NR 11/2023
12.02.2021

„Mainly for Women” Pauliny Ołowskiej w Muzeum SCAD

Karolina Jabłońska, „Hands”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women” Pauliny Ołowskiej w Muzeum SCAD
Karolina Jabłońska, „Hands”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD

Mainly for Women to obszerna prezentacja obrazów Pauliny Ołowskiej, skupiająca się na jej wielowarstwowej eksploracji kobiecych archetypów. Ołowska zanurza się w świecie kobiecości za pomocą mistrzowsko opanowanej sztuki zawłaszczenia i składanych hołdów, malując obrazy wydobywające na powierzchnię psychoseksualne i socjopolityczne konstrukty kobiecego doświadczenia. Szybkimi pociągnięciami pędzla przywołuje formy naiwnego fotorealizmu, emanujące aurą minionych epok, a kolory, którymi się posługuje, zdają się zmiękczone przez upływ czasu.

Nawrzucajmy sobie do brzucha trochę wodorostów! Paulina Ołowska w Londynie Magdalena Zięba o "The Method" Pauliny Ołowskiej w Studio Voltaire CZYTAJ!

W ramach owej eksploracji kobiecości rolę domowej gospodyni Ołowska odgrywa w przestrzeni galeryjnej, zapraszając grupę polskich artystek kolejnego pokolenia do wystawienia ich prac obok własnych obrazów. Ten akt współpracy leży u sedna praktyki Ołowskiej i wskazuje, że portretowanie różnorodnych wizerunków kobiet nie jest jedynie konceptualnym ćwiczeniem, lecz aktywnym i performatywnym aspektem jej praktyki. Jak pisał Jan Verwoert: „Dom, który Ołowska buduje w swoich pracach, nie jest miejscem wyobrażonych powrotów, lecz miejscem, w którym gromadzą się siostrzane duchy”. Artystki zaproszone przez Ołowską do wystawy – Karolina Jabłońska, Dominika Olszowy, Agata Słowak i Natalia Załuska – proponują dynamiczne spektrum kobiecych perspektyw, inicjując alchemiczną wymianę artystycznych strategii, odzwierciedlającą zainteresowanie Ołowskiej złożoną, wielowymiarową wizją kobiecości. Grupowa prezentacja, nabierająca niemal mitycznych cech seansu spirytystycznego, przekształca wykreowane przez artystki formy wizualne w pokaz idei.

„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD

Tytuł wystawy, Mainly for Women, zaczerpnięty został z powstałego w latach 60. „przewodnika po sztuce kochania” autorstwa Roberta Charthama – pod pseudonimem tym, udając seksuologa, krył się pisarz Ronald Sydney Seth. Chartham w swojej książce pragnął objaśnić kobietom, co mają robić, by uniknąć zranienia seksualnego poczucia własnej wartości ich mężów, dostarczając biologiczny opis aktu współżycia, który winien być krok po kroku odtwarzany wyłącznie pomiędzy mężem i żoną. Ten patriarchalnie narzucony instruktaż Ołowska subwersywnie przechwytuje, wykorzystując tytuł książki Charthama do własnych celów – nazywając nim wystawę artystek, które wypowiadają się we własnym imieniu. Akt tworzenia kobiecej społeczności nadaje wartość podmiotowościom, wszystkie artystki zyskują autonomię w tworzeniu obrazu samych siebie.

Po lewej: Dominika Olszowy, „Dream Catchers”, 2020; po prawej: Paulina Ołowska, „Lilith”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
Paulina Ołowska, „Kochanka / Loveress”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
Paulina Ołowska, „Monolgue”, 2019. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
Po lewej: Karolina Jabłońska, „Hands”, 2020; po prawej: Paulina Ołowska, „Romania”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD

W swoich indywidualnych praktykach Ołowska, Jabłońska, Olszowy, Słowak i Załuska używają sztuki jako narzędzia obrazowego, za pomocą którego zmagają się z historią i dzisiejszym statusem kobiety w społeczeństwie. Mierzą się z tematami pracy kobiet, stworzonych przez patriarchat konstruktów kobiecych ról i wizualnymi manifestacjami kobiecego wnętrza, w których widz i widzka styka się z aluzjami zarówno do podporządkowania, jak i apoteozy kobiet, nierzadko wywiedzionymi z pogańskich narracji mitologicznych. Wychodząc z odmiennych perspektyw formalizmu, sztuki portretowej, zawłaszczenia i malarstwa narracyjnego, artystki wykorzystują swoje prace do zachwiania naszymi wyobrażeniami na temat kobiecości. Erotyczna obrazowość, przedstawienia kobiecej sprawczości i pracochłonne metody malarskie wyznaczają kierunki poszukiwań bezkompromisowej pozycji genderowej równości w obrębie świata sztuki i społeczeństwa. Wobec aktualnych prób przeforsowania przez polski Trybunał Konstytucyjny niemal całkowitego zakazu aborcji – także w przypadku ciąż z gwałtu i kazirodztwa – wystawa wybrzmiewa głosem niezwykle aktualnym, artykułując pilną potrzebę kobiecej autonomii w polu biopolityki i społeczeństwa jako takiego. Prezentowana w USA, staje się ona lustrem, w którym odbijają się także tutejsze rozrachunki w zakresie praw kobiet.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPaulina Ołowska
WystawaMainly for Women
MiejsceSCAD Museum of Art, Savannah, stan Georgia
Czas trwania7.01–11.07.2021
Kuratorka / KuratorAriella Wolens
Fotografiedzięki uprzejmości SCAD Museum of Art
Strona internetowascadmoa.org
Indeks

Zobacz też