SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.06.2018 2 min

„Make up” w Galerii Labirynt

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Michal Bar Or, „The Ruler”, 2013, wydruk

W swoim podstawowym znaczeniu make-up to warstwa nakładana na skórę, tworząca maskę, perfekcyjną powłokę, która ukrywa, niweluje, kamufluje, sprawia, że cera staje się „gładka”, jednorodna.

Ta cienka warstwa czasem ukrywa niedoskonałości, drobne mankamenty. Nie tylko przykrywa, ale również kamufluje wszystko to, co znajduje się pod nią. Sama skóra również składa się z warstw. Każda z nich pełni właściwą sobie funkcję: naskórek zbudowany z komórek, które stale dzielą się i odnawiają, stanowi zewnętrzną powłokę; skóra właściwa przewodzi bodźce czuciowe, takie jak ból, podrażnienie czy ucisk; natomiast tkanka podskórna zbudowana z tkanki łącznej oraz tkanki tłuszczowej odpowiada za izolację cieplną i termoregulację. Warstwowa budowa skóry oraz dodatkowa sztuczna powłoka pokrywająca jej powierzchnię (w sensie przenośnym) mogą być punktem wyjścia do zrozumienia pytań poruszanych w ramach wystawy: Czy istnieje idealna powłoka? Czy pojmować skrywanie i kamuflowanie niedoskonałości czasu, przeszłości, historii jako formę make-upu? Czy rozważać poprzez pryzmat make-upu? Jak sztuka zajęłaby się traktowaniem tych spraw?

„Make up”, widok wystawy
Peleg Dishon, „The Pledge, The Turn and the Prestige”, 2017, tryptyk, papier zeszlifowany przymocowany do pleksiglasu oświetlonego fluorescencyjnie
Od lewej: Yoav Friedlander, „‘Chicago’, Israeli army urban warfare training facility, Concrete miniature”, 2014, fotografia; Michal Bar Or, „The Ruler”, 2013, wydruk; Irit Tamari, „Subtexture”, 2018, instalacja z fotografii
Od lewej: Daniel Kiczales, „The Messenger”, 2012, wideo; Yoav Friedlander, „‘Chicago’, Israeli army urban warfare training facility, Concrete miniature”, 2014, fotografia; Irit Tamari, „Subtexture”, 2018, instalacja z fotografii; Eli Petel, „Gate (Lublin)”, 2018, pastele olejne na druku atramentowym
„Make up”, widok wystawy
Od lewej: Yoav Friedlander, „Watch Tower, Miniature, Queens New York”, 2012, fotografia; Camera Lucida, „Miniature, Queens New York”, 2014, fotografia; Anisa Ashkar, „A Tribute to Van Gogh (Hakatif)”, 2005, fotografia
„Make up”, widok wystawy
Od lewej: Irit Tamari, „Subtexture”, 2018, instalacja z fotografii; Michal Bar Or, „Types of women in Palestine”, 2012, wideo; Eli Petel, „Gate (Lublin)”, 2018, pastele olejne na druku atramentowym
„Make up”, widok wystawy

Wystawa ujmuje zagadnienie makijażu w sposób metaforyczny, odnosząc się do ukrytych sił drzemiących głęboko pod powierzchnią oraz do wszelkiego typu pęknięć w sensie geograficznym, kulturowym, społecznym, a także politycznym. Jednak zagadnienia te posuwają się dalej, poza zwykły „tematyczny” kontekst, próbując zawrzeć w zasadzie swej organizacji również dziwną logikę „tematu”. Jej składnia jest zbiorem opierającym się na montażu i demontażu, który wystrzega się wszelkiej metodycznej, systemowej i logicznej formalizacji. Pęknięta i pękająca – odnosi się do rys i podziałów między pojęciami takimi jak: realizm i fikcja, religijność i świeckość, ironia i tragedia, przyjemność i ból, poetyckość i polityczność.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Anisa Ashkar, Michal BarOr, Yosef-Joseph-Yaakov Dadoune, Peleg Dishon, Yoav Friedlander, Daniel Kiczales, Eli Petel, Dafna Shalom, Irit Tamari
Wystawa
Make up
Miejsce
Galeria Labirynt w Lublinie
Czas trwania
18.05–15.06.2018
Osoba kuratorska
Drorit Gur Arie, dyrektorka i kuratorka w Petach Tikva Museum of Art; Tal Schwartz, kuratorka w Azrieli Gallery, Hadassah Academic College Jerusalem
Strona internetowa
labirynt.com
Indeks
Anisa Ashkar Dafna Shalom Daniel Kiczales Drorit Gur Arie Eli Petel Galeria Labirynt w Lublinie Irit Tamari Michal BarOr Peleg Dishon Tal Schwartz Yoav Friedlander Yosef-Joseph-Yaakov Dadoune

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Make up” w Galerii Labirynt — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności