwa wyjątkowe dzieła: karton autorstwa artystki i zrealizowana w legendarnym Aubusson na jego podstawie tkanina.

Abakanowicz znana jest ze swoich wielkoformatowych dzieł, dlatego na wystawie nie mogło ich zabraknąć. Są więc Abakany z Lozanny, ale też „Kompozycja monumentalna”, praca wypożyczona z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, która pokazuje, jak doskonale artystka potrafiła swoją sztuką dominować w przestrzeni. Ta instalacja z lat 1973–75 ma rozmach i siłę organicznych form, stanowi komentarz dla realizacji przeznaczonych do wnętrz prywatnych i galerii.

Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy
Magdalena Abakanowicz, „Metamorfizm”, widok wystawy

Zapowiedzią zmian w języku formalnym są prace z cyklu „Landscape” i „Embrologia”.  Dopełniają one portretu Magdaleny Abakanowicz jako artystki wszechstronnej i otwartej, wciąż poszukującej nowych form wyrazu. Niemniej zamykają już etap zdobywania dla sztuki tkaniny nowych obszarów. To w okresie, który wyznacza ramy czasowe dla obu odsłon wystawy „Metamorfizm” (lata 60. i 70. XX w.), Magdalena Abakanowicz wpłynęła tak znacząco na zmianę podstaw funkcjonowania medium tkaniny.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Magdalena Abakanowicz
Wystawa
Metamorfizm
Miejsce
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Czas trwania
17.05–9.09.2018
Osoba kuratorska
Marta Kowalewska
Strona internetowa
muzeumwlokiennictwa.pl
Indeks
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi Magdalena Abakanowicz Marta Kowalewska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Metamorfizm” Magdaleny Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności