MAGAZYNSZUM.PL: TOP 2023
W 2023 roku stuknęło nam dziesięć lat, a „Szum” po raz pierwszy ukazywał się wyłącznie on-line. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby wydanie internetowe zawierało treści, do których przyzwyczailiście się w druku. Wy zaś to doceniliście, a przynajmniej ze statystyk wynika, że najchętniej czytaliście właśnie długie, pogłębione teksty. Kontynuowaliśmy też nasze debaty w Galerii Studio, na których tłumnie się stawialiście (wkrótce sezon 3). Dziękujemy!
Jesienią uruchomiliśmy też nową stronę, nad którą pracowaliśmy przez pierwszą połowę roku. Dopiero teraz internetowy „Szum” wygląda tak, jak sobie wymarzyliśmy. Mamy nadzieję, że nowa strona sprawnie przeniesie nas w rok 2024, w którym chcemy publikować jeszcze więcej wartościowych materiałów. Na pewno pomoże nam Wasze wsparcie na Patronite. Ciągle go potrzebujemy, ale wierzymy, że to umowa fair: „Szum” to nie tylko darmowe teksty i najlepszy podcast o sztuce (w minionym roku Godzina Szumu miała swoją setną odsłonę!), ale także największe archiwum tekstów o polskiej sztuce. Wszystko to nie byłoby możliwe bez Waszego wsparcia. Zróbcie nam – prosimy – prezent noworoczny i współtwórzcie społeczność „Szumu”. Odwdzięczymy się czymś ekstra: szczegóły na naszym Patronite.
W poprzednim podsumowaniu pisaliśmy, że z redakcji odszedł Piotr Policht – a w tym możemy napisać, że na szczęście szybko wrócił. I wrócił na swoje miejsce: jego tekst był najchętniej czytany w minionym roku. Do redakcji dołączyła także Zuzanna Wilska, nasza nowa sekretarzyni; oraz Karolina Wajman, specjalistka od promocji i reklamy, scenarzystka i autorka tekstów. Od niedawna jest też z nami Maryjka Syguła, która już rozruszała nasze media społecznościowe. Zasięgi i interakcje rosną: na Instagramie śledzi nas już 31 100 osób, natomiast na Facebooku – aż 32 400.
Słowem: dla nas był to rok remanentów i przewartościowań, ale przecież to samo można powiedzieć o całej Polsce. Nic więc dziwnego, że w minionym roku nasz dział „News” był rozgrzany do czerwoności, a Wy czytaliście go jeszcze chętniej niż zwykle. Jednak, zgodnie z dotychczasowymi regułami gry, nie uwzględniamy go w dorocznym zestawieniu najchętniej czytanych tekstów. To samo dotyczy rankingów, podsumowań, materiałów nadesłanych, zapowiedzi wystaw („Na Dobry Początek”), materiałów wizualnych („Do Zobaczenia”) oraz listów do redakcji. Sprawdziliśmy za to, przy których tekstach spędziliście najwięcej czasu („Long Reads”) i do których tekstów z 2022 roku wracaliście najchętniej.
Na koniec wspomnijmy jeszcze smutne wydarzenia minionego roku: w czerwcu zmarła Bożena Kowalska, w październiku – Aneta Szyłak.
Nadziei w 2024!
Teksty, top 2023:
15. Karol Sienkiewicz, Erotyczne życie roślin. Wojciech Ćwiertniewicz i Przemek Branas w Galerii Lisowski
14. Karolina Plinta, Spotkanie w Domu Mamuta. 10. Triennale Młodych w Orońsku „Utrwalanie”
13. Piotr Policht, Nowy panteizm. „Duby smalone” w Galerii Arsenał w Białymstoku
12. Aleksy Wójtowicz, Wystawa o tym, co zawsze. „Umarła klasa” Daniela Rycharskiego w Gunia Nowik Gallery
11. Dorota Jarecka, Maruder peryferii. Wokół wystawy Cezarego Bodzianowskiego w Fundacji Galerii Foksal
10. Weronika Kobylińska, Unifikować, upraszczać, mamić. Fotografika nie-odczarowana
9. Michalina Sablik, Diaspora. Białoruskie artystki i artyści w Polsce
8. Aleksy Wójtowicz, Lalka na skraju załamania nerwowego. Barbie w Muzeum Narodowym w Poznaniu i w kinach
7. Adam Szymczyk, Stażewski – znany nieznajomy. „Późny styl” w Muzeum Sztuki w Łodzi
6. Karolina Wajman, Od igły po helikopter. „Lombard Bytom” w CSW Kronika
5. Aleksy Wójtowicz, Plastyka i polityka. „Pejzaż malarstwa polskiego” w Zachęcie
4. Aleksy Wójtowicz, Świadectwo niedojrzałości, czyli ciemna materia patrzy na boom. Wokół filmu „Ile za sztukę?”
3. Agata Pyzik, Rozbijmy zabawę! Uwagi na marginesie wystawy „Anka Ptaszkowska. Przypadkiem”
2. Karolina Plinta, Doktor Ja. O rządach Janusza Janowskiego w Zachęcie
1. Piotr Policht, Strefa komfortu. Rozkwit i upadek nowego malarstwa 2013—2023
Rozmowy, top 2023:
10. Piotr Sikora, Malarski morfizm. Rozmowa ze Stachem Szumskim i Botondem Kerestesi
9. Maria Dutkiewicz, Granica nienaturalna. Rozmowa z Moniką Orpik
8. Vera Zalutskaya, Egzamin na wystarczająco dobrą migrantkę. Rozmowa z Martą Romankiv
7. Maksymilian Wroniszewski, W latach 90. liczył się monolit. Rozmowa z Markiem „Rogulusem” Rogulskim
6. Olga Drenda, Bezustanne sztrykowanie. Rozmowa z Fundacją Wybudowania
5. Anna Mituś, Minimalizm jest podejrzany. Rozmowa z Patrycją Orzechowską
4. Karolina Jabłońska, Robić na swoich zasadach. Rozmowa z Fundacją Galerii Piana
3. Ewa Wziętek, „To nie jest grzech powiedzieć twoja prawda”. Rozmowa z Kingą Michalską
2. Karolina Plinta, Intencje mam dobre. Rozmowa z Frankiem Drażbą aka Frankiem Warzywa
1. Joanna Ruszczyk, Zależy mi, żeby zostać z niczym. Rozmowa z Elżbietą Jabłońską
Long Reads, top 2023:
3. Michalina Sablik, Diaspora. Białoruskie artystki i artyści w Polsce
2. Agata Pyzik, Rozbijmy zabawę! Uwagi na marginesie wystawy „Anka Ptaszkowska. Przypadkiem”
1. Piotr Policht, Strefa komfortu. Rozkwit i upadek nowego malarstwa 2013—2023
Top 2022 w 2023:
3. Agata Pyzik, Kontrariuszka sztuki. Uwagi na marginesie „Opowieści okrutnych” Aleksandry Waliszewskiej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
2. Ewa Majewska, Utopia postporno. Rozmowa z Agą Szreder i Rafałem Żwirkiem
1. Jakub Dąbrowski, Czy artyści mogą zakazać instytucji wystawiania swoich dzieł? Sztuka i prawo autorskie (cz. 3)