SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.02.2021 3 min

„Mainly for Women” Pauliny Ołowskiej w Muzeum SCAD

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Karolina Jabłońska, „Hands”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD

Mainly for Women to obszerna prezentacja obrazów Pauliny Ołowskiej, skupiająca się na jej wielowarstwowej eksploracji kobiecych archetypów. Ołowska zanurza się w świecie kobiecości za pomocą mistrzowsko opanowanej sztuki zawłaszczenia i składanych hołdów, malując obrazy wydobywające na powierzchnię psychoseksualne i socjopolityczne konstrukty kobiecego doświadczenia. Szybkimi pociągnięciami pędzla przywołuje formy naiwnego fotorealizmu, emanujące aurą minionych epok, a kolory, którymi się posługuje, zdają się zmiękczone przez upływ czasu.

1
Krytyka 16.05.2013

Nawrzucajmy sobie do brzucha trochę wodorostów! Paulina Ołowska w Londynie

Magdalena Zięba

W ramach owej eksploracji kobiecości rolę domowej gospodyni Ołowska odgrywa w przestrzeni galeryjnej, zapraszając grupę polskich artystek kolejnego pokolenia do wystawienia ich prac obok własnych obrazów. Ten akt współpracy leży u sedna praktyki Ołowskiej i wskazuje, że portretowanie różnorodnych wizerunków kobiet nie jest jedynie konceptualnym ćwiczeniem, lecz aktywnym i performatywnym aspektem jej praktyki. Jak pisał Jan Verwoert: „Dom, który Ołowska buduje w swoich pracach, nie jest miejscem wyobrażonych powrotów, lecz miejscem, w którym gromadzą się siostrzane duchy”. Artystki zaproszone przez Ołowską do wystawy – Karolina Jabłońska, Dominika Olszowy, Agata Słowak i Natalia Załuska – proponują dynamiczne spektrum kobiecych perspektyw, inicjując alchemiczną wymianę artystycznych strategii, odzwierciedlającą zainteresowanie Ołowskiej złożoną, wielowymiarową wizją kobiecości. Grupowa prezentacja, nabierająca niemal mitycznych cech seansu spirytystycznego, przekształca wykreowane przez artystki formy wizualne w pokaz idei.

„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD

Tytuł wystawy, Mainly for Women, zaczerpnięty został z powstałego w latach 60. „przewodnika po sztuce kochania” autorstwa Roberta Charthama – pod pseudonimem tym, udając seksuologa, krył się pisarz Ronald Sydney Seth. Chartham w swojej książce pragnął objaśnić kobietom, co mają robić, by uniknąć zranienia seksualnego poczucia własnej wartości ich mężów, dostarczając biologiczny opis aktu współżycia, który winien być krok po kroku odtwarzany wyłącznie pomiędzy mężem i żoną. Ten patriarchalnie narzucony instruktaż Ołowska subwersywnie przechwytuje, wykorzystując tytuł książki Charthama do własnych celów – nazywając nim wystawę artystek, które wypowiadają się we własnym imieniu. Akt tworzenia kobiecej społeczności nadaje wartość podmiotowościom, wszystkie artystki zyskują autonomię w tworzeniu obrazu samych siebie.

Po lewej: Dominika Olszowy, „Dream Catchers”, 2020; po prawej: Paulina Ołowska, „Lilith”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
Paulina Ołowska, „Kochanka / Loveress”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
Paulina Ołowska, „Monolgue”, 2019. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
Po lewej: Karolina Jabłońska, „Hands”, 2020; po prawej: Paulina Ołowska, „Romania”, 2020. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD
„Mainly for Women”, widok wystawy. Dzięki uprzejmości Muzeum SCAD

W swoich indywidualnych praktykach Ołowska, Jabłońska, Olszowy, Słowak i Załuska używają sztuki jako narzędzia obrazowego, za pomocą którego zmagają się z historią i dzisiejszym statusem kobiety w społeczeństwie. Mierzą się z tematami pracy kobiet, stworzonych przez patriarchat konstruktów kobiecych ról i wizualnymi manifestacjami kobiecego wnętrza, w których widz i widzka styka się z aluzjami zarówno do podporządkowania, jak i apoteozy kobiet, nierzadko wywiedzionymi z pogańskich narracji mitologicznych. Wychodząc z odmiennych perspektyw formalizmu, sztuki portretowej, zawłaszczenia i malarstwa narracyjnego, artystki wykorzystują swoje prace do zachwiania naszymi wyobrażeniami na temat kobiecości. Erotyczna obrazowość, przedstawienia kobiecej sprawczości i pracochłonne metody malarskie wyznaczają kierunki poszukiwań bezkompromisowej pozycji genderowej równości w obrębie świata sztuki i społeczeństwa. Wobec aktualnych prób przeforsowania przez polski Trybunał Konstytucyjny niemal całkowitego zakazu aborcji – także w przypadku ciąż z gwałtu i kazirodztwa – wystawa wybrzmiewa głosem niezwykle aktualnym, artykułując pilną potrzebę kobiecej autonomii w polu biopolityki i społeczeństwa jako takiego. Prezentowana w USA, staje się ona lustrem, w którym odbijają się także tutejsze rozrachunki w zakresie praw kobiet.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paulina Ołowska
Wystawa
Mainly for Women
Miejsce
SCAD Museum of Art, Savannah, stan Georgia
Czas trwania
7.01–11.07.2021
Osoba kuratorska
Ariella Wolens
Fotografie
dzięki uprzejmości SCAD Museum of Art
Strona internetowa
scadmoa.org
Indeks
Agata Słowak Ariella Wolens Dominika Olszowy Karolina Jabłońska Natalia Załuska Paulina Ołowska SCAD Museum of Art

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Mainly for Women” Pauliny Ołowskiej w Muzeum SCAD — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności