SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 20.07.2018 2 min

„Kirchgängerbanger” Slavs and Tatars w galerii ar/ge kunst

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Slavs and Tatars, „Hamann from the Hood”, widok instalacji, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin

Czystość językowa pozbawia język bogactwa
Johann Georg Hamann

Z okazji otwarcia Kirchgängerbanger, kuratorowanej przez Emanuele Guidi pierwszej monograficznej wystawy kolektywu Slavs and Tatars we Włoszech, ar/ge kunst organizuje dwudniowy program wprowadzający, koncentrujący się na trzech najważniejszych elementach ich praktyki: wystawach, książkach i wykładach performatywnych. Slavs and Tatars powołane zostało do życia w 2006 roku jako klub czytelniczy i od tego czasu ich badania zaczęły poszerzać i wykraczać poza akt czytania przez wprowadzanie do obiegu historii z obszaru „na wschód od Muru Berlińskiego i na zachód od Muru Chińskiego, znanego jako Eurazja”.

Jak na bibliofilów i gawędziarzy przystało, artyści czerpią z wielu poetyk tego złożonego geopolitycznie regionu, wskrzeszają zapomniane postaci, przednowoczesne rytuały, mity i tradycje, łącząc je z kulturą „wysoką” i popularną. Kwestionują w ten sposób współczesne nasze schematy myślowe i granice naszej wiedzy. Ich synkretyczne podejście uwidacznia się w dyskursie i różnego rodzaju obiektach, jednak język zawsze odgrywa główną rolę, zszywając z sobą pozornie odległe idee, historie i kultury. Przy zmysłowym i afektywnym podejściu do wiedzy, artyści koncentrują się na ujawnianiu jej luk i pęknięć.

Slavs and Tatars, „Kirchgängerbanger”, widok wystawy, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Underage Page (Extended Turquoise)”, 2018, widok instalacji, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Stillbruch (Noblesse Oblige)”, 2018, widok instalacji, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Love me Love me Not (Kaliningrad)”, 2018, widok instalacji, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Underage Page (Extended Turquoise)”, 2018, widok instalacji, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Kirchgängerbanger”, widok wystawy, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Kirchgängerbanger”, widok wystawy, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Bicephalic Flag”, 2017, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin
Slavs and Tatars, „Kirchgängerbanger”, widok wystawy, © ar/ge kunst, fot. Tiberio Sorvillo, dzięki uprzejmości artysty, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin

W Kirchgängerbanger Slavs and Tatars kontynuują swoje najnowsze badania dotyczące Johanna Georga Hamanna, niemieckiego filozofa nurtu antyoświecenia, orientalistę-amatora i pisarza, autora tajemniczych i zagadkowych tekstów, przez współczesnych mu myślicieli takich jak Goethe, Kierkegaard i Kant cenionego za pełne humoru, niekonwencjonalne i radykalne tezy. Slavs and Tatars sięgają do Hamanna by skupić się na ograniczeniach świeckiej wiedzy i odświeżyć dyskurs wokół wiary, którą niemiecki filozof (w tekstach takich jak Glaube und Geschlecht) wiązał z seksualnością.

Na swojej pierwszej wystawie w ar/ge kunst artyści zwracają się do widza (i czytelnika) przez nowe prace wprost odnoszące się do enigmatycznych tekstów Hamanna, serię realizacji przekładających jego mgliste frazy na język wizualny i przestrzenny.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Slavs and Tatars
Wystawa
Kirchgängerbanger
Miejsce
ar/ge kunst, Bolzano, Włochy
Czas trwania
19.05–28.07.2018
Strona internetowa
argekunst.it
Indeks
ar/ge kunst Slavs and Tatars

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Kirchgängerbanger” Slavs and Tatars w galerii ar/ge kunst — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności