SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.05.2019 3 min

„Liliana Porter. Sytuacje” w Zachęcie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Liliana Porter, „Czerwony piasek”, 2018, dzięki uprzejmości artystki

Wystawa Liliany Porter w Zachęcie to pierwsza w Polsce tak obszerna prezentacja twórczości tej wybitnej artystki. Urodziła się w 1941 roku w Argentynie. Studia artystyczne odbyła w Buenos Aires, mieście Meksyk, a następnie w Nowym Jorku, gdzie od 1964 roku mieszka i pracuje, pozostając jednocześnie obecna na artystycznej scenie Argentyny.

Na początku swojej drogi twórczej poświęciła się grafice. Już wtedy pojawił się w jej sztuce wątek zakłócenia rozróżnienia między przedmiotem i obrazem. W latach 1965–1970 wspólnie z Luisem Camnitzerem i Jose Guillermo Castillo prowadziła eksperymentalny New York Graphic Workshop. Jej dojrzały styl kształtował się od lat osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to zaczęła włączać do swojej praktyki artystycznej stare zabawki, kiczowate figurki, pamiątki, czy przedmioty codziennego użytku znajdowane na targach staroci czy w sklepach z antykami. Stały się one głównymi bohaterami jej instalacji, modelami portretowanymi z pomocą aparatu fotograficznego, aktorami utrwalanych na taśmie filmowej historii. Artystka tworzy także rysunki, kolaże, maluje. Jednym z najważniejszych tematów jej sztuki jest krytyka reprezentacji rzeczywistości i jednocześnie ironiczna opowieść o stałej potrzebie jej odtwarzania (problem oryginału i kopii, powielania wizerunku, nakładania masek). W wielu pracach bawi się w odwracanie czasu, podkreślając jednocześnie nieuniknioność jego upływu.

Liliana Porter, „Brâncuşi”, 2008, dzięki uprzejmości artystki
Liliana Porter, „Wehikuł czasu (wyjaśnienie)”, 2018, dzięki uprzejmości artystki
Liliana Porter, „Przebranie (z maską małpy)”, 2007, dzięki uprzejmości artystki

W jej pracach spotykają się i nawiązują dialog postaci z różnych miejsc, epok i poziomów rzeczywistości i zmyślenia. Częsty jest tu także wątek linii, drogi, podróży, stanowiącej metaforę życia. Szczególny sposób zapisu sprawia, że jej bohaterowie przestają być kiczowatymi ozdóbkami. Pod wpływem empatycznego spojrzenia artystki, a potem widza, ożywają, nabierają indywidualnych cech osobowych, stają się nośnikami rozmaitych egzystencjalnych historii. Inscenizowane przez Porter sytuacje, dialogi, katastrofy opowiadają o ludzkiej kondycji, zwyczajnym życiu. Dowodzą, że ideologie się dewaluują, idole odchodzą, a kultura popularna dzisiaj stawia na równi bohaterów historycznych i popkulturowych celebrytów. Autorka pisze: „Interesuje mnie symultaniczność śmiechu i rozpaczy, banalności i możliwych znaczeń”. Szczególnie obecne jest to w świecie współczesnych mediów (w tym społecznościowych), w którym relacje z katastrof czy społeczno-politycznych przełomów przerywane są banałem reklam, a sztuka wysoka sąsiaduje z kiczem.

„Liliana Porter. Sytuacje”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„Liliana Porter. Sytuacje”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„Liliana Porter. Sytuacje”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„Liliana Porter. Sytuacje”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka

Na wystawie prezentujemy prace z różnych etapów twórczości Porter. Kilka wczesnych grafik — w tym te nagrodzone na Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie w 1986 roku, grupę instalacji, kompozycje fotograficzne czy malarskie z ostatnich 20 lat oraz filmy. Pokazujemy także zapis przedstawienia Them (Oni) z The Kitchen w Nowym Jorku, z udziałem nieożywionych i ludzkich aktorów (2018). W ostatnich latach przy tworzeniu filmów i przedstawień teatralnych Porter współpracuje z Aną Tiscornią i Sylvią Meyer (muzyka). Na twórczość Liliany Porter wpływ miały różne nurty w sztuce: surrealizująca sztuka metaforyczna, minimalizm, pop art, konceptualizm, jednak pozostaje ona artystką osobną o bardzo charakterystycznym (chciałoby się powiedzieć, młodzieńczym) stylu i gorzko-dowcipnej wizji świata, kreatorką małych światów.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Liliana Portrer
Wystawa
Liliana Porter. Sytuacje
Miejsce
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Czas trwania
9.02–5.05.2019
Osoba kuratorska
Magda Kardasz
Strona internetowa
zacheta.art.pl
Indeks
Liliana Porter Magda Kardasz Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Liliana Porter. Sytuacje” w Zachęcie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności