NR 22/2023
01.06.2018

„Make up” w Galerii Labirynt

Michal Bar Or, „The Ruler”, 2013, wydruk
„Make up” w Galerii Labirynt
Michal Bar Or, „The Ruler”, 2013, wydruk

W swoim podstawowym znaczeniu make-up to warstwa nakładana na skórę, tworząca maskę, perfekcyjną powłokę, która ukrywa, niweluje, kamufluje, sprawia, że cera staje się „gładka”, jednorodna.

Ta cienka warstwa czasem ukrywa niedoskonałości, drobne mankamenty. Nie tylko przykrywa, ale również kamufluje wszystko to, co znajduje się pod nią. Sama skóra również składa się z warstw. Każda z nich pełni właściwą sobie funkcję: naskórek zbudowany z komórek, które stale dzielą się i odnawiają, stanowi zewnętrzną powłokę; skóra właściwa przewodzi bodźce czuciowe, takie jak ból, podrażnienie czy ucisk; natomiast tkanka podskórna zbudowana z tkanki łącznej oraz tkanki tłuszczowej odpowiada za izolację cieplną i termoregulację. Warstwowa budowa skóry oraz dodatkowa sztuczna powłoka pokrywająca jej powierzchnię (w sensie przenośnym) mogą być punktem wyjścia do zrozumienia pytań poruszanych w ramach wystawy: Czy istnieje idealna powłoka? Czy pojmować skrywanie i kamuflowanie niedoskonałości czasu, przeszłości, historii jako formę make-upu? Czy rozważać poprzez pryzmat make-upu? Jak sztuka zajęłaby się traktowaniem tych spraw?

„Make up”, widok wystawy
Peleg Dishon, „The Pledge, The Turn and the Prestige”, 2017, tryptyk, papier zeszlifowany przymocowany do pleksiglasu oświetlonego fluorescencyjnie
Od lewej: Yoav Friedlander, „‘Chicago', Israeli army urban warfare training facility, Concrete miniature”, 2014, fotografia; Michal Bar Or, „The Ruler”, 2013, wydruk; Irit Tamari, „Subtexture”, 2018, instalacja z fotografii
Od lewej: Daniel Kiczales, „The Messenger”, 2012, wideo; Yoav Friedlander, „‘Chicago', Israeli army urban warfare training facility, Concrete miniature”, 2014, fotografia; Irit Tamari, „Subtexture”, 2018, instalacja z fotografii; Eli Petel, „Gate (Lublin)”, 2018, pastele olejne na druku atramentowym
„Make up”, widok wystawy
Od lewej: Yoav Friedlander, „Watch Tower, Miniature, Queens New York”, 2012, fotografia; Camera Lucida, „Miniature, Queens New York”, 2014, fotografia; Anisa Ashkar, „A Tribute to Van Gogh (Hakatif)”, 2005, fotografia
„Make up”, widok wystawy
Od lewej: Irit Tamari, „Subtexture”, 2018, instalacja z fotografii; Michal Bar Or, „Types of women in Palestine”, 2012, wideo; Eli Petel, „Gate (Lublin)”, 2018, pastele olejne na druku atramentowym
„Make up”, widok wystawy

Wystawa ujmuje zagadnienie makijażu w sposób metaforyczny, odnosząc się do ukrytych sił drzemiących głęboko pod powierzchnią oraz do wszelkiego typu pęknięć w sensie geograficznym, kulturowym, społecznym, a także politycznym. Jednak zagadnienia te posuwają się dalej, poza zwykły „tematyczny” kontekst, próbując zawrzeć w zasadzie swej organizacji również dziwną logikę „tematu”. Jej składnia jest zbiorem opierającym się na montażu i demontażu, który wystrzega się wszelkiej metodycznej, systemowej i logicznej formalizacji. Pęknięta i pękająca – odnosi się do rys i podziałów między pojęciami takimi jak: realizm i fikcja, religijność i świeckość, ironia i tragedia, przyjemność i ból, poetyckość i polityczność.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAnisa Ashkar, Michal BarOr, Yosef-Joseph-Yaakov Dadoune, Peleg Dishon, Yoav Friedlander, Daniel Kiczales, Eli Petel, Dafna Shalom, Irit Tamari
WystawaMake up
MiejsceGaleria Labirynt w Lublinie
Czas trwania18.05–15.06.2018
Kuratorka / KuratorDrorit Gur Arie, dyrektorka i kuratorka w Petach Tikva Museum of Art; Tal Schwartz, kuratorka w Azrieli Gallery, Hadassah Academic College Jerusalem
Strona internetowalabirynt.com
Indeks

Zobacz też