SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.09.2015 6 min

„Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa” w CSW Znaki Czasu w Toruniu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jonas Gasiūnas, Room in Jesuit hotel

Jonas Gasiūnas, Room in Jesuit hotel

Jest jednym z najważniejszych malarzy litewskich, ale i europejskich. Dla osób znających jego dorobek, to oczywiste. Ale dla Europy, która go nie zna, brzmi to jak niewiele znaczący komplement krytyka z sąsiedniego, równie zaściankowego kraju. Komplement na razie bez pokrycia, biorąc pod uwagę kryteria zachodniego rynku sztuki. Chociaż to się ostatnio zmienia i pozycja Gasiūnasa w Europie zaczyna coraz bardziej się umacniać. Sukcesy na Art London 2014 i 15, nagroda dużego banku i zakupy do kolekcji m. in. Europejskiego Banku Centralnego, Parlamentu EU. Można powiedzieć, że jesteśmy świadkami momentu bezpośrednio poprzedzającego międzynarodową karierę tego artysty. Dobrze się stało, że zapoczątkowuje ją jego duża wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Jonas Gasiūnas, „Green ward”

Jonas Gasiūnas, Green ward

Jonas Gasiūnas urodził się w 1954 na Syberii w rodzinie litewskich zesłańców, do kraju cała rodzina wróciła dopiero w 1960. Pomimo licznych szykan, jakie dotykały Gasiūnasów w Litewskiej SRR, Jonas ukończył liceum plastyczne i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Dziś jest profesorem tej uczelni i dziekanem Wydziału Malarstwa, laureatem Litewskiej Nagrody Państwowej w dziedzinie sztuki i wielu innych wyróżnień. Na Litwie jest artystą znanym i uznanym.

Zadebiutował na przełomie lat 80. i 90. XX w. jako neoekspresjonista. Jego obrazy z tego okresu są przykładem dialogu młodego malarza z tradycją ekspresjonizmu litewskiego, ale przede wszystkim nawiązują do transawangardy zachodnioeuropejskiej. Był litewskim „nowym dzikim”.

W 1998 rozpoczął pracę przy użyciu całkowicie oryginalnej techniki. Za pomocą sadzy z płomienia świecy wykonuje wielkoformatowe rysunki na płótnie, na bazie akrylowej podmalówki. Dzięki temu malowidło zyskuje kilka planów i tym samym przestrzenność, trudną do osiągnięcia innymi środkami. Ta specyficzna technika jest połączeniem malarstwa, rysunku i pisma, stanowi też silne nawiązanie do współczesnego graffiti, ale także neolitycznych malowideł naskalnych.

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Obrazy Gasiūnasa robią wrażenie dzieł mistycznych, ezoterycznych, podkreśla to nie tylko ich ulotna, nietrwała, zdawałoby się, forma, nierzadko niesamowita tematyka oraz poetyckie, wieloznaczne tytuły. Mają strukturę wiersza: „W mojej głowie – mówił artysta – rodzi się wiele metafor, gdy przygotowuję się do malowania obrazu. To metafory historyczne, kulturowe, czasem literackie czy filmowe, ale wszystkie one układają się w obrazie tak jak wiersz. To nigdy nie jest wykład o logicznej, zwartej narracyjnie formie. Obraz ma wielopłaszczyznową strukturę wiersza”.

Jonas Gasiūnas, Faust

Jonas Gasiūnas, Faust

W pierwszym okresie swojego malowania płomieniem Gasiūnas tworzył prace niemal monochromatyczne, co wynikało z chęci uwydatnienia swoistości techniki i zerwania z „dzikim”, bardzo kolorowym stylem. W ostatnich latach dokonał się jednak przełom. Artysta odstąpił od minimalistycznej redukcji koloru swoich prac, by rozbudować właśnie ich warstwę barwną. To efekt pewnego przesilenia: jego malarskie historie zbytnio, zbliżyły się do rysunku, „spłaszczyły się”, narzucając skojarzenia z komiksem i rysunkową animacją. Najwyraźniej artysta uznał to za wyeksploatowany już kierunek rozwoju. Powiedział ostatnio: „Na starość, jako profesor, zostałem kolorystą, jak każdy porządny malarz wileński”.

Zdecydowana większość prac, prezentowanych na wystawie powstała specjalnie z myślą o tej ekspozycji. To prace najnowsze, reprezentujące nowy etap w twórczości artysty.

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jonas Gasiūnas
Wystawa
Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było... Obsesje – retrospektywa
Miejsce
CSW Znaki Czasu w Toruniu
Czas trwania
26.06-30.08.2015
Osoba kuratorska
Krzysztof Stanisławski
Fotografie
Natalia Miedziak
Strona internetowa
csw.torun.pl
Indeks
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu Jonas Gasiūnas Krzysztof Stanisławski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Jonas Gasiūnas – Malarstwo. Raz już tak było… Obsesje – retrospektywa” w CSW Znaki Czasu w Toruniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności